הם מלווים את התינוק שלנו מרגע יציאתו לעולם ועד לתקופת הגמילה, ומהווים נתח משמעותי בסל ההוצאות החודשי של כל משפחה צעירה. עד לפני כמה שנים היו על המדף רק שני מותגי חיתולים, והברירה היחידה של ההורים הייתה לשלם והרבה. התחרות שהחלה בשוק החיתולים ב-2014, נותנת מענה להורים: המוצרים משודרגים והמחירים יורדים. בימים אלה משיקה "לייף", המותג הפרטי של סופר פארם, את חיתולי לייף בייביז Dry Protectומתחייבת למחיר הזול ביותר מול פמפרס והאגיס.
איך חיתול נולד
עד שנות ה-80, האימהות נאלצו להשתמש בחיתולי טטרה רב-פעמיים, ולעמול רבות על מנת לכבס ולגהץ אותם. מסוף שנות ה-80 נכנסו החיתולים החד פעמיים לישראל, שאמנם הקשו על האקולוגיה אך הקלו על האימהות. מותגים מרכזיים בשוק באותה עת היו "טיטולים", "ליטופים", "סנו" ו"טפנוקים" שיוצרו במפעלים מקומיים. ב-1996 יצרנית המותג טיטולים, חברת "חוגלה", החלה לשתף פעולה עם חברת קימברלי קלארק במסגרתו ייצרו את חיתולי האגיס. לאחר כעשור, המותגים האגיס ופמפרס שלטו בשוק החיתולים הישראלי ומכרו כ-80 אחוז מהחיתולים החד-פעמיים.
שוק החיתולים בישראל מגלגל למעלה מ-650 מיליון ₪ (!) בשנה. התחרות בין היצרניות על מקומן בשוק החיתולים עושה לנו ולבייביז שלנו רק טוב. כשיש תחרות, היצרנים מחפשים אחר חדשנות ומיקסום של המוצר וחומרי הגלם שלו, על מנת להגדיל את המכירות ולשלוט בשוק.
כל עוד שתי היצרניות הגדולות: האגיס ופמפרס שלטו בשוק החיתולים, המחיר נותר יקר, ולא נעשו שינויים רבים במוצר. גם אם היו לנו השגות על האלסטיות, הרכות או רמת הספיגה, נאלצנו להסתפק בשתי האלטרנטיבות. מאז כניסת שני מותגים פרטיים לשוק החיתולים: לייף ושופרסל בשנת 2014, חוקי המשחק החלו להשתנות. המחיר ירד, גודל האריזה השתנה, וכל חברה ניסתה לייצר מוצר טוב יותר ממתחרותיה. לאחר שחברות פמפרס והאגיס שידרגו את החיתולים שלהם ב-2015, החליטו גם בלייף לפתח ולשפר את המוצר הקיים. לאחר שחיפשו שותף ראוי למהלך, שיענה על הצורך של איכות משתלמת, שילבה לייף כוחות עם חברת אונטקס, יצרנית החיתולים השנייה בגודלה באירופה, אשר מייצרת את חיתולי המותג הפרטי של טסקו, קארפור, לידל וקמעונאים גדולים נוספים.
הצרכן הישראלי לא פראייר
כעת פיתחה אונטקס במיוחד עבור הרשת את החיתול היחיד בישראל עם ההגנה המשולשת מפני נזילות - חיתולי לייף בייביז Dry Protect.
12 מיליארד יחידות חיתולים מיוצרים בשנה במפעלי אונטקס בבלגיה, במרכז מחקר ופיתוח המקפיד על סטנדרטים מאוד גבוהים של ייצור וחומרי גלם, ובקרת איכות קפדנית. במהלך שנה וחצי עמלו על פיתוח החיתול החדש במעבדות חברת אונטקס והתוצאה היא חיתול המתהדר במגני נזילות ב-3 אזורים: גב, בטן וצדי החיתול. על פי יצרנית לייף, לחיתולים טכנולוגיית ספיגה חדשה - Quick Absorption לספיגה מהירה ואחידה של נוזלים, והם בעלי סרט הדבקה קדמי חזק במיוחד המסייע במניעת פתיחת החיתול על ידי התינוק בעת השימוש, אך עם זאת שומר על תנועתיות מקסימאלית של התינוק.
דני לוזון, משנה למנכ"ל סופר פארם, ציין כי נושא הספיגה והנזילות הוא המשמעותי ביותר עבור ההורים הישראלים בבחירת חיתול ועל כך ניתן הדגש בפיתוח החיתול החדש. "בנוסף למאות הורים שהתנסו בחיתול טרום השקתו, הוא נבחן במעבדות בינלאומיות (SGS) אשר מהוות את האוטוריטה המקצועית ביותר בעולם לבדיקת ביצועי חיתולים. מעבדות אלו סיווגו את החיתול ברמה ובציונים גבוהים מאד".
המחיר לצרכן של חיתולי לייף יעמוד על 34.90 לאריזת חיתולים (גודל האריזה בהתאם למידת החיתול). עד כמה שנראה, לאימהות יש כוח צרכני משמעותי. קמעונאים בעולם מבינים שרצוי להיות קשובים לצרכים של האימהות, חלק מהם כאמור הם תמורה הולמת למחיר המוצר. גם מנכ"ל אונטקס, בואזיז מאמין שהצרכן הישראלי לא פראייר. "בכל מקום עלות המחיה היא שונה, האופציות שונות והצרכנים ירכשו על פי סטנדרטים החשובים בעיניהם ועל פי רמת היכולת. הצרכן הישראלי מודע היטב למחיר לעומת התמורה, ויודע לזהות איכות".
*הכותבת הייתה אורחת מטעם סופר פארם במפעל אונטקס