על פי כמה מחקרים שנערכו בארה"ב, נצפית מגמה חדשה בעולם שמדאיגה בעיקר את ציבור העיתונאים. רק בשנת 2022 יש עלייה ממוצעת של כ-38% בכלל הציבור שמעדיף להימנע מחשיפה לתכנים חדשותיים. הסקר קובע כי התופעה הזאת נגרמת בגלל כמה סיבות, העיקריות שביניהן היא שאנשים מעידים שאין להם מה לעשות עם המידע, זה מעורר ויכוחים מיותרים, זה שוחק ומדכא אותם וגם בגלל העיסוק בפוליטיקה. אך הסיבה העיקרית והמשמעותית ביותר שנרשמה בסקרים היא - משבר אמון.
החל משנות ה-70 יש בארה''ב, וככל הנראה בשאר העולם, ירידה משמעותית באמון הציבור בגופי תקשורת וחדשות מרכזיים. על פי סקר שנערך בשנת 2021, בעוד ש-66% מכלל האנשים העידו כי הם מאמינים למורים, 61% מאמינים לאנשי צבא ו-38% מאמינים לשופטים, רק 14% מהאנשים שיתפו כי הם מאמינים לעיתונאים. היחידים שנמצאים מתחת לעיתונאים במדד אמון הציבור הם אנשי פרסום, מוכרי מכוניות וחברי קונגרס.
הערוצים שנתפסים בעלי האמון הגבוה ביותר בארה''ב הם ערוץ מזג האוויר והערוצים הממלכתיים, קודם הבריטי (BBC), ורק לאחר מכן האמריקאי (PBS). בתחתית, עם אחוזי אמון שליליים, נמצאות חברות גדולות כמו פוקס ניוז ו-CNN ששתיהן מזוהות עם דעות ימניות או שמאלניות.
גם באפליקציות פופולריות דוגמת פייסבוק, אינסטגרם וטוויטר נרשמה ירידה משמעותית בצריכת התוכן החדשותי והמתחרה המפתיעה שרושמת עלייה ניכרת בצריכת החדשות בה, היא אפליקציית טיקטוק, שעל פי מחקרים כל אדם רביעי בארה''ב בין הגילאים 18-29, צורך את החדשות שלו דרכה.
כתוצאה מהירידה באמון הציבור, נרשמה גם ירידה עצומה בהכנסות של כמה מחברות התקשורת הגדולות ביותר בעולם, ירידה שנמדדת בעשרות מיליארדי דולרים, הן בעיתונות הדיגיטלית והן בעיתונות הכתובה. אחת מהסיבות העיקריות לירידה קשורה גם בהיעלמותן של המודעות מהעיתונות הכתובה. אם פעם היינו פותחים את העיתון כדי לחפש עבודה או אפילו למצוא רהיטים יד שנייה, היום יש אתרים יעודיים שמתעסקים רק אך ורק בפרסום הנושאים האלה.
באחד מהסקרים נשאלו העיתונאים כמה ביטחון הם מרגישים לקראת שנת 2023 ורק 44% העידו כי הם מרגישים בטוחים. בתגובה למגמה הבעייתית, חלק מחברות התקשורת כבר התחילו לחפש פתרונות שונים, בין אם לקיחת דמי מנוי מקהל הקוראים, עד לפתיחת זרוע נוספת של החדשות באפליקציית טיקטוק, ויש אחרים שמאמינים כי התשובה נמצאת דווקא בבינה המלאכותית.
מנכ"ל חברת BuzzFeed, הוציא הצהרה כי האתר ברשותו הולך להטמיע צ'אט AI, שמטרתו להתכתב עם הקוראים ולהבין בצורה טובה יותר מה הצרכים שלהם ולמה הם זקוקים. הוא עורר תשומת לב רבה ואז הבהיר כי חשוב לבדוק קודם את הנושא ולראות שהשימוש בבינה לא ייפגע בטוהר החדשותי של האתר. גם מקימי אינסטגרם מנסים לעשות שימוש בבינה המלאכותית במיזם חדש שהם עובדים עליו שייקרא ככל הנראה "ARTIFACT".
הרעיון שלו הוא לייצר טיקטוק אבל עם תוכן חדשותי, שבו יוכלו יוצרי תוכן עצמאיים וגם המתחרים הגדולים של השוק, למשל הניו-יורק טיימס, לייצר תוכן חדשותי פרטי, בלי מסננים. בזמן שהבינה המלאכותית תזהה מה הקורא אוהב ותשגר לו את התכנים האלה בדיוק. עולה השאלה האם יהיה פיקוח על התכנים האלה או בדיקה של התוכן והאם זה לא עלול להוביל לכמות גדולה של פייק ניוז ותוכן חדשותי ברמה נמוכה.