לקראת גיל שנתיים, רוב התינוקות כבר הולכים כמה חודשים, חורשים את העיר על הבימבה ובעיקר מתחילים לצבור זעם לקראת הטנטרומים של "גיל שנתיים הנורא". כעת מגלה מחקר חדש כי בין לבין, הם גם עוסקים במטא-קוגניציה - וכן, זה מורכב בדיוק כמו שזה נשמע.
חוקרים מאוניברסיטת אקול נורמל סופרייר שבפריז חקרו את תהליכי החשיבה של תינוקות בני 20 חודשים, והגיעו למסקנה מרתקת. לדברי החוקרים, התינוקות לא רק ידעו פרטי מידע שונים, אלא ידעו מה הם יודעים ומה לא. "הכוונה היא למעין 'תחושת בטן' לגבי הידע שלנו", הסביר ד"ר סיד קודייר, שהיה חלק מצוות החוקרים. "אצל מבוגרים זה משהו יומיומי: אנחנו יודעים מה אנחנו לא יודעים, ומוצאים דרך לברר - לשאול מישהו שכן יודע, לחפש באינטרנט, לעבוד דרך ניסוי וטעייה - אבל עד עתה, לא ידענו שלילדים יש את המודעות המורכבת הזו".
בעבר, נהוג היה להניח כי ילדים מפתחים את המודעות הזו בגיל מאוחר יותר. ואולם, לדברי ד"ר קודייר, מתברר שילדים בני פחות משנתיים כבר מבינים שהם לא מבינים משהו, ואפילו יכולים לאותת למבוגר ששוהה איתם - ההורים, הסבים או אפילו הגננות - כי הם זקוקים לעזרה בפענוח.
כדי להגיע למסקנות מרחיקות הלכת הללו, גיבשו צוות החוקרים מבחן זיכרון לא מילולי, כדי לבדוק האם התינוקות יידעו לבקש עזרה כשיבינו שאינם זוכרים את אחד הפרטים במבחן. החוקרים הניחו שתי קופסאות זהות הפוכות על גבי שולחן, והראו לילדים כי הם מניחים צעצוע מתחת לאחת מהן. הם המתינו בין 3 ל-12 שניות (בבחירה אקראית בין הילדים, כמובן) ואז שאלו את התינוק באיזו מהקופסאות מונח הצעצוע. בתחילה, כשמשך הזמן בין הטמנת הצעצוע לשאלה היה קצר, רוב התינוקות פשוט הצביעו על הקופסה הנכונה. אבל ככל שמשך הזמן התארך, התינוקות נטו לשכוח היכן הונח הצעצוע - ובהמשך, עברו החוקרים להסתיר את הקופסאות בגבם כשהטמינו בהן את הצעצועים - והילדים, שהבינו שהם לא מבינים או לא זוכרים היכן הצעצוע מונח, סובבו את ראשם לעבר הוריהם, שישבו בפינת החדר.
אז נכון, זה עדיין לא אומר שהם לא ינסו להשיט את הסלולרי שלכם באסלה או לצייר על הקירות בסלון - אבל לפחות תוכלו להתנחם בעובדה שהם ממש, אבל ממש מורכבים מבחינה מנטלית.