אחד הסרטים המרכזיים שהורים צעירים עוברים נוגע לבחירת הסלקל או מושב הבטיחות שבו יוסע התינוק ברכב. אגדות אורבניות על בתי חולים שמסרבים לשחרר הורים שלא מציגים סלקל בתום האשפוז אחרי הלידה, השוק המוצף באינספור דגמים, סוגים וכוכבי בטיחות, גורמים לכולנו לבצע מיני דוקטורט לפני רכישת כיסא הבטיחות המושלם.
אבל מה קורה אחרי שבחרתם? ברור שכולנו רוצים את הכי טוב לתינוק שלנו, ורצוי בכמה שפחות כסף – אבל איך נמנעים מטעויות שעלולות להיות קטלניות? קבלו את רשימת הפאקים שאסור, פשוט אסור לכם ליפול בהם.
הסלקל עבר תאונה? יעילותו נפגמת
1. כל נסיעה, אף הקצרה ביותר, מחייבת קשירה. סלקל, בניגוד לחדר כושר, הוא ממש לא עניין של חשק. אין שום תירוץ שיכול להצדיק נסיעה עם התינוק מחוץ לסלקל. הוא בוכה? תעצרו בצד ותרגיעו אותו. זו נסיעה קצרה, חבל על המאמץ לקשור לשתי דקות? לכו ברגל.
2. סלקל ישן מדי. נכון שלא חייבים לקנות הכל חדש. אין שום רע במיטה יד שנייה, שידה בהשאלה מהשכנים ועגלה שכבר הסיעה כמה תינוקות. אבל לסלקל יש תאריך תפוגה ברור, שלאחריו היעילות שלו נפגמת. אם הסלקל הוא בן יותר מחמש או שש שנים (או כל תאריך תפוגה אחר לפי הוראות היצרן), אסור להשתמש בו. בנוסף, סלקל שעבר תאונה מאבד מיעילותו במקרה של תאונה נוספת, ולכן קחו סלקל משומש רק ממי שאתם סומכים עליו במיליון אחוזים, ומשוכנעים שהמושב שהוא נותן לכם אכן צעיר דיו וחף מתאונות.
3. להפוך מוקדם מדי. נכון, הרבה יותר נחמד כשילד עם הפנים קדימה. רובם גם בוכים פחות בנסיעות ככה. אבל למרות שתנאי המינימום הנדרשים כדי לסובב את הילד עם הפנים לכיוון הנסיעה הם 9 קילו ו-12 חודשים מהלידה, ממליץ איגוד רופאי הילדים האמריקני להשאיר את הפעוט הפוך עד גיל שנתיים. בכל מקרה, גם אם הולכים על המינימום, חשוב לדעת ששני התנאים צריכים להתקיים. תינוק ז'לוב ששוקל 12 קילו בגיל עשרה חודשים עדיין לא כשיר להיפוך, וכמוהו גם גוזל בן שנה שטרם חצה את קו תשעת הקילוגרמים.
4. לא להתקין נכון. ההוראות פשוטות, יש ציורים, אבל גם באיקאה זה נראה קליל – ועדיין לכולנו יש שידות עקומות וארונות מתנדנדים בבית. סקר שערכה הרשות האמריקאית לבטיחות בדרכים חשף נתון מדהים, לפיו שלושה מכל ארבעה מושבי בטיחות מותקן בצורה שגויה. נסו לטלטל את הסלקל או הכיסא – אם הוא זז בחופשיות רבה מדי: אתם צריכים לנסות שוב, או לפנות למומחה בטיחות שיתקין עבורכם.
5. שיפצורים ואילתורים. הנטייה הישראלית לנסות לשפר, לשפצר ולתקן כל דבר, ממש לא לעניין בכל הנוגע לסלקלים ומושבי בטיחות. היצרנים מצהירים בפירוש שכל שינוי ושדרוג: ריפודים, מייצבי ראש, שקי-שינה ושאר המצאות מסוכנים, פוגמים ביעילות המושב ומעלולים לגרום נזק במקרה של תאונה. תשאירו את היצירתיות למילואים.