הרבה דברים קרו בזמן שעבדתם מהבית. היום נדבר על מתקפת הסייבר שמשגעת את ארה"ב, על הפריצה של האקרים איראנים לאתר התעשייה האווירית, על המלחמה בין המחוקק האמריקני וגוגל, על הקרב פייסבוק נגד האפל - ועל המיזם שעשוי להציל את העיתונות.
>> לפרקים המלאים של "בזמן שעבדתם" היכנסו ל-podbean
>> להאזנה לכל פרקי "בזמן שעבדתם" באפל פודקאסט
>> להאזנה לכל פרקי "בזמן שעבדתם" בספוטיפיי
מתקפת הסייבר שמשגעת את ארה"ב
בימים אלה מסעירה את העולם הידיעה של חברת הסייבר FireEye, שדיווחה על פריצה למערכות שלה. מסתבר שהאקרים לא פרצו ישירות לחברה אלא השתמשו בצד שלישי - התוכנה של חברה בשם SolarWinds, שמטרתה לסייע בניהול את צי המחשבים בחברות ובתאגידים ולוודא שכל התוכנות בכל המחשבים מעודכנות.
מרבית חברות הענק בארה"ב עובדות עם SolarWinds, וביניהן רשויות ממשל אמריקאיות שעדיין מנסות להבין איזה מידע נגנב מהן. למעשה, חוקר שהחזיק בעברו בתפקיד רשמי בבית הלבן מעריך כי גם המידע הגרעיני של ארה"ב היה חשוף לפורצים, וזה לא נגמר כאן: גם חברות וארגונים ממשלתיים במדינות נוספות נפגעו, וביניהן ישראל.
המהלך הזה, בו נפגעו 18 אלף חברות, מסמל רמה חדשה של תחכום בפריצות של האקרים. אז מי עומד מאחורי הפריצה, איך בדיוק היא התרחשה (רמז: סיסמה לא חזקה במיוחד) ומה היא מאפשרת לפורצים לעשות? האזינו לפודקאסט המלא.
האקרים איראנים הצליחו לפרוץ לאתר התעשייה האווירית
שלשום (ראשון) פרצה קבוצת ההאקרים האיראנית Pay2Key לתעשייה האווירית. הכותרות הזדעקו, אך בדיקה העלתה שהפריצה הייתה אך ורק לאתר של החברה, שמאוחסן בפלטפורמה חיצונית לבניית אתרים, כך שלפריצה ככל הנראה אין משמעות גדולה. עם זאת, מדובר בניצחון הרביעי של הקבוצה, שהצליחה לפרוץ לחברות ישראליות נוספות, ביניהן "הוואנה לאבס" של אינטל.
במקביל, ההאקרים שהשיגו את המידע של חברת הביטוח שירביט ממשיכים להפיץ מידע, אחרי שהחברה שילמה לשלם כופר בסך מיליון דולר והמשא ומתן פוצץ. אז מי עומד מאחורי הפריצה לשירביט ולמה, איזו חברה ישראלית יכולה לאכן מכשירי סלולר בכל העולם - ועד כמה חזקה ישראל בתחום הסייבר? האזינו לפודקאסט המלא.
המלחמה נגד גוגל עולה מדרגה
בימים אלה מתנהלות לא פחות משלוש תביעות ענק נגד גוגל. באוקטובר האחרון הגיש משרד המשפטים האמריקאי תביעה על כוחה המופרז של החברה בתחום החיפוש, ותביעה נוספת הוגשה על ידי תשע מדינות רפובליקניות בשבוע שעבר בעקבות ההתרחבות של גוגל והשתלטות על עולם הפרסום, גם בצד של ההיצע וגם בצד של הביקוש. וזו לא התלונה היחידה: מתברר שפייסבוק וגוגל הסכימו על צמצום התחרות ביניהן, ועברו בכך על חוק ההגבלים העסקיים.
מה התביעה השלישית שמתנהלת נגד גוגל, מה עשתה ענקית הטכנולוגיה כדי לא לאפשר תחרות בשוק הפרסום ומי הפרסומאית שהחליטה להילחם נגד החברה? האזינו לפודקאסט המלא.
פייסבוק ממשיכה בקרב נגד אפל
באוגוסט האחרון יוצרי המשחק הפופולרית פורטנייט נכנסה למלחמה מול אפל. אפיק (Epic) גיימס, החברה שאחראית על המשחק הפופולרי, החליטה שנמאס לה לשלם 30% עמלה לאפל, שבתגובה העיפה את המשחק מחנות האפליקציות. פייסבוק החליטה לעזור לאפיק ולספק לה מסמכים מרשיעים לתביעה נגד אפל. בסוף השבוע האחרון פרסמה פייסבוק מודעות בעיתונים, בהן היא הצהירה שהיא עומדת לצדם של עסקים בכל מקום בעולם במלחמתם נגד קופרטינו.
אלא שמלחמת הענקים בין אפל ופייסבוק עמוקה יותר, והחלה כבר בחודש יוני, אז חשפה אפל את מערכת ההפעלה החדשה לאייפונים, iOS 14. עדכון נוסף למערכת שיצא לאחרונה מאפשר למשתמשים לבחור האם ברצונם לאשר לפייסבוק לאסוף עליהם מידע עבור שירות הפרסומות שלה. המהלך פגע קשות ביעילות הפרסומות של פייסבוק, והחליטה להצטרף למלחמה נגד אפל.
איך הגיב טים קוק למתקפה מצד פייסבוק והאם זה הפך את אפל לאהובה או שנואה יותר על ידי משתמשים? האזינו לפודקאסט המלא.
האם האתר OnlyFans יהפוך למיינסטרים?
אתר התוכן בתשלום, שצבר תאוצה בחודשים האחרונים, מאפשר לגולשים לשלם דמי מנוי עבור תוכן של כוכבים וכוכבות שהם אוהבים. תחילה, האתר היה מזוהה כמעט בלעדית עם כוכבות פורנו, שהשתמשו בו כדי להרוויח כסף ללא תיווך, אך לאחרונה הוא מתקרב למיינסטרים: הזמרת קארדי בי פתחה חשבון באתר ואפילו ביונסה התייחסה ל-OnlyFans בגרסה המשותפת שלה ל-"Svage" של מייגן דה סטליון.
כמה כסף המשתמשים מוכנים לשלם על תוכן שמעניין אותם? תשאלו את בלה ת'ורן, שהרוויחה ביום אחד מיליון דולר מהאתר. אז איזה נתח לוקח האתר מהרווחים של יוצרי התוכן, מי עומד מאחוריו ומה התחום הבא ש-OnlyFans מתכננת להיכנס אליו? האזינו לפודקאסט המלא.
האם הסטארטאפ הזה הוא עתיד העיתונות?
שנת 2020 הייתה הגרועה ביותר למקצוע העיתונות בארה"ב אי פעם: לא פחות מ-30 אלף עיתונאים איבדו את עבודתם. סטארטאפ חדש בשם Substack, שואף לעזור לעיתונות האמריקנית להתאושש, ומאפשר לעיתונאים לקבל דמי מנוי מהקוראים שלו בתמורה להפצת ניוזלטר.
Substack הוקמה לפני שלוש שנים ומציעה ליוצרי התוכן שלה הגנה משפטית מלאה ובלעדיות על התוכן, וכל זה עבור עמלה נמוכה של 10% מההכנסות. את ההשראה קיבלו המפתחים מבן תומפסון, שיוצר ניוזלטר מצליח בשם Stratechry שמציע ניתוחי עומק בנושאי טכנולוגיה. אז כמה מנויים רשומים כיום, מי העיתונאים הפופולריים שהצטרפו לאתר, האם מדובר בעתיד של העיתונות - ולמה זה עלול להיות מסוכן? האזינו לפודקאסט המלא.
>> בזמן שעבדתם, פרק 28: אמריקה נגד פייסבוק