יקודם המהלך שיפגע בעיתונים הגדולים בישראל? כמעט שנה חלפה מאז הוגשה הצעת החוק להפסקת הפרסום הממשלתי בעיתונים, על ידי מי חבר הכנסת מטעם הליכוד שלמה קרעי. כעת קרעי מכהן כשר התקשורת בממשלתו החדשה של בנימין נתניהו, ול-mako נמסר מלשכת השר כי עם כניסתו של קרעי לתפקיד, הוא מתכוון להמשיך לפעול לקידום המהלך: "השר הגיש הצעת חוק כחבר כנסת בנושא והוא סבור שכך ראוי ונכון לעשות לטובת הציבור".
עם זאת, יש לציין כי שינוי החקיקה בנושא, שעלול לפגוע בעיקר בעיתונים הגדולים בישראל דוגמת "ידיעות אחרונות" ו"ישראל היום", אינו תחת סמכותו של משרד התקשורת אלא תחת משרד ראש הממשלה. "הנושא לא נמצא באופן ישיר תחת אחריותו של השר, אך הוא מתכוון להמשיך ולפעול לקידומו", מסרו בשלכתו של קרעי ל-mako. ממשרד ראש הממשלה טרם נמסרה תגובה בנושא.
לפי הפרסום של עמית סגל בפברואר האחרון בחדשות 12, הטיעון העיקרי שהופיע בהצעת החוק שהגיש קרעי בזמנו הוא שמבחינת התפוצה - כבר אין צורך בכך שהודעות הממשלה יפורסמו בעיתונות הכתובה. לטענת קרעי פרסום זה דוחק יחסי הון שלטון כי שר הפנים צריך לקבוע מי הם שלושת העיתונים שבהם יפורסמו. בהצעת החוק מעלה קרעי רעיון לפיו יוקם אתר אינטרנט ממשלתי ייעודי בתוך כשישה חודשים, ולשם ינוקזו כל המודעות.
קרעי הסביר בזמנו לחדשות 12 כי ההצעה אמורה להביא לחיסכון רב בכל שנה. "חובה זו עולה לציבור מאות מיליוני שקלים בשנה, ויעילות הפרסום בעיתונות הכתובה על פני חלופות אחרות לא ברורה כלל וכלל. זמנים חדשים דורשים פעולות חדשות, וכיום, רוב ככל הציבור נגיש ונמצא ברשת האינטרנט", ציין.
מנגד, באתר "גלובס" פורסם בנוגע להצעת החוק כי החוק אכן מחייב את המדינה ורשויות שונות לרכוש מודעות בעיתונות המודפסת כדי ליידע את הציבור בנושאים שונים. עך בניגוד לדביר קרעי, כלל ההוצאה הציבורית על המודעות מוערכת בכ-54 מיליון שקל בשנה.
במידה שמהלך כזה אכן יקודם, הנפגעים העיקריים צפויים להיות העיתונים הגדולים בישראל. בחודש שעבר פרסם עיתונאי "דה מרקר" נתי טוקר נתונים מתוך דוח התקשרויות לשכת הפרסום הממשלתית לשנת 2020. לפי הדוח, העלות הכוללת של פרסום המודעות הממשלתיות ב"ישראל היום" ב-2020 עמדה על כ-5.9 מיליון שקלים; "בידיעות אחרונות" עמדה עלות זו על כ-5.6 מיליון שקלים; בעיתונים "הארץ" ו"גלובס" העלות באותה שנה הייתה כ-2 מיליון שקלים; וב"כלכליסט" כ-1.5 מיליון.
מי העיתונים שייפגעו מהפסקת הפרסום הממשלתי בעיתונות?
מדו"ח התקשרויות לפ"מ ב-2020 pic.twitter.com/ciG2MF4mtL