שנת 2020 לא האירה פנים למרבית העסקים בישראל, שנאלצו לסגור שערים בתקופות מסוימות ולא לקבל קהל. חנויות, בוטיקים, מסעדות ובתי עסק גדולים וקטנים נאלצו לעבור שינויים רבים, משינוי שעות הפעילות ואופי העבודה ועד פיטורים או הוצאה לחל"ת של עובדים רבים. כמעט כל עסק בישראל היה צריך "להמציא עצמו מחדש" ולהתנהל בצורה חדשה ולא מוכרת, עם כוח אדם מצומצם, פחות לקוחות, ימי סגר רבים ובעיקר, אי-ודאות מפני העתיד.
אם בעבר חנויות, למשל, היו מתבססות על מכירה פיזית במקום, הרי שתקופת הקורונה האיצה את הצורך להקים אתר אינטרנט שיוכל לשרת את הלקוחות כאשר הם אינם יכולים להגיע פיזית לחנות ולקנות בעצמם. יחד עם זאת גם עלה הצורך בשיווק דיגיטלי. עסקים שכבר היו נוכחים ברשתות החברתיות ובמנוע החיפוש של גוגל נהנו מיתרון יחסי על פני בתי עסק שלא היו קיימים בעולם האינטרנט והיו צריכים להתאקלם בסביבה דיגיטלית זרה לחלוטין.
גם חווית הקנייה של הלקוח השתנתה. אם בעבר הצרכן היה הולך בעצמו ומסתובב בין חנויות עד שמצא את מה שהוא מחפש, הרי שהיום יש צורך להנגיש לו את המידע בצורה טובה יותר דרך האינטרנט. גם את חווית השיטוט עם שקיות השופינג הרבות שנעלמה, הצליחו עסקים רבים לטשטש באמצעות יצירת חוויה חדשה- קבלת המוצר. בתי עסק רבים השכילו לייצר חווית פתיחת מוצר חדשה באמצעות אריזות מיוחדות, מה שהשפיע באופן ישיר גם על המוצרים הנמכרים.
מאפיות וקונדיטוריות למשל, שבעבר היו מוכרות בעיקר מוצרים בודדים מהדלפק ללקוח, החלו למכור מארזי פיקניק גדולים במשלוח עד הבית או באיסוף עצמי, וייצרו ללקוחות חוויה המתאימה לתקופת הקורונה שהפכה לטרנד לאומי. באמצעות מארזים שכאלה הצליחו העסקים לא רק להגדיל את סל הקנייה של הלקוח, אלא גם לייצר חווית משתמש נעימה ומהנה, וככל הנראה מגמה זו תימשך גם אחרי הקורונה.
ענף המשלוחים עזר לעסקים לצאת ממשבר הקורונה
הצורך של העסקים לעבור ממכירות פיזיות למכירות בטלפון או דרך אתר אינטרנט הובילו לצמיחתו של ענף נוסף – ענף המשלוחים. בשעה שמתחמי קניות סגורים והצרכנים נעולים בבתיהם, הדרך היחידה למכור מוצרים הייתה באמצעות משלוח עד הבית, ומרבית העסקים אכן אימצו פורמט זה. מחנויות בגדים וסופרמרקטים ועד חנויות לחיות מחמד או חנויות צעצועים, כולם עברו למכור באמצעות משלוחים עד הבית. משבר הקורונה האיץ תהליך של שנים שבו המשלוחים הפכו לחלק אינטגרלי מהרגלי הקנייה של הצרכנים.
בישראל יש למעלה מ-570,000 עסקים, חברות ועצמאיים, אשר מדי יום מוצאים את עצמם יותר ויותר זקוקים לשילוח אפקטיבי. בין אם מדובר בעסקים פיזיים המספקים משלוחים ללקוחות הקצה, אתרי קניות באינטרנט, בנקים, סופרים, משלוחים בין עסקים או אפילו עצמאי שצריך לשלוח חבילה לרו"ח שלו פעם בחודש- המשלוח הפך להיות חלק משגרת העסקים של ימינו, ולמציאות בה הנוף האורבני מורכב בכל עת מעשרות אלפי שליחים בתנועה.
הלקוח רוצה את המשלוח 'כאן ועכשיו'
לצד הצורך הממשי בפתרונות טכנולוגיים ולוגיסטיים בשילוח חבילות מהעסק לצרכן, התפתח ענף נוסף של חברות שמספקות פלטפורמות שליחויות לעסקים קטנים וגדולים. אחת מהחברות האלה היא GetPackage. "משבר הקורונה הביא לעלייה משמעותית בביקוש למשלוחים ואף הביא עסקים רבים, קטנים וגדולים, להפעיל שירותי משלוחים שלא היו מפעילים בעבר", מסביר לידור ידיד, סמנכ"ל שיווק בחברת GetPackage, המספקת שירות משלוחים מהיום להיום ליותר מ-6,000 עסקים ו-12,000 לקוחות פרטיים. "היום מטרת העסקים היא לקצר את זמני האספקה ללקוחות ובמקביל לנהל את מערך המשלוחים שלהם ולהתמודד עם הביקושים ההולכים וגדלים".
הצורך של הלקוחות ליהנות מ"מיידיות" והרצון לקבל את המוצר כמה שיותר מהר, הפך לאתגר עבור עסקים שהשתמשו עד השנה בחברות שילוח מסורתיות שסיפקו את המוצר בפרק זמן של עד 14 יום. בשל הצטרפותם של עסקים רבים לעולם המשלוחים נוצר עומס רב שהעלה את זמני האספקה. חברות שילוח חדשות נוסדו על מנת לפתור את בעיית זמן האספקה, שנחשב לחלק אינטגרלי מחוויית השירות שהעסק מספק ללקוחותיו.
עבודה עם פלטפורמת משלוחים דוגמת GetPackage, שמספקת את המשלוח בתוך מספר שעות, נותנת ערך משמעותי לעסק וגם ללקוח הקצה המרוצה שמקבל את המוצר שלו עוד באותו היום, כאשר התהליך כולו מתרחש בממשק לקוחות פשוט ונוח, בו ניתן להזמין משלוחים ללא שיחות טלפון או קבלת הצעת מחיר. הפלטפורמה מאפשרת גם מעקב אחר סטטוס המשלוחים ומיקום השליח בזמן אמת, אפשרות לנהל עובדים והרשאות וניתן אפילו לחבר את אתר הסחר ישירות לפלטפורמה באמצעות התממשקות טכנולוגית.
אז מי יכול להצטרף לשירות? כולם בעצם. "השירות שלנו כולל מעקב אחר משלוחים בזמן אמת ומגוון רחב של כלים נוספים לניהול מערך המשלוחים של כל עסק, קטן או גדול", מוסר לידור ידיד מ- GetPackage. "אנחנו מזמינים כל עסק להצטרף לשירות המשלוחים מהיום להיום שלנו, המוצע כעת במחיר השקה".