טורי ספלינג סיימה לכהן כדונה ב"בוורלי הילס 90210" לפני יותר מעשור, ושקעה אל תהומות הריאליטי הנישתי. ג'סיקה סימפסון הוציאה רק שיר אחד שהפך ללהיט, ואפילו גירושים מתוקשרים לא הצליחו לקבע אותה בתודעה. ניקול ריצ'י לא הצליחה לפתח קריירה של ממש, מעבר להיותה הסייד קיק הזוהר פחות של פריס הילטון (והבת של אייקון האייטיז ליונל ריצ'י). ועדיין, שלושתן מככבות על שערי מגזינים, מעצבות קווי אופנה שנמכרים בהיסטריה והפפראצי מתאבדים על כל תמונה שלהן. איך? פשוט מאוד – הן נכנסו להריון.
בעוד שבישראל התעברות מבטיחה לך מקסימום קמפיין עונתי לבגדי הריון, או בארטר נדיב של צילומים תמורת ציוד תינוקות חינם, בחו"ל ההריון יכול להפוך אותך מסלב דרג ב' ומטה, לכוכבת איי-ליסט נוצצת. אפילו הניו-יורק טיימס, ללא ספק אחד העיתונים המכובדים בעולם (רוצה לומר – לא מקומון קליפורני זניח) הקדיש לטרנד כתבה מקיפה, שמסקנתה אחת: האמהות משתלמת, גם אם את לא כוכבת בסדר גודל של ביונסה.
"סלב הריונית זה סטטוס שמספק פרנסה"
טורי ספלינג, בתו של המפיק האגדי ארון ספלינג (שלא ממש הצליח עם הקריירה שלה אחרי "בוורלי"), היא הדוגמה הבולטת ביותר בתחום. ספרים שמסבירים איך לארגן מסיבות, עוד ועוד עונות של סדרות הריאליטי שלה ושל בעלה, מוצרי טיפוח ושירותי עיצוב פנים – באמצעות ההריון היא עשתה קאם בק והצליחה למנף את עצמה באופן שיש מצב שהפתיע אפילו אותה. אגב, יש להניח שגם את הריון הפנצ'ר הנוכחי, שהגיע בקושי חמישה חודשים אחרי הלידה הקודמת, הגברת תמנף למיזם עסקי מוצלח.
ג'סיקה סימפסון, זמרת בדימוס, לא ירדה מהכותרות לכל אורך ההריון שלה, וסיפקה הצהרות פרובוקטיביות כמו "האורגזמות בהריון הן הכי טובות שחוויתי בחיי" ו"אני אלד בחלוק מנומר, זה החלום שלי".
סימפסון, שבניגוד לקולגות רבות שלה שחררה מעצורים ועלתה כמות בלתי מבוטלת של קילוגרמים בהריון (עד כדי חשש לסוכרת הריון, כפי שהדליפו יח"צנים), לא עצרה גם בדרך לחדר הלידה, כשהפיצה שמועה לפיה הלידה תעלה לה כשני מיליון דולר. בתחשיב הרגוע והזהיר היא כללה 30 מאבטחים שיגנו על הילדה מפני חטיפה, סגירת אגף שלם בבית יולדות פרטי ותשלום לצוות הרפואי. מכיוון שהלידה היקרה בהיסטוריה התרחשה רק לפני מספר ימים, אפשר בהחלט לחכות בנשימה עצורה להפתעות נוספות, והפעם בגרסת האם והתינוקת.
"להיות אמא-סלב זה סטטוס שמספק יותר פרנסה מאי פעם", אמר פיטר גרוסמן, עורך הצילומים של הצהובון "יו. אס וויקלי". גרוסמן עצמו, יש לציין, יודע בדיוק עד כמה זה משתלם: במסגרת תפקידו הוא סגר לא מעט עסקאות לצילומי שער של הריונות ותינוקות סלבס בסכומים של שש ספרות. בדולרים. "כמובן שהתשלום עבור הצילומים שלך או של התינוק שלך הם רק אמצעי – אתה גם מקבל כסף, וגם מקדם את העסקים, הקיימים העתידיים שלך. קו הלבשה לנשים בהריון, מוצרי תינוקות, עגלות בעיצוב ייחודי – הערך הכספי של האמהות פשוט מרקיע שחקים, גם אם הקריירה שלהן דשדשה קודם לכן".
"אם הייתי נשארת נערת פלייבוי לא הייתי מגיעה להצלחה כזו"
דוגמה מצויינת נוספת לתופעה היא קנדרה וילקינסון הבלונדה, שפנפנת פלייבוי בדימוס. קנדרה השתתפה בריאליטי על חייהן של השפנפנות באחוזה של יו הפנר. אבל במקום להיעלם אל מחשכי השידורים החוזרים בשעות הקטנות של הלילה, לקנדרה היה טוויסט (ניתן לה את הקרדיט ונניח שלא מתוכנן) בעלילה – היא נכנסה להריון, חתמה על חוזה לסדרת ריאליטי שתתעד את הפיכתה לאם והפכה לכוכבת הגדולה ביותר שהצמיח הערוץ. משם, הדרך כבר הייתה סלולה – חוזה לספר אוטוביוגרפי על האמהות (ששהה חודשיים בראש טבלת רבי המכר בארה"ב), כמיליון דולר שהרוויחה עבור התמונות הראשונות והבלעדיות של התינוק וחשיפה (משתלמת אף היא כמובן) של תכנית הדיאטה אחרי לידה שלה במגזין OK. בהמשך השיקה קו של תוספי תזונה ש"מסייעים לאמהות בחזרה לגזרה".
"אם הייתי נשארת נערת מסיבות של פלייבוי, ברור שלא הייתי מגיעה להצלחה כזו", התבטאה וילקינסון בכנות מפתיעה. "אני חושבת שעשיתי את השינוי הכי גדול שיכולתי לעשות. זה הרבה יותר בעל ערך עבורי מלהיות באחוזה. לפחות פי 100 יותר", אמרה, בבחירת מילים שנותר רק להרים עליה גבה.
ניקול ריצ'י, שהתפרסמה בריאליטי שחלקה עם חברתה הטובה (לשעבר) פריס הילטון, לא הצליחה למנף את ההצלחה של התכנית ההיא. מלבד שמועות על הפרעות אכילה ומעצר על נהיגה נגד כיוון התנועה, השם שלה פשוט לא הלהיב את הקוראים, והצהובונים הגיבו בהתאם – ודי התעלמו ממנה. אבל אז ריצ'י נכנסה להריון, והמציאה את עצמה מחדש כסוג של "אמא אדמה", שמעצבת תכשיטים במראה שבטי, חולשת על ליין ביגוד להריוניות של החברה היוקרתית " Pea in the Pod" וכמיטב המסורת בז'אנר – פרסמה גם ספר.
אפילו איידול טראש כמו ניקול פוליצי, שמוכרת לכולכם מהזבלון "ג'רזי שור" בכינוי "סנוקי", קיבלה סדרת ריאליטי משלה, שתתעד את ההריון המפתיע שעליו התבשרנו לפני כמה שבועות. בנוסף, מתכננת הגברת "ליין של תיקי החתלה כאילו, או משהו כזה", לדבריה. השורה התחתונה ברורה: לא צריך להיות שחקנית, לא צריך אפילו להיות פליטת ריאליטי בעלת כישרון ביטוי סביר – כל עוד הבטן שלך ממשיכה לתפוח מדי חודש בחודשו, גם חשבון הבנק שלך לא יישאר מאחור.
מתי הפכה ההתרבות לתרבות? ואיך נהייתה בטן הריונית לאקססורי שמזניק קריירות? אחרי הכל, עד לפני לא הרבה שנים מדובר היה ברע הכרחי שצריך לעבור, רצוי במינימום נזק, לפני שעושים דיאטת כסאח וחוזרים למראה ולחיים הקודמים. רק בשנת 2000, הוקעה ההחלטה של מגזין רכילות לפרסם פפראצי הריוני של מדונה כ"טעם רע". התשובה כמובן מורכבת, אבל אם לשרטט את התמונה בקווים כלליים: גל של הריונות של סלבריטאיות בכירות יצר ככל הנראה אפטר-שוק, שזלג גם לסלבריטאיות המשנה, ועכשיו כולן רוצות חלק בעוגה. הרחבת המשפחה של בראד פיט ואנג'לינה ג'ולי, טום קרוז וקייטי הולמס ועוד פאוור-קאפלס הוליוודיים יצרו ביקוש חסר תקדים לתמונות הריון, סיפורי לידה וצילומי תינוקות בלעדיים, ולפחות כרגע – לא נראה שהטרנד בדרך לעצור. למעשה, כשיגיע ההריון שכל העולם מחכה לו – זה שייצר יורש עצר חדש לממלכה הבריטית, כמובן, מיד כשיגיח מבטנה של קייט מידלטון – יש לצפות לצונאמי של הריונות משנה מתוקשרים. יהיה עגול!