כל הורה מכיר את זה, הוא שואל את הילד איך היה בבית הספר והתשובה היא בדרך כלל "כיף". אז ניצור איתם שיח עמוק יותר? נוכל לעשות את זה די בקלות באמצעות שאלות שמעודדות שיתוף והתבוננות, ולא מאיימות או חוקרות. שאלות על ילדים אחרים, למשל, יגרמו להם להרגיש בנוח לדבר ולשתף יותר מאשר שאלות שעוסקות בהם עצמם. אז הנה 10 שאלות משמעותיות שכדאי לשאול את הילדים במהלך שנת הלימודים, שאלה אחת בכל פעם:

  1. מה אתם מאחלים לעצמכם לשנת הלימודים הקרובה?
    התמקדות בחיובי היא דרך מצוינת להתחיל את השנה. השאלה הזו נותנת לילדים הזדמנות לדבר על מה שמלהיב אותם ומסייעת לנו להבין מה משמעותי עבורם. חשוב שלא נביע דעה ביקורתית או שיפוטית לגבי הרצונות של הילדים (גם אם היינו מעדיפים שהם יאחלו לעצמם להצליח במתמטיקה ולא לנצח בכדורגל).
  2. איזה ילד/ה מהכיתה הייתם רוצים להכיר יותר השנה?
    לא מעט ילדים מבלים את עם כמה חברים קבועים. זה מצב טבעי שאין בו כל רע, אך עם זאת יש ערך לפתיחות ומוכנות להכיר ילדים נוספים. כשהילדים שלנו מיודדים עם מגוון ילדים, הביטחון העצמי שלהם עולה והם פחות מושפעים מלחץ חברתי, כיוון שהם לא חשים תלות בחבר או בקבוצה מסוימים.  
  3. יש בכיתה שלך ילד שמציקים לו לעתים קרובות? יש ילדה שאין לה עם מי להיות בהפסקות?
    אנחנו בדרך כלל שואלים את הילדים שלנו - איך היה בבית הספר? עם מי שיחקתם בהפסקה? ומה אם מדי פעם נעצור ונשאל על ילדים אחרים בכיתה? שאלות כאלה מסמנות לילדים שלנו שאכפת לנו מכל הילדים/ות בכיתה ומעבירות להם מסר שאנחנו מצפים מהם לשים לב לאחרים.
  4. איזה חבר/ה בכיתה גורמים לכם להרגיש טוב עם עצמך?
    חלק גדול מהתוקפנות שקיימת בכיתות היא בין חברים. לעתים מדובר במאבק על מעמד חברתי ולעתים בחוסר מודעות שמוביל ל"צחוקים" פוגעניים. כך או כך, אחת המיומנויות שחשוב שנלמד את ילדינו היא לזהות חברויות שמיטיבות איתם ולא כאלו ש"מורידות" אותם. חשוב שלילדים שלנו יהיה בכיתה לפחות חבר אחד שהוא מקור תמיכה.
  5. מה אני יכול לעשות כדי שתרגישו בנוח לספר לי אם משהו לא נעים קרה בכיתה?
    ילדים לא משתפים כשהם נפגעים בשל החשש שהמבוגרים רק יחמירו את המצב ושילדי הכיתה יסמנו אותם כ"מלשינים". שיח שבו אנחנו בודקים עם הילדים מה הם צריכים מאיתנו במקרה כזה, יעלה את הסיכוי שהם יבחרו לפנות אלינו לעזרה.
  6. יש בכיתה ילדים שגורמים לאחרים להרגיש טוב? איך הם עושים את זה?
    אנחנו רוצים להעביר לילדים שלנו מסר שאומר שיש להם את הכוח להשפיע באופן חיובי ולהצמיח אחרים. השאלה מאפשרת לילדים לשים לב לילדים מהכיתה שהם מודל חיובי לחיקוי.
  7. איך האווירה בקבוצות הוואצסאפ שלכם? יש יותר ירידות או יותר פרגונים?
    אי אפשר להפריד בין האווירה החברתית בכיתה ובהפסקות לבין הרשתות החברתיות. וואצאפ, טיק טוק, אינסטגרם ומשחקי רשת שונים הם מרחב חברתי שלעתים קרובות הופך לרווי בתוקפנות ובריונות. כהורים, אנחנו לא חייבים להבין ולהכיר את כל האפליקציות, מה שחשוב הוא שנפגין מעורבות ונשאל על החוויות והתחושות שהרשת מעוררת. 
  8. קורה לכם שאתם רוצים לענות בכיתה, אבל מפחדים לטעות ומוותרים?
    אם הילדים שלנו חוששים כדאי להרגיע אותם שכמוהם יש לא מעט ילדים שנמנעים מלשאול שאלות או לבקש הסבר נוסף מהמורה בגלל החשש לטעות, ולחשוב יחד איתם כיצד להתגבר על כך. חשוב לברר אם יש תגובות לא טובות מצד ילדים או מורים שגורמות להם לחשש. המוטו שלנו הוא: לטעות = ללמוד.
  9. יש ילדים שלא הגיעו היום? אולי נבדוק מה שלומם?
    להרגיש שייך זה גם לדעת שירגישו בחסרוני. מכווץ את הבטן לשמוע מילדים שלא הגיעו לבית הספר כמה ימים שאף חבר לא התעניין בשלומם. כדי שזה לא יקרה – לילדים שלנו ולאף ילד/ה מהכיתה, בואו נדגים להם ונעודד אותם לשים לב מי חסר.
  10. הזמנתם את כולם?
    השאלה הפשוטה הזאת מעבירה מסר עם כוח אדיר. אצלנו מזמינים את כולם/ן. לימי הולדת, למדורה הכיתתית, לכדורגל במגרש, למסיבת הפתעה. ככה אף אחד/ת לא נשאר בחוץ וכל הילדים מרגישים תחושת שייכות וביטחון, כי הם יודעים שהם תמיד יהיו חלק מהקבוצה.

עשר השאלות הללו יעזרו לילדים שלנו להרגיש שאנחנו שם בשבילם וחשוב לא פחות, יעבירו להם מסר של אכפתיות כלפי כלל ילדי הכיתה. החזון שלנו הוא שכל ילד וילדה יזכו להיכנס לכיתה מצמיחה שבה הם ירגישו שייכים ובטוחים. לכם ההורים יש את הכוח לעזור לזה לקרות.

הכותבת היא מנחת צוותי חינוך ומפתחת תוכן ופדגוגיה אקדמיית מצמיחים, הגוף הגדול בישראל להפחתת אלימות בבתי הספר.