חברי הכנסת הערביים וההנהגה של החברה הערבית בישראל עושים את מירב המאמצים כדי להימנע מלהיקלע לשיח הכרחי וחשוב. הם לא מעוניינים להגיב, הם לא רוצים להציף את הנושא ובאופן שיטתי ועקבי הם מתעלמים מהפיל הורוד הענק שבחדר - הקהילה הגאה הערבית שחיה בישראל.
בחודשים האחרונים, קהילת הלהט"ב הערבית בארץ מסרבת לעזוב את הכותרות, ולא מסיבות משמחות וחיוביות. החרם הצרכני של בעלי עסקים ערביים על טחינת אל ארז בשל תרומתה לאגודת הלהט"ב, הניסיון של אנשי דת מוסלמים למנוע את קבורתו של האמן הערבי הגאה איימן ספיה בבית קברות מוסלמי, בשל נטייתו המינית, והתקיפה האכזרית של זוג הומואים ערבים בנמל יפו במוצאי שבת האחרונה הם רק חלק מהמציאות היומיומית והבלתי נסבלת של קהילת הלהט"ב הערבית בישראל.
ברגעים קריטיים כאלה, בהם האלימות ברחוב הערבי גואה והתקיפות כנגד חברי הקהילה הגאה הערבית רק מחמירות, חייבת להישאל שאלה קריטית - לאן בדיוק נעלמה ההנהגה הערבית בישראל?
את התקיפה האחרונה, שאירעה בשיאו של חג הקורבן, עצר בגופו איציק אבנרי, הבעלים של אוניית "סבבה 5". אבנרי היה היחיד שלא נמנע מלהושיט עזרה מבין עשרות עדים שנכחו במקום וצפו בתקיפה, שהייתה עלולה להסתיים ברצח. למעשה, אבנרי היהודי עשה את כל מה שמנהיגי החברה הערבית מסרבים לעשות פעם אחר פעם לחלק מהותי מהחברה שלהם - לעמוד חוצץ בין התוקפים לבין הנתקפים.
הם הותקפו כי ההנהגה הערבית, בשתיקתה, מבטלת את הקיום שלהם ומאפשרת לשיח השנאה להמשיך ולרמוס אותם. הגיעה העת לדרוש מנבחרי ונבחרות הציבור הערבי בישראל, ובפרט מיו״ר הרשימה המשותפת, חבר הכנסת איימן עודה, לומר בריש גלי: זכויות להט״ב = זכויות אדם. לא ייתכן שמנהיג ציבור שטוען שהוא מהווה אלטרנטיבה של דמוקרטיה ושוויון, יתעלם מחלק מחבריו לרשימה שלא מהססים לקרוא לחברי וחברות קהילת הלהט״ב ״סוטים שיש להעניק להם טיפול״, כך לשון הודעת התנועה האיסלמית לתקשורת הערבית. האם "הטיפול" בתקיפת הצעירים בנמל יפו במוצ"ש האחרון הוא הטיפול בו אתה תומך בשתיקתך, מר עודה?
בכל פעם כאשר מתרחשת תקיפה הומופובית ברחוב הערבי, או נאמרת אמירה הומופובית על ידי חבר כנסת או אישי דת ערביים, כל אותם ארגונים וחברי כנסת ליברלים ממלאים את פיהם מים ומפחדים לגעת בסוגית הקהילה הערבית הגאה במרחב הציבורי.
כנוהל, איימן עודה הוא סרבן עיקש בכל הנוגע לסוגייה הלהט"בית. הפעם היחידה בה נשאל עודה ישירות על הקהילה הגאה הייתה במערכת הבחירות של 2015, על ידי תקשורת ישראלית דוברת עברית, אז נשאל בשידור חי בדבר יחס הרשימה המשותפת לנישואים גאים. במשך דקה ארוכה התפתל עודה מול המצלמה, גמגם והתקשה לספק תשובה קוהרנטית וברורה. "עמדתה של חד"ש ידועה", אמר עודה, אך לא הסביר את כוונתו "אנחנו שומרים על העקרונות הבסיסיים של כל מפלגה ומפלגה בתוך הרשימה עצמה".
חמש שנים עברו מאז אותו ראיון ועודה לא נדרש משום חבר כנסת להבהיר את עמדותיו בנושא זכויות הקהילה הגאה. נוסף על כך, הוא מעולם לא יצא נגד אלימות שהופנתה כלפי חברי הקהילה הגאה הערבית בצורה ישירה. יתרה מזאת, כשיש צורך ממשי להגיב למקרים שכאלה, כמו זה שאירע בנמל יפו, ישלח עודה את יהודי המחמד של הרשימה המשותפת, ח"כ עופר כסיף, לעשות את העבודה המלוכלכת עבורו.
צר לי לאכזב את חברי הליברלים, אבל עודה הוא לא המנהיג שאתם רוצים להאמין שהוא. משיקולים פוליטיים ובאמתלה של אחדות, הוא מוכן לבלוע את הקולות הקיצוניים והמסיתים שיושבים לצידו ברשימה. בחלקם נמצאים ח"כים כמו וליד טאהא מרשימת רע״מ, שאמר כי ״תופעה של הומואים כמעט לא קיימת בחברה הערבית״, ויו"ר רשימת רע"מ מנצור עבאס, שציין שהוא בעד טיפולי המרה גם לקטינים בראיון שנערך איתו במרץ האחרון ב"וואלה".
בימים האחרונים התייחס עודה יותר מפעם אחת לאסון המחריד שאירע בביירות. זה בהחלט ראוי וחשוב, במיוחד כאשר מדובר באסון שפקד את מדינת המולדת שלי, אך הוא בחר ביודעין שלא להתייחס כשבני הקהילה שלו עצמו הותקפו באלימות אכזרית. עודה שותק. שוב, ושוב, ושוב.
מר עודה, הרשה לי לספר לך קצת על המציאות של להט"בים ערבים בישראל, שכל רצונם הוא לשבור את מחסום הפחד ולצאת אל העולם הגדול בראש מורם. אחרי שסוף סוף החלטת להביע איזושהי עמדה ובחרת להצביע בעד החוק האוסר על טיפולי המרה בקריאה טרומית בכנסת, ראינו שספגת ביקורת רבה מצד קיצוניים בחברה הערבית, אך המעשה שעשית לאחר מכן היה סיבוב פרסה וחזרה לאזור הנוחות שלך. הרשה לי לכתוב את הדברים הבאים בערבית.
(עברית ⬇️):
كثير من العرب الذين لديهم توجهات جنسية وجنديرية يهربون من بلداتهم ومدنهم العربية اللتي ولدوا فيها الى حيفا أو تل أبيب. هناك على الاقل بتمكنون بالرغم من الصعوبات الكبيرة ان يحافظوا على نمط حياة مزدوج. في المدينة الكبيرة، يعيشون في شقق مشتركة. ما يهمهم فقط هو الابتعاد عن الخطر المترقب لهم في بلداتهم. هم اشخاص يحلمون بتحقيق ذاتهم والاندماج في مجتمع غالبًا ما يكون منتقداً تجاههم وينظر إليهم على أنهم مخلوقات غريبة. إذا رجعوا إلى اهلهم، سيضطرون للعودة إلى الخزانة ويخفون هويتهم الحقيقية، واذا كشفوا عنها فسيصبحون محط للشتائم والعنف اللفظي والجسدي في بعض الحالات.
حقيقة أنك صوتت مع القانون ضد علاجات التحويل القسري للمثليين هو أمر جيد وجميل، ولكنه لا يكفي بأي معيار. العلاجات القسرية للمثليين ليست هوموفيا بل هي نتيجة الهوموبيا (رهاب المثلية). ان كنت تريد أن تكون زعيم ليبرالي ومتسامح معناه عليك ان لا تتجاهل مجتمع الميم العربي. لا يمكنك تجاهل الهوموفوبيا في القائمة المشتركة ولا يمكنك إرسال عوفر كاسيف للرد نيابة عنك ، لانه لا الله سمح أن عربي يحكي عن مجتمع الميم. تعبنا! سمعوا اصواتكم ضد العنف اللي صار ضد مجموعة مثليين عرب في ميناء يافا يوم السبت الماضي، تبرأوا من تصريحات مليئة بالهوموفوبيا خرجت من أعضاء المشتركة والأهم من هيك ، ادعمونا!
צעירים ערבים להט״בים רבים עוזבים את הכפר או העיר בה נולדו לטובת הערים הגדולות והמרכזיות בארץ - חיפה או תל אביב. שם, הם מצליחים בקושי רב לקיים אורח חיים כפול. בעיר הגדולה הם חיים בדירות שותפים כשהם מנסים להשאיר מאחור את הכפר האלים והמנוכר, חולמים על מימוש עצמי והשתלבות בחברה, שפעמים רבות גזענית כלפיהם ורואה בהם כעוף מוזר. חזרתם לביקור משפחתי בכפר היא חזרה לארון, הם מסתירים את הזהות האמיתית שלהם, וכשהיא יוצאת החוצה בפעמים רבות הם חוטפים העלבות, אלימות מילולית ואלימות פיזית בחלק מהמקרים.
זה שהצבעת נגד טיפולי המרה זה טוב ויפה, אבל זה לא מספיק בשום קנה מידה. טיפולי המרה הם לא להט״בופוביה, אלא הם תוצאה שלה. אם אתה רוצה להיות מנהיג ישראל הליברלית, המאוחדת, הסובלנית והמקבלת אז אתה לא יכול להתעלם יותר מלהט״בים ערבים. אתה לא יכול להתעלם מאמירות הומופוביות שיוצאות מבין שורותייך, ואתה לא יכול לשלוח את עופר כסיף להגיב בשמך, כי חס וחלילה שערבי ידבר על להט״ב. הגיעו מים עד נפש, השמיע קול כנגד האלימות שקרתה בנמל יפו במוצ״ש האחרון, צא נגד אמירות הומופוביות של חבריך למפלגה ובעיקר, תמוך בנו.
*חבר הכנסת איימן עודה סירב להגיב
ג'ונתן אלחורי (28) הוא סטודנט למדעי המדינה ותקשורת, פעיל בדיפלומטיה ציבורית ומרצה בנושא צד"ל, הקהילה הגאה והחברה הישראלית בארץ ובחו"ל. בעבר הקים וניהל את פרויקט המיעוטים בעמותת "מילואימניקים בחזית" ושימש כדובר הפורום לגיוס העדה הנוצרית בהתנדבות. אלחורי הוא נוצרי, ישראלי, לבנוני בן לקצין צד"ל לשעבר והומו.