שנה אחרי שנה, יוטיוב עולה ומרחיבה את נתק השוק שלה. לא מדובר בקאמבק, אלא בדבר שפשוט תמיד היה שם, או לפחות מאז 2005. שלושת המייסדים של יוטיוב התכוונו בכלל לבנות אתר היכרויות מבוסס וידיאו בזמן שעבדו בפייפאל, ובאפריל 2005 עלה הסרטון הראשון ליוטיוב. במרץ שלאחר מכן, פחות משנה אחר כך, כבר עלו בו 25 מיליון קטעי וידיאו. באוקטובר 2006, כשנה וחצי לאחר שהקימו את החברה, יוטיוב נמכרה לגוגל תמורת 1.65 מיליארד דולר, מה שנחשב אז לסכום מופרע.

היום ליוטיוב יש 2.7 מיליארד משתמשים חודשיים. המדינה שניצבת בראש רשימת המשתמשים היא הודו עם כמעט חצי מיליארד משתמשים. ארה"ב במקום השני, ואחריה ברזיל ואינדונזיה. בכל יום נצפות למעלה ממיליארד שעות של יוטיוב רק בטלוויזיה, ונשאלת השאלה - מי הם אותם אנשים שצופים ביוטיוב בטלוויזיה. הסרטון הנצפה ביותר ביוטיוב הוא בייבי שארק, מה שכמובן מייצג את זה שחלק נכבד מהצופים ביוטיוב, בטלוויזיה ובכלל, הם ילדים. עם זאת, צריך לזכור שיש גם ערוצי טלוויזיה שמפרסמים את התכנים שלהם ביוטיוב, כמו תאגיד השידור הציבורי כאן, מה שגם מהווה חלק נכבד מהצפייה.

סיבה נוספת להצלחה של יוטיוב היא שורטס - ביום נצפים כ-70 מיליארד שורטים, סרטונים קצרים שבעזרתם נלחמת יוטיוב ברילז של אינסטגרם ובטיקטוק. יוטיוב מצליחה בכך לפצל את הקהל שלה באופן כמעט מושלם בין המכשירים השונים - סמארטפונים, מחשבים וטלוויזיה. עם זאת, הפרסום בטלוויזיות חכמות צפוי לגדול משמעותית בשנים הקרובות, ובשנת 2029 צופים שכ-40% מכלל הפרסום יהיה בפלטפורמה הזאת. המרוויחה העיקרית היא כמובן גוגל.

יוטיוב שורטס (צילום: rafapress, shutterstock)
צילום: rafapress, shutterstock

אחת מהטענות נגד יוטיוב עוסקת בכך שהיא למעשה מונופול שאין לו שום מתחרה. יוטיוב היא פלטפורמת הווידיאו הכי משמעותית היום, והיא נמצאת בבעלות של גוגל - פלטפורמת החיפוש הכי משמעותית, שממליצה על תכני וידיאו של יוטיוב ולא של פלטפורמות אחרות. נפתחה בנושא חקירה של רשות ההגבלים העסקיים האמריקאית, וברור שמתרחש כאן דבר לא תקין. בעוד שאנחנו עוסקים לא מעט ברגולציה על פייסבוק וטיקטוק, גוגל ויוטיוב איכשהו חמקו מכך.

כמעט בכל טריטוריה בעולם יוטיוב נמצאת במקום הראשון בדירוג אפליקציות הווידיאו, אפילו יותר מנטפליקס ודיסני. בעוד שקשה לסמוך על הרגולציה שתעשה את עבודתה בנושא, מה שכן מאיים כיום על יוטיוב זה איך לא, ה-AI. חברה חדשה שכבר קיימת היום מציעה למשתמשים לייצר את התוכן בעצמם, ולצפות במה שהם רוצים. ייתכן שזה השלב הבא באבולציה של התוכן: לא האולפנים יחליטו במה נצפה וגם לא המשפיענים, אלא הצופים בעצמם.

לצפייה בפרק המלא באפליקציית 12+ לחצו כאן

>> בזמן שעבדתם, פרק 182 - כך החיסון לקורונה קידם אותנו לעבר החיסון לסרטן