ביום שישי שלפני תחילת חג החנוכה קיבלתי שיחת טלפון מאמא שלי, בה היא בישרה לי שירון אחי הגדול החליק מגג ביתו בגובה של שישה מטרים, נחת על הגב והראש והוא בדרך לבית החולים אסף הרופא. מיהרתי לנתק, תפסתי את הראש בין הידיים וניסיתי להבין מה אני מרגיש, הופתעתי שאני לא פורץ בבכי, כי בדרך כלל הבכי והתקפי החרדה הם הפתרון לבעיית ה"אין פתרון", אבל הבכי לא הגיע. גלגלתי סיגריה, התיישבתי במרפסת הבית שלי, שכבר עמדה מקושטת ומוכנה לכריסמס, ומצאתי את עצמי מבליח מבין שפתיי "מגיע לו". אופס, נבהלתי בטירוף והזדעזעתי מעצמי. רגשות האשם התחילו לצוף והתחושה שמילאה אותי היא תחושת ההפסד הגדולה, על כך שייתכן שאיבדתי את אחי הגדול - בפעם השנייה.
>> הסלבס הגאים מציגים: הרומנים המסעירים של 2016
>> הטרור שהוביל לעוד התאבדות בקהילה הגאה בישראל
קוראים לי נמרוד דגן, נימי. כמעט בן 26, יליד הרצליה. אני גר עם בן זוגי כריסטוף והכלב שלנו אוזגה בשכונת כרם התימנים בתל אביב. שחקן תיאטרון "הבימה", בלוגר, אספן חומרים למגירה ומפנטז בלילות על פתיחתה של מסעדה טבעונית במרכז תל אביב (אה כן, אני גם טבעוני). יש לי אבא שחקן, אמא פסיכודרמטיסטית, אח מוזיקאי ואח חרדי. אחרי שנים של ניסיון להתמודד עם כל הבעיות האלו ועם כמה נוספות ועשיית שלום בתוך עצמי, מצאתי את עצמי מנסה לעשות שלום עם העולם שבחוץ.
ירון אחי הגדול גר בבני ברק. הוא חב"דניק, רב, משיחיסט. החברות הגדולה והיחסים הטובים שהיו ביננו נגדעו ביום אחד, בו הוא אמר לי שהוא לא מוכן לשמוע על חיי הזוגיות שלי ולהכיר בי או באהבה שלי, או על פי הניסוח שלו: "כשתמצא כלה יהודייה וכשרה, תגיד לי". אין לי כלה, בטח שלא כשרה, יש לי בן זוג והוא גם לא יהודי.
כולנו יהודים וכל כך נחמדים
והנה, בבוקר יום שישי, בזמן שאני מנסה לפזז בבית ולהיות עקרת בית למופת; לשטוף את הכלים, לנקות ולסדר את הבית לקראת חגיגות הכריסמס הראשון שלי, כשברקע מתנגן בלופ "ווי וויש יו אה מרי כריסמס", אחי החב"דניק מועד ונופל. "מה שווה כל האמונה ועבודת השם אם אין מי שמגן עליך מלמעלה ברגע האמת", שאלתי את עצמי. ואז הבנתי, לא באמת איחלתי לו "מגיע לו", אבל קיוויתי, כמו שאני מקווה כבר שנים, שמשהו ישתנה, שעיניו יפקחו והוא יוכל לראות ולהכיר בי כאדם, כאחיו, ללא קשר לדת, לנטייה מינית או לדרך חיים.
אחרי שעות של המתנה בפרוזדור של "אסף הרופא" וכמה צילומי רנטגן ובדיקות פיזיוטרפיה, נשלח אחי חזרה לביתו בברכת שבת שלום. אמא שלי התקשרה להגיד לי שהוא בסדר, ולמזלו הוא נחת מהגג על ערימה של ספרי קודש. "סיבה טובה להתחזק יותר", מלמלתי מבין שפתיי. הבנתי שהתקווה התנפצה וככל הנראה בחנוכה הקרוב שוב לא נשיר יחד מסביב לשולחן "מעוז צור".
אני לא מתנגד לדת. אני אוהב אותה, מכבד אותה ומעריך את כל הדברים היפים שהיא מביאה עמה; את האמונה במשהו גדול וחזק מאיתנו, את המשפחתיות ואת החיים הפשוטים, מתוך ההבנה של מה באמת חשוב ומה אתה צריך ומה לא. אך לעיתים הדת יכולה להיות מפלגת ולעיתים היא יכולה ליצור תהום. מעולם לא הגדרתי את עצמי כאדם דתי, שנים גם פחדתי לקרוא לעצמי בן אדם מאמין, כי פחדתי שאמונה מתפרשת כפרימיטיבית או כהבעת חולשה. היום אני יודע שאני מאמין וכיף לי וטוב לי עם זה, אבל האלוהים שלי הוא גם האלוהים של ירון, אך גם אחר לגמרי.
משפחה, גאווה ודעה קדומה
אני זוכר את עצמי בתור ילד קטן צופה בסרטים הוליוודיים שמתרחשים בזמן הכריסמס. הרחובות המושלגים, המעילים הגדולים, הקישוטים שנתלים בבית ומחוצה לו, העץ המנצנץ ובעיקר המתנות. תמיד קינאת בחוגגי הכריסמס, אך ניסיתי לשכנע את עצמי שהחנוכה שלנו, או ראש השנה וסוכות לא פחות טובים מהכריסמס שלהם ובאיזשהו מקום, קיבלתי את הגזרה שכל אדם והאלוהים שלו, כל אחד והחגים שלו. להם יש כריסמס ואני אסתפק בחנוכה. גדלתי בבית חילוני, עם חינוך חילוני ומסורת חילונית, אך יחד עם זאת, החגים היהודים קיבלו מקום של כבוד, יתכן ובעיקר לאור הכבוד שנתנו לסבא וסבתא יוצאי אירופה, ניצולי השואה, שעבורם לחגוג את החגים היהודים כאן בארץ האבות הייתה תמיד חוויה רגשית גדולה יותר מאשר הייתה בשבילי, צבר מפונק שכמוני.
עם השנים וההתבגרות חוויתי איך אט אט המשמעות מטשטשת, הזיקה לחגים מתרחקת ואחדים מהם אפילו נשארים מחוץ ללוח השנה שלך בתור אדם בוגר, כמו ל"ג בעומר, ט"ו בשבט או לעיתים אפילו פורים וסביב אותם חגים שנותרים איתנים, חוויית הפקקים בדרך אל ובדרך חזרה גוברת על הכול, ולאט לאט היתרון היחיד שהצלחתי להמשיך למצוא בראש השנה או בפסח זה מחיריהם הזולים של הבשמים וכיסויי המיטה. ואז פגשתי את כריסטוף.
כריסטוף בן זוגי, יליד בודפשט, בן למשפחה נוצרית שגדל לחינוך בודהיסטי, גדול ממני כמעט בעשר שנים וצעיר ממני כמעט בעשרים בכל הקשור להתלהבות ולאהבה שלו לחגים היהודים, למסורת היהודית ומעל לכל – הכריסמס. וכך, לראשונה בחיי, מצאתי את עצמי תחת קורת גג אחת, נותן ביטוי ומקום של כבוד לחנוכייה ולעץ חג המולד גם יחד, וזוכה לממש את תשוקתי לקום בבוקר שלאחר הולדת ישו, לקרוע את אריזות המתנה שחיכו מתחת לעץ האשוח ולהתרגש כמו קרי בראדשו למראה האורות המקשטים את כל רחבי הבית.
אני נהנה מהיכולת שניתנה לי, לבחור לעצמי את מועדי החגים והשמחה שאותם אני רוצה לחגוג, ובסופו של דבר הכול מסתכם באותה הפואנטה של 'בואו נשב יחד מסביב לשולחן, נשיר שירים, נשתה אלכוהול ונאהב'. את אחי הגדול ירון לא הצלחתי להזמין ליהנות מעץ האשוח שעומד בביתי, גם לא אלך לבקרו בבני ברק ליהנות מאור החנוכייה שלו. כנראה שיש זמן לכל דבר, אבל כריסטוף ואני מתאמנים לקראת חג החנוכה הבא והוא יודע לשיר כבר חצי מ"באנו חושך לגרש". מי ייתן ויום אחד באמת נגרשהו.