יש משהו די משעשע בזעקות השבר שפרצו אמש, עם הפרסום על כוונותיה של שרת התרבות, מירי רגב, לבצע רפורמה כוללת שתשנה את פניה של גלגלצ. בין אם מדובר בהקמת תחנה ציבורית נוספת שתשדר רק מוזיקה ישראלית, הגדלת אחוזי ההשמעה של מוזיקה בעברית בגלגלצ עצמה, או שינוי הרכב ועדת הפלייליסט – ספק אם מדובר באמת בטלטלה רצינית. ואם יצא לכם להקשיב לגלגלצ בעשור האחרון, יכול להיות שתסכימו איתי שזה לא רעיון רע בכלל.
גלגלצ מתגאה מדי שנה בנתוני האזנה הולכים וגדלים (כי נורא קשה להפוך לתחנה מצליחה כשאת מתוקצבת היטב על ידי המדינה, בעלת פריסה ארצית ופטורה מפרסומות). כשאלדד קובלנץ הקים את התחנה בשנת 93', הוא עלה על התמהיל המדויק של תחנת מיינסטרים נכון לשנת 93', ומאז נדמה כי יורשיו שכחו לעדכן אותו. הם משמיעים את אדל, ברור, אבל איכשהו גם הקאבר הנוראי של "הוט צ'יפ" ללהיט האייטיז של ברוס ספרינגסטין "Dancing in The Dark" בפנים, ובמקרה הזה אולי באמת כדאי להכניס לפלייליסט קצת יותר עברית, אפילו את מאיה בוסקילה.
אבל החטא הכי גדול של גלגלצ הוא חוסר כישרון מוחלט בזיהוי להיטים, לזה מירי רגב מתכוונת כשהיא טוענת לניתוק של התחנה מ"העם". "מלכת השושנים" של עדן בן זקן, אולי הלהיט הכי גדול של השנה, לא עבר פלייליסט. להיטי הענק של עומר אדם מאלבומיו הראשונים - "בניתי עלייך", "נמס ממך", "הופה" – לא עברו פלייליסט. רק כשלא יכלו יותר להתעלם ממטאור ענק כמו אדם, נזכרו שומרי הסף להכניס השנה שיר אחד שלו – הבלדה המנומסת "שקט". כי בגלגלצ אוהבים שקט, פחות כיף וצהלולים. האם לא מתפקידה של תחנת המיינסטרים לזהות להיטים עוד לפני שהם מתפוצצים בשטח, ולא להכניס את ההצלחות המפוספסות מהדלת האחורית?
הטלטלה שגלגלצ צריכה לעבור היא הכרחית
חוסר הרלוונטיות של התחנה מקורו בשאננות ששמורה רק למוסדות אליטיסטיים מיושנים שמפחדים משינוי. בבחינת אם זה לא שבור – לא צריך לתקן את זה. ובכן, דווקא צריך. דור הרוקסן הלך חלף לו, דנה ברגר מורידה גם בהשמעה המיליון וגם ב"הישרדות", ואפילו אביב גפן כבר עשה הסבה מקצועית ועבר להיות צייד פדופילים. אולי רגב היא שרת תרבות אגרסיבית שתשמח לנצל כל הזדמנות לעשיית כותרות פופוליסטיות, אבל זה לא אומר שהיא טועה. הטלטלה שגלגלצ צריכה לעבור היא הכרחית, אבל הפתרון שהיא מציעה - הקמת עוד תחנה שמשדרת רק מוזיקה בעברית, הוא לא מה שיציל אותנו מרדיו בלתי ניתן להאזנה.
רוצים שמירי רגב תרד לכם מהגב? קודם כל חכו כמה חודשים, ביבי כבר יחליף אותה. אבל חוץ מזה, פשוט תהיו תחנה שכיף להאזין לה. שינוי בוועדת הפלייליסט הוא מבורך, כי כשמרכיבים אותה אנשים שהגיעו אל התחנה בגיל 18 לאחר שחונכו לטעם מוזיקלי "נכון" – זאת בעיה. כשאותם המחנכים עברו את אותו התהליך בדיוק כשהיו בני 18 – גם זאת בעיה. תמיד תהיה קבוצה קטנה של אנשים, בין אם אלו אנשי גלגלצ או אנשיה של רגב, שתקבע למה נקשיב. ככה זה, דיקטטורה. ומי יודע אם אנשיה של רגב יותר מוסמכים לקבוע מה נכנס לפלייליסט ומה לא?
אז השרה מתבקשת לנער מעצמה את הממלכתיות המאולצת שעטתה בתפקיד החדש, שגם ככה לא יושבת עליה טוב, ולדרוש שיעשו פשוט רדיו כיפי. בואו נשמיע שירים טובים, מרגשים, חשובים, משפיעים וכיפיים. מדובר במוזיקה, לא בריכוזיות המשק, אף אחד לא עושה כסף ממוזיקה, אז מה הרצינות הזאת?
חוץ מזה אשמח להכיר לאלו שלא מכירים עדיין, את מה שאמא שלי מכנה "אפליקציית היוטיוב" – כי מי בדור שלי שומע רדיו כבר? או יותר נכון, למי יש כסף למכונית לשמוע בה רדיו? והאם תוכלו ללמד אותי – הכיצד?