מעגלי תקשורת ושפה סובבים את הרך הנולד, כבר מהרגע הראשון בו הוא מגיח אל העולם. החל מהרגע בו התינוק מונח בידי הוריו, הוא חשוף לאלמנטים של תקשורת ושפה. התפתחות השפה והתקשורת בקרב תינוקות הינה תהליך מרגש ומרתק, המתחיל בסימנים קטנים ומתפתח לכדי כישורים נרחבים ומגוונים. חשוב לזכור כי כישורי השפה והתקשורת משתנים ומתפתחים לאורך חודשי הגדילה.
יום הלידה - שלושה חודשים
מיום הלידה ועד גיל שלושה חודשים, מצופה מהתינוק שיצליח למקד ולתפוס את קשר העין של ההורה או המטפל, בזמן האכלה. סביב גיל ארבעה שבועות ועד שמונה שבועות מופיע "חיוך חברתי". אם עד עתה התינוק חייך כרפלקס בלבד, כעת הוא יחייך למשמע קול מוכר ולמראה פנים מוכרות. בשלב הזה, התינוק יתחיל להתנסות גם בהפקת קולות וניתן לשמוע אותו הומה או מגרגר, הן כשהוא לבדו והן כתגובה לאינטראקציה עם אדם נוסף.
שלושה - שישה חודשים
מגיל שלושה חודשים ועד גיל חצי שנה, התינוק נהיה נוכח ומודע יותר לסביבתו. בשלב זה, הוא כבר יוצר קשר עין ברור ומובחן עם מטפליו ומחייך בהנאה למראה אדם מוכר. לקראת גיל חצי שנה ניתן לראות כי התינוק יגיב לקריאה בשמו וכי הוא יסובב את ראשו לעבר קול מוכר. גם הקולות אותם משמיע התינוק יהיו מגוונים יותר ויהיה ניתן לשמוע שינויים באינטונציה של הקול כתגובה למצבים שונים (כגון: הנאה, כעס או ניסיון להשגת תשומת לב).
בזמן שהתינוק משחק בשכיבה על הגב, הוא ישמיע בעיקר תנועות (אה, אי, או וכדומה) וצלילים "אחוריים" (ק', ג' וכדומה). לקראת גיל חצי שנה, כשהתינוק מתחיל להתנסות בישיבה זקופה, ניתן יהיה לשמוע אותו מפיק צלילים "קדמיים" (כגון: מ', פ' ו-ב').
שישה חודשים – שנה
מגיל חצי שנה ועד שנה, התינוק מתחיל להשתתף בהתרחשויות בהן הוא נוכח. הוא יגיב לבקשה "בוא אליי", ייגש למטפל על מנת לקבל ממנו צעצוע ויראה קושי להיפרד מהמטפל הקרוב אליו. בנוסף, הוא יעדיף להיות במחיצת אנשים מאשר לבדו ובהמשך גם ינסה למשוך את תשומת לב המבוגרים שסביבו. התינוק ייהנה כעת ממשחק משותף עם מבוגר כגון משחק ב"קוקו", או משחקי שירה שונים כגון "ידיים למעלה". הוא יתחיל גם לזהות את בני המשפחה על פי שמם ויגיב במבט או בהסבת הראש על מנת למצוא את אותו המבוגר.
כעת, התינוק גם ישמיע את עצמו יותר וניתן יהיה לשמוע אותו ממלמל הברות שונות כמו בה-בה, מה-מה, גה-גה ועוד. לקראת גיל שנה, התינוק כבר יהיה מסוגל להפיק את המילים "אבא" ו"אמא" למראה הוריו ובנוסף, הוא ינסה לחקות צלילים אותם הוא שומע, כמו קולות של בעלי חיים, רעשים מוכרים כמו קול המכונית, או קולות של כלי נגינה. בנוסף, נצפה להופעת מילים ראשונות, ובעיקר מילים קצרות ויומיומיות כגון: אור, אף, אבא, אמא. חשוב לדעת, כי גם קולות המזוהים עם חיה או חפץ מסוים, נחשבים כמילה.
שנה - שנה וחצי
מגיל שנה הפעוט הופך שותף מלא למעגלי התקשורת. בשלב זה הוא יענה באופן מיידי לקריאה בשמו, הוא יפיק הנאה ממשחק משותף עם מבוגר, יציג וישתף את המבוגר בחפץ אהוב או מעניין. בנוסף, הפעוט יפנה אל מבוגר לצורך קבלת עזרה וינסה להושיט יד או להצביע אל עבר דבר רצוי. בשלב הזה, תתפתח מאוד גם יכולת ההבנה של הפעוט והוא יגיב בצורה מתאימה להוראות פשוטות שהוא שומע, כמו "תן לי כדור". בנוסף, הפעוט יענה על ידי הצבעה לשאלות מסוג "איפה?", כמו "איפה האור?" "איפה האף?". הפעוט ימצא בתהליך למידה, רוכש מילים חדשות ועד גיל שנה וחצי יודע להפיק לפחות 10 מילים שונות.
שנה וחצי עד שנתיים
מגיל שנה וחצי הפעוט יתחיל לרכוש מילים חדשות בקצב מהיר מאוד, כך שלקראת גיל שנתיים אוצר המילים שלו יכיל עשרות מילים, ביניהן שמות עצם שונים (כמו שמות של חיות, מאכלים, צעצועים, כלי תחבורה) ומילות פועל בסיסיות (כמו: ישן, אוכל, שותה). יש לזכור כי לא תמיד יצליח הילד להפיק את המילה בשלמותה ופעמים רבות תישמע רק ההברה האחרונה במילה (כגון: דור במקום כדור, בה במקום בובה וכדומה), תהליך זה הוא תקין וצפוי להיעלם באופן טבעי.
לאחר שהפעוט ירכוש כמות גדולה של מילים, הוא יוכל להתחיל לצרף שתי מילים יחד. תהליך זה קורה לקראת גיל שנתיים ואז ניתן לשמוע מבעים כמו: "אבא אוטו", "רוצה מים", "חתול פה" וכדומה. בהתאם לזאת, גם יכולת ההבנה מתפתחת, והפעוט מבין ומבצע הוראות מורכבות ("קח את הנעליים ושים בחדר"). יחד עם הפריצה המשמעותית ביכולות השפה, יפתח הפעוט את יכולות המשחק שלו ובגיל זה ניתן לראות אותו משחק באופן סימבולי במשחקים שונים. כך למשל הוא יאכיל את עצמו, את המטפל או את הבובה מכפית משחק קטנה, או ישקה בובה מבקבוק קטן.
כפי שראינו, התפתחות השפה והתקשורת הינם תהליכים מרגשים הנבנים בהדרגה לאורך שנותיו הראשונות של הפעוט. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי קיימת שונות רבה בהתפתחות השפה בין ילדים שונים ולכן אין זה מן ההכרח כי שני ילדים בני אותו הגיל יציגו תפקוד שפתי זהה. עם זאת, לעיתים עלולים להתפתח קשיים או עיכובים בהתפתחות השפה, אשר יכולים להתרחש בשלבים השונים של הגדילה. חשוב לזכור כי איתור וטיפול מוקדם של קשיי שפה ותקשורת, נמצאו כמשפיעים בצורה משמעותית על מידת ההתקדמות של הילד. במקרים מסוימים ניתן יהיה לאתר קושר בהתפתחות אחת מהתחומים המוזכרים, במהלך ביקורות שגרתיות בתחנות לבריאות המשפחה. במקרה בו עולה חשד לעיכוב בהתפתחות השפה, הדיבור או התקשורת, יש לפנות לקלינאי תקשורת מוסמך, בעל תעודת רישוי ממשרד הבריאות, בלבד.
באילו מצבים מומלץ לפנות להערכה על ידי קלינאית תקשורת?
-
תינוק אשר אינו מגיב לצלילים או רעשים בסביבתו ואינו הומה או מגרגר - יש לפנות לבדיקת רופא ולקיים ברור לגבי מצב השמיעה (בדיקת שמיעה)
-
תינוק אשר אינו ממלמל כלל
-
תינוק אשר אינו יוצר קשר עין ואשר אינו מחייך אל המטפלים המוכרים לו
-
פעוט אשר באופן עקבי אינו מגיב לקריאה בשמו
-
פעוט אשר מציג העדפה ברורה למשחק עצמאי לאורך פרקי זמן ארוכים מאוד (מעסיק עצמו שעות)
-
פעוט בן שנה וחצי שאינו מפיק מילים כלל או מפיק פחות מעשר מילים
-
פעוט אשר עולה הרושם כי הוא מתקשה בהבנת הוראות
-
פעוט בן שנה וחצי עד שנתיים שמפיק מספר מצומצם של מילים ואוצר המילים שלו לא גדל.
-
פעוט בן שנתיים ומעלה שאינו מצרף שתי מילים.
הכותבת היא קלינאית תקשורת במכון להתפתחות הילד במרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת כללית.