מזל טוב – תינוק קטן הגיח לעולם ואתם הפכתם להורים חדשים. בימים הראשונים שלאחר הלידה, אתם, ההורים, מהווים את הגירוי הטוב ביותר להתפתחות ילדכם. הקול שלכם, הריח והמגע העוטף והנעים הם שמרגיעים אותו ומעניקים לו את תחושת הביטחון שהוא כה צריך. לאט לאט, ככל שעובר הזמן, החושים של הקטן מתחדדים ואיתם גם השליטה שלו על הגוף גדלה. באותה הדרך, גם הגירויים שמתאימים לו משתנים.
תהליך בחירת הצעצוע הנכון והתאמתו לשלב ההתפתחות בו נמצא התינוק שלכם חשוב להתפתחות תקינה. הכוונה היא שלכם, ההורים, יש את היכולת לתרום לאותה התפתחות טבעית באמצעות בחירת המשחקים והאביזרים הנכונים שיחזקו את התינוק ויתאימו לצרכיו. אז באיזה שלב מומלץ לחשוף את הבייבי לאותם משחקים ואיך הם בדיוק יתרמו להתפתחותו?
"ספר בסיסי לעריסה בצבע שחור ולבן מתאים כבר עם היציאה מהרחם. תינוקות מחפשים גירויים להסתכל עליהם", מסבירה לנו יעל כץ, פסיכולוגית מומחית לצעצועים התפתחותיים מטעם "שילב". "גם מוזיקה רגועה, או מה שנקרא white noise שמדמה את הסאונד ברחם ואופף את החדר, היא נכונה. בחודשים הראשונים חוש הראיה של התינוק לא בשל והוא מעדיף גירויים חזקים ומנוגדים כמו שחור-לבן, הבחנה בין דמות ורקע, קונטור ברור, צורות פשוטות ואחר כך יותר מורכבות. פנים מחייכות הן גם גירוי מצוין - תינוקות, בוודאי מגיל חודשיים, ממש מגיבים לחיוך".
בהתפתחות התינוק מעורבים מספר מרכיבים שמשולבים אחד בשני. בהתאם לכך, חברת "טייני לאב" פיתחה שיטה שנקראת: 'שיטת 7 האלמנטים ההתפתחותיים'. זהו מודל המנתח את התפתחות התינוק ומחלק אותו לשבעה מרכיבים, ומאפשר להורים להבין את תהליך ההתפתחות ואת צרכיו של התינוק וכך להתאים לו את הצעצוע המתאים בכל שלב התפתחות:
חמשת החושים: ראיה, שמיעה, מישוש, ריח וטעם - אלו הם הערוצים באמצעותם אנו קולטים מידע מהסביבה.
מוטוריקה גסה: המערכת שמאפשרת לנו לשלוט בתנועות הגוף הגדולות ובשרירים שאחראים על יכולתנו להתהפך, לשבת, ללכת, לקפוץ וכו'. המוטוריקה הגסה מהווה בסיס לתנועות הילד במרחב.
מוטוריקה עדינה: המערכת בגוף ששולטת על השרירים הקטנים: שרירי העיניים, שרירי הפה והלסת ושרירי אצבעות כף היד שמאפשרים לנו לאחוז, להשליך ולבנות.
קוגניציה: כל אותם התהליכים המנטאליים והשכליים שבאמצעותם אנחנו מבינים את העולם: מפרשים מידע שנקלט על ידי החושים, זוכרים, ממיינים לקטגוריות, מבינים יחסי סיבתיות ומסיקים מסקנות. כאן הכוונה גם לכל אותן דרכים שבהן אנו לומדים דברים חדשים, חושבים ומדמיינים.
אינטליגנציה רגשית: אינטליגנציה רגשית מכילה את כל אותן מיומנויות רגשיות וחברתיות מהן מורכב האופי שלנו: יכולות שקשורות לתחום התוך אישי (היחסים שבין האדם לבין עצמו, למשל: להציב מטרה ולא להתייאש), ויכולות שקשורות לתחום הבין אישי (היחסים שבין האדם לבין האחרים).
שפה ותקשורת: השפה והתקשורת נחלקים לפן המילולי באמצעות דיבור, ולפן הלא מילולי באמצעות שפת הגוף, הבעות הפנים ותנועות הגפיים. בכי הוא כמובן דרך התקשורת העיקרית של תינוק הרך.
דמיון ויצירתיות: הכושר ליצור במחשבה דברים שאינם במציאות: אימג'ים, תחושות, רעיונות ומחשבות שאינם נתפסים על ידי החושים. ביצירתיות הכוונה היא להפוך דמיון למציאות, וכן היכולת לשרוד בעולם בלתי צפוי: לתמרן בין בעיות, לאלתר, ליזום, למצוא פתרונות חדשים, טובים יותר מהקיימים.
עושים סדר: איזה משחק מתאים לכל גיל?
לגילאי 0-6 חודשים:
1. אוניברסיטה: לפיתוח המוטוריקה העדינה והגסה, הקוגניציה והחושים. זה המקום שבו התינוק יכול להפעיל את הגוף שלו, למתוח איברים ולחזק את השרירים. מדובר במשטח עם גירויים שתלויים מעל ואפשר להניח אותו על הבטן או על הגב. באוניברסיטה ישנן גם הקשתות שמהוות גירויים מלמעלה והוא יכול להתאמן בתאום עין-יד, לחבוט על הצעצועים, ובהדרגה להתאמן לתפוס אותם, למשוך ולתפעל בעצמו. בשכיבה על הבטן יש גירויים שמעודדים אותו להרים ראש ולהישאר על הבטן יותר ויותר.
2. רעשן קטן: צעצוע שאפשר לתת לתינוק לאחוז, לטלטל ולחקור דרך הפה – משחק שעובד על החושים ועל המוטוריקה העדינה והקוגניציה.
3. נשכן: גם בלי קשר לצמיחת השיניים, הנשכן הוא משחק מומלץ וזאת מהסיבה שתינוקות מכניסים הכל לפה – זוהי דרכם העיקרית ללמוד את העולם. יש נשכנים מעולים שתינוקות פשוט 'מבלים' איתם המון. הנשכן מגרה את חוש המישוש ומפתח את המוטוריקה העדינה.
4. קשת לעגלה: בחודשים הראשונים ראיית התינוק מוגבלת, וכשהתינוק בעגלה, קשת עם צעצועים תלויים מהווה גירוי מתאים ומעניין שיתרום לפיתוח המוטוריקה העדינה והחושים. שימו לב והקפידו שהצעצועים יהיו תלויים במרחק הושטת יד.
5. מובייל: המובייל משלב מוזיקה וגירויים נעימים, עובד על החושים ועל יכולת הרגעה (אינטליגנציה רגשית) - הנוכחות שלו בסביבת התינוק מרגיעה אותו. יש שמשתמשים במובייל להרגעה לקראת שינה, ויש שדווקא יבחרו בו כגירוי אטרקטיבי דווקא בזמן שהתינוק ער. במוביילים רבים יש תיבת נגינה שיכולה להישאר גם אחרי שמורידים את הזרוע עם הגירויים. תינוקות רבים "מדברים" אל הגירויים, ושמחים לפגוש אותם באופן קבוע.
לגילאי 6-12 חודשים:
1. חיות קופצות: החיות המתוקות זו דרך נפלאה לתרגל את נושא ה"קוקו" שמאוד אטרקטיבי בחצי השנה הזו. הן מעודדות פעולות של מוטוריקה עדינה ותאום עין-יד, וכן את התפתחות החושים והקוגניציה.
2. ספר בד עם דפים שאפשר להפוך: כך התינוק לומד להפוך דפים, הוא חוקר את התחושות השונות, חובט ומכניס לפה. משחק שעובד על החושים, הקוגניציה והמוטוריקה העדינה.
3. פעלולון שאפשר לשים על הרצפה: צעצוע עם מגוון הפעלות לתרגול מיומנויות מגוונות של מוטוריקה עדינה, תאום עין יד, קוגניציה וחושים.
4. מגדל כוסות פשוט: תינוקות מאד אוהבים לאחוז, להשליך את הכוסות, להקיש אותן אחת בשנייה, ובהמשך להכניס אותן אחת לתוך השנייה או לבנות מגדל (והכי הכי להרוס אותו), וכך ללמוד בהדרגה את נושא הגודל. מגדל הכוסות עובד בעיקר על המוטוריקה העדינה והקוגניציה.
5. צעצוע עם קופסה/מיכל שאפשר להכניס ולהוציא: תינוקות אוהבים להכניס חפצים (למשל קוביות) לתוך מיכל ולהוציא, כך הם מתרגלים הבנה של יחסים בין אובייקטים (הקטן נכנס לגדול ולא להיפך). גם המשחק הזה יפתח בעיקר את המוטוריקה העדינה והקוגניציה אצל הקטנטן.
האם יש משחקים שיכולים להזיק לתינוק?
"יש דבר כזה יותר מדי צעצועים", מסבירה כץ. "יותר מדי מזה יוצר הצפה בגירויים וזה בהחלט יכול להזיק כי התינוק ישתדל לאטום את עצמו, כמידת יכולתו, מה שעלול לגרום לו לאי שקט ולבכי. כמו כן, צעצועים רועשים או מהבהבים מדי עשויים להביא להצפה ולגרום לתינוק להימנע".
אבל ישנה בעייתיות נוספת שעלולה לגרום לנזק משמעותי יותר והיא תלויה בנו ההורים. "לעיתים התגובות של ההורים יכולים לגרום לתגובת נגד", אומרת כץ. "למשל אם קונים צעצוע שהוא מעל יכולתו של התינוק וההורה נלחץ שהתינוק לא מצליח, לוחץ עליו שוב ושוב לעשות ומתאכזב. בכך הוא מעביר לתינוק מסר של אכזבה. חשוב לשים לב לסימנים שמאותת לנו התינוק. כדי גם לשים לב שאולי הוא עייף, רעב, לא פנוי לשחק או שהצעצוע, כרגע לפחות, לא מעניין אותו. חשוב גם שלא להתערב לתינוק כל הזמן, אלא לאפשר לו לחקור בדרכו את הגירוי. תנו לו למצות את המשחק ואל תעמיסו בצעצועים חדשים כל הזמן".