תעיד כל אחת שעברה את זה: הפלות כואבות לנצח. הציפיה האדירה לתינוק מאופיינת בבנייה נרגשת של עתיד מדומיין, כמו קוביות לגו זהירות שמונחות אחת על גבי השניה, ואז, הכל מתרסק ברגע. הסביבה לא תמיד יודעת איך להגיב להריון שהיה ולא היה. קמפיין חדש מנסה לעזור גם לאמהות שחוות הפלות וגם לסובבים אותן ולתת כלים של ׳עשה ואל תעשה׳.
הקמפיין הבריטי, של אגודת ההפלות, ארגון תמיכה ללא מטרות רווח, שופך אור על הטוב, הרע והמכוער, כל מה שנפלט משפתי האנשים כשהם נתקלים באישה שאיבדה הריון. הארגון ביקש ממתנדבים לחלוק תמונות של עצמם עם דברים שנאמרו להם, שעזרו להם או פגעו בהם בהתמודדות עם אובדן הריון, ולתייג את המילים ב#להגיד או #לאלהגיד.
״אנחנו עובדים זמן רב בעידוד הציבור להפתח ולשוחח על הפלות״, אומרת מנהלת הארגון, רות בנדר אריק. ״אחת הסיבות שאנשים לא מדברים על מה שחוו היא התגובות הלא נעימות. יש אנשים רבים שפשוט לא יודעים איך להגיב ומחשש לפגוע הם פשוט לא אומרים דבר. יש להם כוונה טובה אבל התוצאה לא נעימה. לכן החלטנו להתערב ולנסות לשפר את המצב, לתת לאנשים כללי אצבע לגבי מה לומר ומה לא".
הפרוייקט תופס תאוצה ברשת, ומופיע כבר במספר שפות שונות. ״אנחנו מקבלים תמונות מעשרות מדינות, בשפות רבות ולקמפיין יש כמעט מיליון צפיות בפייסבוק, עם מעל 200 תמונות שונות בגלריה המקורית״, אומרת אריק בגאווה. ״במערכת הבריאות יצרו פוסטרים של הטקסטים, והקמפיין הזה מופץ בדרכים רבות במערכות התמיכה הרלוונטיות. אנשים מספרים שבזכות שיתוף התמונות, יצרו עמם קשר חברים שלא היה להם כח עד לאותו הרגע לשתף בהפלות שלהם, ונוצרו בזכות הקמפיין הרבה קשרי תמיכה״. הקמפיין יוצר שיח סביב הנושא, וגם אתם מוזמנים לחלוק את העשה ואל-תעשה שלכם בנושא.
הנה כמה מהמשפטים:
לא להגיד:
״אולי את פשוט לא יכולה להביא בנות״
״לא נורא, תנסו שוב״
״וואלה, לא יודע מה להגיד״
״לפחות עכשיו את יכולה לשתות אלכוהול״
״זה כנראה לא היה אמור לקרות״
״יש סיבה לכל דבר״
״לפחות עכשיו את יודעת שאת לא עקרה״
להגיד:
״אני מצטער/ת״
״אני פה בשבילך כשתרצי לדבר״
״ספרי לי איך זה מרגיש״
״רוצה לצאת לבירה?״
״זה בטח כל כך קשה לך״
״יום אחד את תהיי אמא מדהימה״