שנת 2020 לא הייתה שנה קלה עבור ענפים מסוימים שנפגעו ממגפת הקורונה ומההגבלות שהביאה עמה. ובכל זאת, יש ענף אחד שעובדיו יכולים להסתכל אחורה על החודשים האחרונים ולחייך. ענף השליחויות פרח תחת המשבר והפך לחלק מהנוף היום-יומי שלנו, כאשר הכבישים התמלאו ביותר ויותר שליחים מדי יום.
אם פעם הענף היה שייך ברובו לעסקי מזון מהיר דוגמת פיצריות, הרי שמשבר הקורונה האיץ תהליך שמתרחש בשנים האחרונות שבו המשלוח הפך לחיוני והכרחי יותר. אפליקציות משלוחים שונות הפכו לפופולריות במהלך השנה האחרונה, ולקוחות רבים החליפו את שולחנות המסעדות ודלפקי הטייק-אווי במשלוחי אוכל מגוונים עד הבית. ענף המשלוחים התרחב הרבה מעבר לשוק האוכל והמסעדות, והגיע גם לבעלי מלאכה, חנויות צעצועים ומתנות, ברים ואפילו עסקים ביתיים זעירים. בזכות התרחבות הענף, הקונה הישראלי אימץ לעצמו מודל של "צרכן כורסא" שמזמין מוצרים מבלי לצאת מהבית.
הצורך של הלקוח לקבל את המוצר עד הדלת הפך למנהג
"אחד הענפים שהרוויחו המון ממשבר הקורונה הוא ענף המשלוחים, שבא לתת מענה למצב שבו אנשים סגורים בבית, החנויות סגורות והדרך היחידה לשנע מוצרים היא בעזרת שליחויות", מסביר ניר בנגל, מנכ"ל ומייסד GetPackage, המציעה פלטפורמת שליחויות מיידיות לעסקים ולקוחות פרטיים, המונה כ-35,000 שליחים. "גם כאשר המשק יחזור לשגרה שאחרי הקורונה, אני משער שמשלוחי האון-ליין יעלו ב-15 עד 20 אחוז לעומת הימים שלפני פרוץ המשבר".
צרכנים שהיו מוגבלים מבחינת אפשרויות הרכישה שלהם, בין אם בגלל שהיו נעולים בביתם או בעקבות סגירת מתחמי הקניות לתקופות מסוימות, פנו לאופציית המשלוח עד הבית. סבבי השופינג המהנים בקניונים הפכו לקניות מהירות בלחיצת כפתור או שיחת טלפון, ואת התחושה המהנה של שיטוט עם מספר שקיות בידיים החליף הרגע המיוחל שבו השליח דופק בדלת עם המוצר החדש.
חווית הרכישה של הצרכן השתנתה גם היא, מרגע הקנייה באתר או דרך הטלפון ועד פתיחת המוצר. חברות וחנויות החלו להציע משלוחים חינם כחלק מעסקת המכירה ונעזרו בחברות שילוח חדשניות בכדי לקצר את זמן המשלוח ולהפוך אותו למיידי, ואף השתמשו בעזרים טכנולוגיים כדי להנגיש מידע לצרכן המחכה למוצר, דוגמת מעקב בזמן אמת אחר המוצר. כל זאת על מנת להעצים את חווית המשתמש ולהוביל לשביעות רצון הלקוחות משירות המשלוח, שהפך לחלק בלתי נפרד מכלל עסקת המכירה.
ענף המשלוחים התאים את עצמו לדרישות הצרכן
אחד המכשולים המרכזיים שעמדו בפני העסקים היה סבלנותם הקצרה של הלקוחות, שרצו לקבל את המוצר באופן מיידי, ממש כאילו הם רוכשים אותו בעצמם מהחנות. חברות המשלוחים המסורתיות היו עובדות בעבר על מודל לפיו המוצר מגיע ללקוח בתוך פרק זמן של עד 14 יום, ולעיתים אף יותר, ואילו חברות שילוח חדשות דוגמת GetPackage העניקו פתרון בדמות משלוח מהיום להיום, ללא המתנה מיותרת ומייגעת.
"הפלטפורמה שיצרנו היא ה-Uber של תחום המשלוחים", מספר בנגל על השתלבותה של GetPackage בעולם המשלוחים בתקופת הקורונה. "המערכת שלנו מתבססת על הצורך במענה להכנסתם של השליחים, שבלעדיו לא ניתן יהיה לתת מענה לביקושים ההולכים וגוברים מצד העסקים והצרכנים כאחד. הפתרון שלנו פותח על בסיס הכלכלה השיתופית, בתוספת טכנולוגיה המאפשרת זמינות ושירות מיידי. זה אומר פחות כסף ללקוח ויותר כסף לשליח: מהפכה אמיתית בתחום המשלוחים בארץ".