סוכנות יונדאי 004 (צילום: אודליה כהן)
סוכנות יונדאי - 6000 שקל הנחה וחבילת מיגון בשווי 4000 שקל מתנה | צילום: אודליה כהן

אתם נכנסים לסוכנות מעוצבת ומפוארת, מולכם מכוניות נוצצות ובוהקות ואיש מכירות אדיב ומנומס ששמח לענות בסבלנות לשאלותיכם. פששש, איזה יופי, ממש כמו קפיצה קטנה לחו"ל. באמת? האם מאחורי כל התפאורה הנוצצת אנו פוגשים מסחר הוגן ושוויוני או שוק רכב, שכשמו כן הוא, לא יותר מבסטה מעוצבת בה מנסים ככל הניתן לדחוף ללקוח המזדמן עסקה במחיר מופקע?

כבר יותר מעשור שמחירי מרבית המכוניות החדשות בישראל לא מבטאים את המחיר האמיתי בו הן צריכות להימכר, הכולל את עלות הרכב, המיסוי ורווח הגיוני של היבואן. מחירי המחירון נקבעים לפי המחירים (ועד לאחרונה קבוצות המחירים) שמותאמים לחישובי חוזי החכירה של חברות הליסינג ומחיר המחירון העתידי של המכוניות כמשומשות. מיותר לציין שחברות הליסינג וההשכרה כמובן לא משלמות את מלוא המחיר וגורמים בענף הרכב מציינים שההנחות להן הן זוכות נעים בין 10 ועד לקרוב ל-40 אחוזים פחות מהמחירון הרשמי.

אין תמונה
סוכנות רנו - עשרת אלפים שקלים התקלפו מהמחיר
 

בכל מקרה, מה שבטוח הוא שהלקוח הפרטי נאלץ כמעט תמיד לשלם מחיר מלא ולשתוק, כשניסיונות לזכות להנחה לרוב נהדפים עם רדיו דיסק במתנה ובהטלת מלוא האחריות למחיר הגבוה על מדיניות המיסוי הגבוה הנהוגה בארץ.

כמו בשוק 

עם זאת, ממש כמו שמחיר המחירון בנישת רכבי הפאר הפך מזמן לנקודת פתיחה למיקוח באשר למחיר הסופי אותו משלם הלקוח הפרטי בעל הממון, גם בסגמנטים פופולאריים יותר אפשר לשמוע על יותר ויותר עסקאות שנעשות במחירים מופחתים באופן משמעותי.

כך למשל, כבר מספר שנים שמועדוני לקוחות דוגמת חבר, קרנות השוטרים ואחרים זוכים להנחות משמעותיות למדי אצל חלק מהיבואנים.

בימים האחרונים אנו נחשפים מכל עבר לטרנד האחרון בשוק הרכב המקומי, שיטת מכירה שהומצאה ע"י צ'מפיון מוטורס, יבואנית תוצרי קונצרן פולקסווגן, לפני שנים אחדות ואומצה השנה ע"י לא מעט יבואנים אחרים – ימי מכירה מיוחדים.

סוכנות קיה  003 (צילום: נעם וינד)
סוכנות קיה - 11 אלף שקל הנחה לחברי מועדון חבר | צילום: נעם וינד
 

באופן מפתיע, פתאום, לכמה ימים, לא מעט יבואנים, ביניהם כאלה המוכרים מכוניות פופולאריות וחדישות שלא צפויות להחלפה קרובה, יכולים למרות המיסוי הגבוה, עלויות התפעול ושלל התירוצים המוכרים להציע את המכוניות המשפחתיות שלהם בהנחות של 6000 ואף עשרת אלפים שקלים לכל דורש וזה עוד לפני מיקוח ומשא ומתן שבהחלט אפשריים והאמינו לי, לא צריך לרחם עליהם, גם במחיר המופחת היבואנים עדיין לא מפסידים עליכם והרווח שלהם בהחלט נאה.

לרוץ מהר מהר, לפני שיגמר?

אז האם לרוץ לקנות מכונית חדשה, מהר מהר לפני שיגמר, כמו שהעם שלנו הורגל לעשות כל אימת שיש חשש לעליות מחירים ומסים חדשים? במישור האישי, אם ממילא רציתם לקנות מכונית חדשה יתכן שחבל לפספס את ההנחות. אבל האמת, בראיה יותר רחבה, היא שצריך להעביר מסר חד וברור ליבואנים: אנחנו לא מעוניינים במבצעים הנקודתיים שלכם, נמאס לנו לסבסד את חברות הליסינג. אתם רוצים למכור מכוניות לציבור הפרטי? חזרו לרמות מחירים הגיוניות יותר. ימי המכירות הללו מוכיחים שאם אתם רוצים, אתם יכולים להציע למר ישראלי משפחתית במחיר שפוי יותר.

סוכנות אלפא  (צילום: אודליה כהן)
סוכנות אלפא רומיאו - אין מבצע רשמי אבל אם אתה רציני כבר נסתדר | צילום: אודליה כהן

>> אולי לא צריך מכונית חדשה כי שכחנו איך לנהוג?