לא הופתעתי. בכאב עצום אני אומרת את זה: לא הופתעתי לראות את הסרטון שפורסם אתמול בערוץ 10 בו חוגגים אנשי ימין קיצוני את מותו של עלי דוואבשה מהכפר דומא. לא הופתעתי משום שהכתובת לא רק הייתה על הקיר - היא כבר צעקה מהקיר. אני מניחה שכמוני, כל אחד שחי פה יכול היה לראות, למשל, את ההשתוללות האלימה וההתנגדות לפינוי בתי דריינוף בבית אל, ואת האלימות שמלווה הפגנות מסוימות מאוד של פעילי ימין כמו אלו שצולמו בחתונה. בין כל הגינויים ששמעתי הבוקר, לא שמעתי קול צלול וברור נגד המחנכים והמטפחים של מה שראינו בסרט.
משום מה קשה למצוא מובילי דעה כמו מחנכים ורבנים שיצאו נגד הקו של הרב יצחק גינזבורג מיצהר, שהוא אחד מהאידאולוגים של אותם פעילים. חמור יותר: אנשי ימין שמתריעים נגד התופעות האיומות האלה משלמים מחיר כבד. כשהעזתי לומר, לפני שנודעה זהות הרוצחים של אבו ח'דיר, שבכאב עצום אני לא אפול מהכיסא אם יתברר שמדובר במתנחלים, חטפתי על הראש מכל הכיוונים. אני גרה ביישוב תקוע, ואני חושבת שלעם היהודי יש זכות לחיות בארצו, ושזכותו של כל יהודי ויהודייה להלך בביטחון בשבילי הארץ הזאת. אני מאמינה בזה לא פחות מכל המתלהמים האלה. אבל כואב לי שאין מספיק ימנים כמוני: אנשים שלא מוכנים שתיפול שערה משערות ראשו של יהודי, ובאותה מידה לא מוכנים בשום פנים ואופן שאדם – ולא משנה אם זה ערבי או יהודי – ייפגע על לא עוול בכפו.
האמירה היא עקרונית: הזעם שלי על הפלג הזה שראינו בחתונה גדול יותר מזעמו של כל תושב הארץ, משום שאני - כאישה דתייה, שומרת מצוות ומשתדלת להיות נאמנה לאמונתי ולמחויבותי לערכי התורה - חושבת שבתופעות האלה (ובעידודן, ובשתיקה הרועמת) יש חילול שם שמיים נורא ואיום.
במאמר שפורסם לציון 60 שנה למדינת ישראל כתב הרב יהודה עמיטל ז"ל, ביחס לרצח של ברוך גולדשטיין במערת המכפלה, שמדובר ב"חטא נורא כלפי שמיים, כלפי תורת ישראל". כך כתב עמיטל: "התברר שלא רק באסלאם, אלא גם בקצה ערוגותיה של היהדות האורתודוקסית יכול לצמוח טרור חבוש כיפה. ושלא נעשה די בקרב לומדי התורה ומלמדיה לעקור מן השורש מחשבות ורעיונות מסולפים כאלה".
לקראת סוף המאמר מתאר עמיטל את השבחים להם זכה גולדשטיין לאחר מותו מאנשי חינוך ומרבנים, ואת ההלוויה ההמונית שנערכה לו. "בהלוויה הזו השתתף גם בחור אלמוני מהרצליה שנפעם 'ממסירות הנפש' של גולדשטיין ומעריציו", כתב עמיטל. "בעוד פחות משנתיים עתיד יגאל עמיר להמשיך את הטירוף הנורא ולהתיר דמו של ראש ממשלת ישראל".
שיהיה ברור: גם אם יצור דמיוני יבטיח לי שמראות החתונה לא יולידו רצח – זה ממש לא מרגיע אותי ולא משנה דבר בהתייחסות שלי. מי שנאמן לתורת ישראל ולקדוש ברוך הוא יודע שהתנהגות כזו לכשעצמה היא פסולה מכל וכל, אפילו ללא קשר לתוצאות אליהן היא עלולה להוביל – קל וחומר כשאין לנו הבטחה שהיא לא תוביל לדברים איומים.
משאלת הלב שלי היא שתצמח כאן קבוצה שתתבע בקול צלול את זכויותיהם של יהודים החיים על אדמתם, ושאותו קול צלול וברור יוקיע באופן פעיל – לא רק על ידי גינוי – כל התחלה של תהליך שיכול להוביל למראות החתונה.
מלכה פיוטרקובסקי היא אשת תורה וחינוך, ממקימי פורום "תקנה"