ההוצאה על הילד הראשון מתחילה עוד לפני הלידה, כשמגיעים לרכוש את הציוד הראשוני לתינוק, המכונה גם "חבילת לידה", שעלותה יכולה להגיע ליותר מ-10,000 שקל. לרשתות קל לפתות את ההורים הנרגשים וחסרי הניסיון, שרוצים לתת לתינוק את הטוב ביותר, לרכוש מוצרים שהם לא בהכרח צריכים ולהשקיע כסף מיותר.
עם בטן של חודש שביעי יצאנו לבדוק איפה נקבל את ההצעה המשתלמת ביותר. ביקרנו בשלושה סניפים של רשתות מובילות למוצרי תינוקות - שילב, ד"ר בייבי ומוצצים, בסניף של רשת קטנה שממותגת כזולה - בייבי סטאר, ובחנות נוספת, שנחשבת זולה גם כן - מיי בייבי בירכא.
בשלב הראשון נכנסנו לאתרי האינטרנט של החנויות, אבל לצערנו גילינו שהאתרים לא מספקים מידע מעודכן או מחירים. כשהגענו לכל אחת מהחנויות ביקשנו לרכוש דברים דומים: עגלה קלה, איכותית ואופנתית עם אמבטיה, סלקל שיתחבר לעגלה ויעמוד בתקנים הנדרשים, חדר שינה הכולל מיטה ושידת החתלה, והמלצות על שאר הפריטים שנצטרך לאחר הלידה. הסברנו שמשום שזה ילד ראשון אנחנו חסרי כל ידע בנושא ונשמח לקבל עזרה.
בכל החנויות הציעו לנו רשימת קניות, אך טרחו להבהיר שהיא אינה הכרחית וברוב המקרים לא ניסו "לדחוף" לנו מעבר למה שצריך. בבחירת העגלה לא המליצו לנו על דגם "שחובה לקנות", וגם לאחר שהתעניינו בדגם היקר נאמר לנו שיש דגמים זולים יותר ומומלצים לא פחות, וכי בסופו של דבר הבחירה תלויה בטעם ובנוחות אישית.
מה שהמוכרים בחנויות שכחו להגיד הוא שבניגוד לשאר המוצרים בחבילות הלידה, בקניית מיטה ושידה אין אפשרות ביטול - והמידע ניתן רק לאחר ששאלנו. המוכרים גם "שכחו" לציין שלרוב תינוקות שרק נולדים ישנים בעריסה למשך כמה חודשים, ולכן אין סיבה שנזדרז להזמין מיד מיטת תינוק.
בבדיקה גילינו גם שהמזרן למיטה, שהופך לחלק בלתי נפרד בבחירת חדר השינה, הוא מדד מצוין לבחון אם המוכר מנסה "לדחוף" מוצר יקר או מציע מוצר בסיסי שעונה על הדרישות. בהשוואה בין החנויות ניכר שבזולות מביניהן הציעו המוכרים את המזרנים הבסיסיים שעמדו בתקנים, ואילו באחרות המליצו ללכת על המזרנים היקרים בטענה שהם הבריאים ביותר.
הוצאה שבכל החנויות טענו שאי־אפשר לוותר עליה היא המוניטור. שמענו משפטים כמו "איך תשמרו שהתינוק לא ייחנק" ו"אין פתרון טוב יותר למניעת מוות בעריסה" שלא השאירו מקום לספק שלא נצא מהחנות בלי הוצאה של 600-350 שקל על מוניטור.
בחישוב עלות הסל הכולל יצא ששילב היא היקרה ביותר בפער שהגיע ל-2,000 שקל. במוצצים, מלבד דגם העגלה שבחרנו, שייקר את עלות הסל הכולל, הציעו את הסל הזול ביותר. מיי בייבי ובייבי סטאר הציעו עלות סל דומה, יקרה בכמה מאות שקלים ממוצצים. ד"ר בייבי אמנם היתה יקרה יותר, אבל המבצע הנוכחי שהיא מציעה, 1,000 שקל מתנה בקנייה הבאה, הופך אותה למשתלמת כמו הרשתות הזולות האחרות.
מלבד הניסיון להוזיל את עלות חבילת הלידה ולבחור את המוצרים המשתלמים ביותר, בדקנו את רמת השירות בכל אחת מהחנויות וגילינו הבדלים משמעותיים. בשילב קיבלנו הסברים מפורטים ושירות אדיב, במוצצים ובמיי בייבי - שירות לוקה בחסר, ובבייבי סטאר השירות היה היעיל והמקצועי ביותר מבין החנויות שבהן ביקרנו.
משילב נמסר כי "הרשת פתחה שישה מרכזי ריהוט חדשים עם המגוון הגדול והזול ביותר לחדרי תינוקות. המרכזים מציגים כ-30 חדרי תינוקות מ-999 שקל. שילב מציעה ליין רחב של מזרנים ייחודים עם קינג קויל החל מ-349 שקל. לכל המזרנים ברשת תו תקן".
מיי בייבי ירכא: המחיר הנמוך ביותר
בסיום בחירת החדר המוכרת הציגה לנו את המזרנים למיטה, וסיכמה בכך שגם המזרן הממוצע יהיה טוב מספיק. השלב הבא בהרכבת הסל היה בחירת העגלה. המוכרת הציגה בפנינו כמה עגלות במחירים שונים, אך בניגוד לחנויות אחרות היא לא פירקה אותן והראתה את הפונקציות השונות, אלא רק הציגה בפנינו את שמות הדגמים והצבעים.
במחלקת המוצרים הסתובבנו לבד ובמקרים שבהם נזקקנו לעזרה פנינו למוכר שעבר במקום וקיבלנו הסבר נקודתי - אך התחושה העיקרית היתה שחסרה יד מכוונת.
בשורה התחתונה: היחס שקיבלנו היה נעים אך לא אישי ולא מקצועי מספיק. המחיר הסופי, כולל העגלה, היה הנמוך ביותר, ונאמר לנו שכשנבוא לרכוש את חבילת הלידה נקבל הנחה נוספת ומתנה.
שילב: מכוונים למוצרים היקרים
נקודת הפתיחה שלה היתה עגלות. היא שאלה מה אנחנו מחפשים והציגה בפנינו חמש עגלות. קיבלנו הדגמה של הפונקציות בכל עגלה והסבר על יתרונותיה וחסרונותיה. בסופו של דבר היא המליצה שנבחר את העגלה הנוחה לנו ביותר.
בהמשך ביקשנו לבדוק חדר שינה, אך המבחר היה מצומצם מאוד. אמרנו שאנחנו מחפשים את העיצוב הפשוט והזול ביותר, והיא המליצה על שני חדרים שתמונתם הגדולה בלטה בחנות. השלב הבא היה בדיקה של מזרן למיטה, וגם כאן ניכר שהמוכרת מבינה בתחום. היא המליצה על מזרני קינג קויל של עמינח בפירוט, אך עשתה זאת רק על שני המזרנים היקרים ביותר שעלו 1,200-1,000 שקל. כששאלנו מה מומלץ היא טענה שאלה המזרנים שכדאי לבחור, ולא עצרה להסביר על המזרנים הזולים יותר.
לאחר מכן המוכרת עברה עמנו על המוצרים הקטנים, והסבירה שאת המוצרים המתכלים כדאי שנבחר על פי השקפתנו. היא עצרה להמליץ לנו על סטרליזטור של חברת טומי טיפי ועל מוניטור נשימה. בסיום התהליך הציעה לנו המוכרת להצטרף למועדון הלקוחות של שילב ללא תשלום, והסבירה שאינו מוזיל את הקנייה, אך הוא רלוונטי בעת רכישת בגדים.
בשורה התחתונה: השירות בשילב היה אדיב ומקצועי וניכר שאפשר לקבל מידע רב בחנות, אם כי פעמים רבות הוא מכוון לבחירת המוצרים היקרים. חבילת הלידה ברשת היא היקרה ביותר. לשאלה אם נקבל הנחה נוספת בסגירת העסקה נענינו בשלילה, ונטען כי אלה הם המחירים הסופיים.
בייבי סטאר: נכונות לעזור ומקצועיות
קיבלנו הסברים מפורטים על כל עגלה בחנות. המוכר פירק והרכיב בפנינו כמעט כל עגלה מהתצוגה, שאל אותנו אם היא מיועדת לאזור עירוני או כפרי, באיזו קומה אנחנו גרים ומה חשוב לנו יותר - עיצוב או נוחות. גם על חדרי השינה קבלנו הסבר מפורט והמוכר התעכב על החומרים והתקנים, ולבסוף הציע שנבחר מה שהכי מתאים לנו. במבחן המזרן הבנו כי אנחנו מקבלים יחס הוגן במיוחד בהשוואה למקומות אחרים, כשהמוכר ציין שאנחנו יכולים לרכוש מזרן נחשב של עמינח ב-700 שקל, אך הוא ממליץ על מזרן של חברת טל שעולה רק 400 שקל ועומד בדיוק באותם תקנים.
עברנו לאזור המוצרים הקטנים והתייעצנו עם המוכרת לגבי בגדי הבייסיק. היא הסבירה שסביר שנקבל מתנות ושנביא בחשבון שהבגדים הללו מתאימים לתקופה מוגבלת, לכן מומלץ להשקיע במוצרים אחרים. כשלא היה לה מידע על מוצרים היא התייעצה עם מוכרים אחרים, וגם אז לא המליצה על אלה היקרים ביותר - ונתנה תחושה של מקצועיות ונכונות לעזור.
בשורה התחתונה: שילוב מוצלח של מחיר הוגן ושירות מקצועי ויעיל - הטוב ביותר שקיבלנו. נאמר לנו כי אם נמצא עסקה זולה יותר, ידאגו להשוות את הצעת המחיר.
ד"ר בייבי: 1,000 שקל במתנה
כבר בכניסה לחנות בלטו עשרות שלטי המבצע שמקנה 1,000 שקל במתנה לקנייה הבאה ברכישת חבילת לידה ביותר מ-4,000 שקל. הדבר הראשון שעליו המליצה המוכרת היה לבחור קודם כל שני רהיטים לחבילת הלידה כדי ליהנות מהמבצע. הסברנו לה שאנחנו מחפשים את החדר הזול ביותר, אך היא בכל זאת המליצה לנו על שילובי חדרים מוצעים. כשחידדנו שוב את הבקשה היא הציגה חדר נוסף שנמכר במחיר מעט נמוך יותר.
בבחירת העגלה המוכרת התאמצה והציגה בפנינו ארבע עגלות שאותן פירקה והרכיבה וגם המליצה לנו לנסות בעצמנו, להרים ולדחוף.
לאחר בחירת העגלה ניגשנו לבחור סלקל. בשאר החנויות הציעו לנו לרוב דגם אחד שמתאים לדגם העגלה שבחרנו, אך בד"ר בייבי המוכרת הציעה שנדלג שלב ונקנה כיסא לאוטו - במקום להשקיע בסלקל שמתאים לשנה אחת. בחירה זו אמנם שנויה במחלוקת, אך המוכרת ציינה שהיא מעדיפה לחסוך לנו את העלות השנתית הסופית ושנעשה את ההחלטה בעצמנו.
בבחירת המוצרים הקטנים מצאנו מבחר דומה לחנויות האחרות, ובכל זאת ניסינו לבדוק מה יומלץ בחנות. המוכרת עברה עמנו בין המדפים וניכר שמרוב התלהבות ורצון להציע כמה שיותר כדי לעזור, היא ממליצה גם על מוצרים שאינם חובה בהכרח, כמו כרית המקלה על גזים ב–199 שקל. כאשר הבהרנו שאנחנו מעוניינים לצמצם את העלות, היא התעשתה ועזרה לנו למצוא את המוצרים הזולים בכל קטגוריה.
בשורה התחתונה: הרגשנו שקיבלנו מידע מפורט אך נראה היה שעיקר המאמץ הופנה לכך שנסגור את עסקת החבילה. המחיר הכולל של החבילה היה ממוצע, אך עבור מי שיבחר לנצל את המבצע הנוכחי, המקנה 1,000 שקל במתנה, ייתכן והעסקה תהיה משתלמת.
מוצצים: יחס לא מספיק אישי
הציפיות מהביקור במוצצים היו גבוהות, מאחר שהרשת התפתחה וצברה קהל לקוחות רחב בשנים האחרונות. הביקור בחנות, לעומת זאת, היה מעט מאכזב.
בכניסה לסניף הבחנו במספר עובדים גדול, ושיערנו שנקבל יחס חם ואישי. למרות זאת נאלצנו לבקש עזרה בבחירת חבילת הלידה, ואת רוב הסיור בחנות עשינו לבד.
מאחר שבשאר החנויות השווינו את דגמי עגלת הבוגבו ביקשנו לעשות זאת גם הפעם, אך המוכרת אמרה כי הרשת לא מחזיקה את המותג. ביקשנו לבדוק דגם מקביל במחיר ובפונקציות. המוכרת הציעה את עגלת הפיאט של פאג פרגו ואמרה שמומלץ להזדרז מאחר שבקרוב ייכנסו דגמים חדשים והמחירים יעלו. היא הציגה גם עגלות זולות יותר, אך לא פירקה והרכיבה אותן כפי שעשו בחנויות האחרות.
בבחירת חדר השינה המוכרת עברה עמנו על ההיצע והמליצה לבחור את חבילות המבצע שיהיו בתוקף עד תחילת מארס. החדר הזול ביותר שהתאים לבקשתנו עלה 1,599 שקל. בנוסף ציינה שאם נבחר בחדר שנמכר במבצע נוכל לקבל חבילה הכוללת את רוב המוצרים הקטנים שנזדקק להם ב-349 שקל, אך לא פירטה דגמים ומותגים.
המוכרת המליצה לנו להתרשם משאר המוצרים בעצמנו ואמרה שאם נזדקק לעזרה נוספת, שנחזור אליה. לאחר כמה דקות שהסתובבנו בחנות לא מצאנו את המוכרת שוב, וכשהיו לנו שאלות ניגשנו לקופה הראשית כדי לקבל מענה.
בשורה התחתונה: אמנם קיבלנו תשובה לכל שאלה, אך היחס לא היה מספיק אישי. העלות הכוללת של החבילה לא היתה הנמוכה ביותר, בגלל העגלה השונה שבחרנו, אך בלעדיה - זו החבילה המשתלמת ביותר.
שוק של 4.1 מיליארד שקל
על פי נתוני דן אנד ברדסטריט ענף מוצרי התינוקות, הכולל בתוכו גם את מוצרי הפארם לתינוקות, הוערך בשנת 2013 בכ-4.1 מיליארד שקל - עלייה של כ-3% ביחס לשנת 2012.
צח ברקי, סמנכ"ל אגף כלכלה, מידע ומחקר בחברה טוען כי הרווחיות הגולמית הממוצעת בענף נעה בטווח של 15%-20%. לדבריו "הרווחיות משתנה בין יבואן ליבואן ובין מותג למותג בתוך טווח מתח רווחים זה - זאת בהתאם לחוזק היבואן או לחוזק המותג.
"חלק מהיבואנים ומהמשווקים אכן 'חוגגים' על הצרכן, אם כי השונות ביניהם, כמו גם התחרות שהתגברה בענף בשנים 2012-2013, הובילה להורדה מסוימת במחירי המכירה. לכן חלק מהיבואנים הציגו רווחיות נמוכה יותר,לכיוון הגבול התחתון של הטווח".
ברקי מוסיף כי ההוצאה החודשית הממוצעת על תינוק בשנת 2013 נאמדה בכ-1,035 שקל כאשר בשנה הראשונה הורים יוציאו כ-26 אלף שקל בעקבות הקניות החד פעמיות שיערכו.
הוא מציין כי על פי נתוני החברה עיקר ההוצאות על מוצרי תינוקות הינן על צעצועים וביגוד. "אמנם, מחירם של עגלות וריהוט הינו גבוה יותר, אך אלהמהוות הוצאות חד פעמיות, המתבצעות לרוב סביב מועד הלידה. זאת להבדיל מפריטי ביגוד ומצעצועים אשר נדרשים להתאמה באופן שוטף לפי שלבי התפתחות הפעוט".
בהשוואה למחירי חו"ל עולה כי מחירי מוצרי התינוקות בישראל גבוהים בכ-30%-40% יותר ואכן מבדיקת TheMarker בשנת 2013 על מוצרי תינוקות בהשוואה לחו"ל נמצאו פערים של עשרות אחוזים על מוצרים זהים גם לאחר חישוב עלות המשלוח ביבוא אישי.
ברקי מסביר כי הסיבה העיקרית לכך היא עקב ריבוי ידיים שעוברים המוצרים החל מהיצרן בחו"ל, דרך היבואן בארץ ועד למשווק הסופי. "פערי המחירים היו בשנים קודמות אף גבוהים יותר, אך התחרותיות המקומית וכניסת משווקים לפעילות יבוא המובילה לקיצור שרשרת האספקה הובילו להתמתנות מסוימת. יחד עם זאת, המחירים עדיין גבוהים כיום מהותית ביחס למחירים בחו"ל".
הכתבה פורסמה במקור באתר The marker
>> מכירות סופר פארם ב 2013 צמחו ב-7 אחוזים
>> מזמינים מלון ישירות מחו"ל וחוסכים בכסף