הרבה דברים קרו בזמן שעבדתם מהבית. הפעם נדבר על המשבר הקשה בשוק הטלוויזיה והכבלים ששבר גם את טקס האמי, על הרכישה האחרונה של מיקרוסופט שתשנה את עולם הגיימינג, ועל המוצר החדש של אמזון.
>> לפרקים המלאים של "בזמן שעבדתם" היכנסו ל-podbean
>> להאזנה לכל פרקי "בזמן שעבדתם" באפל פודקאסט
>> להאזנה לכל פרקי "בזמן שעבדתם" בספוטיפיי
חברות הכבלים דעכו במשך שנים. האם הגיע הסוף?
כמו רוב הענפים בעולם, גם שוק הטלוויזיה נפגע קשות בעקבות המגיפה; לפי מחקר חדש שפורסם ממש לאחרונה, חברות הטלוויזיה בכבלים וערוצי הברודקאסט סבלו מירידה חדה בהכנסות. אם בתחילת השנה, כשהצרה הגדולה עוד הייתה בחיתוליה, נרשם זינוק בצפייה במשדרים המסורתיים כי אנשים פשוט לא יכלו להסיר את העיניים מהחדשות - בפועל, עם הזמן חל שיפט אדיר לטובת פלטפורמות הסטרימינג.
את ההוכחה הניצחת למצבו העגום של שוק הטלוויזיה ניתן למצוא בנתוני הצפייה של טקס פרסי האמי; כבר מאז שנת 2013 חלה ירידה מתמדת ברייטינג, אך מה שקרה השנה הוא לא פחות מקריסה. ב-CNN פרסמו תמונה של האולם הריק, אבל נראה שגם בבית אף אחד לא מיהר לצפות בטקס. וזה לא רק טקס האמי שיורד מגדולתו: הטקסים האחרים כמו האוסקר והגרמי מתרסקים גם הם שנה אחר שנה.
Jimmy Kimmel reveals there is no audience at the #Emmys: "This isn't a MAGA rally, it's the #Emmys" https://t.co/m3unIWlTr1 pic.twitter.com/kzMFQ4tRCq
למעשה, תחזית מדכדכת נוספת מאירה זרקור על מצבה של תעשיית הטלוויזיה האמריקנית. אם בשנת 2019 ההכנסות של תעשיית הטלוויזיה כולה מפרסום עמדו על כמעט 71 מיליארד דולר, הרי שהשנה אנחנו כבר מדברים על כ-60 מיליארד בלבד. והמצב לא משתפר כשמסתכלים קדימה: לפי התחזית העגומה, המצב לעולם לא יחזור להיות מה שהיה. עבור חברות הכבלים מדובר ממש בצונאמי; מדובר במשבר החריף ביותר מאז שהחלה תעשיית ה-Pay TV בסוף שנות השבעים ותחילת שנות השמונים, כשרק ב-2020 נטשו את חברות הכבלים לא פחות משישה מיליון אמריקאים. אז למה ערוצי הכבלים לא מסוגלים כבר עכשיו להציע מודל צריכה אחר ללקוחות שלהם? ומהי בדיוק האסטרטגיה המתוחכמת של קומקאסט (Comcast), חברת הכבלים הגדולה ביותר בארצות הברית? האזינו לפודקאסט המלא.
קרב ענקיות: האם מיקרוסופט תכריע את סוני?
אחרי שבע שנים, סוף סוף זה קורה: מיקרוסופט וסוני משיקות קונסולות גיימינג חדשות. מיקרוסופט החליטה לאמץ את האסטרטגיה שעבדה כל כך טוב עבור נטפליקס, ועשתה עסקה ענקית לרכישת סטודיו המשחקים בת'סדה (Bethesda) עבור לא פחות מ-7 וחצי מיליארד דולר. אם אתם לא ממש בקיאים בתחום, מדובר בחברה שייכת לקבוצת ZeniMax שאחראית ללהיטי ענק כמו דום ופולאאוט. מדובר ברכישה המשמעותית ביותר של מיקרוסופט אחרי לינקדאין וסקייפ, וענקית התוכנה מציגה כאן שינוי מרהיב: מעבר לאסטרטגיה של התרחבות אגרסיבית באמצעות מיזוג ורכישות.
Big news! Xbox plans to acquire Bethesda Softworks, a smart acquisition that will significantly enhance the GamePass offering across PC and console. pic.twitter.com/P7qMQQTD8J
אז למה בעצם מיקרוסופט רכשה את בת'סדה? המטרה, כמובן, היא להיות נטפליקס של הגיימינג. בעקבות המודל הפנטסטי של נטפליקס, העולם עובר לשירותים מקוונים; אף אחד לא רוצה לקנות את פיפא 2020 ב-DVD ולהיתקע אחרי שנתיים עם דיסק חסר תועלת. עדיף לשלם סכום סמלי מדי חודש ותמיד לקבל את המשחק הכי עדכני. זה בדיוק מה שמיקרוסופט עושה עם השירות XBOX GAMEPASS, שהגיע ללא פחות מ-15 מיליון מנויים. השירות אמנם לא חדש, אבל מיקרוסופט החליטה להמציא אותו מחדש, ותציע בו משחקים אקסקלוסיביים, ממש כמו נטפליקס אוריג'ינלס. האם הם יצליחו לנצח את סוני? כמה המינוי החודשי עולה? ואיך הגיבו לכך האנליסטים? האזינו לפודקאסט המלא.
סיפוח איטי ומזדחל: השירות החדש של אמזון
תעשיית הגיימינג היא תעשייה מפלצתית; אנחנו מודים שגם אנחנו לא ידענו עד כמה. רק כדי לסבר לכם את האוזן, בשנת 2019 היא הייתה שווה 145 מיליארד דולר, לעומת 42 מיליארד בלבד של תעשיית הקולנוע. ג'ף בזוס, האיש העשיר בעולם בפער, לא יכול לשבת מהצד. שכולם יעשו כסף והוא ישאר מחוץ לחגיגה? מה פתאום! לכן הוא השיק השבוע מוצר חדש שנקרא luna.
Amazon officially announced its own cloud gaming service, Luna. https://t.co/mII7G0Picr pic.twitter.com/Bw8uBDoXiA
מדובר בפלטפורמת משחקים שתעבוד על כל המכשירים שיש. איך זה עובד? רק צריך לרכוש מאמזון מינוי ולרכוש ממנה שלט, ולוודא שיש לכם אינטרנט אימתני שיאפשר לכם להתחבר לשרתי המשחקים של אמזון. השרתים יקבלו את הפקודות מהשלט, ואתם תקבלו למכשיר שלכם את המשחק בסטרימינג.
יש רק בעיה אחת: כשאנחנו משחקים אנחנו לא אוהבים לחכות. כל קליק בשלט צריך להיתרגם לפקודה במשחק תוך שלוש או ארבע מילישניות, אחרת הפסדנו. המוצר החדש של אמזון כנראה לא ממש עומד בזה, ואי אפשר להאשים אותם. זו הסיבה שמיקרוסופט לא מדברת על השירות הזהה שהיא מציעה, ואפילו לא גוגל (אבל אותם אפשר להבין, כי השירות שלהם התברר כפלופ).
אמזון תציע את השירות שלה במחיר כניסה של שישה דולר בלבד; הלקוחות המאושרים יקבלו משחקים ללא הגבלה, באיכות גבוהה 1080p ועם קצב ריענון של 60 פריימים בשנייה. ענקית המכירות אמנם תפסיד כסף על כל לקוח, אבל היא מוכנה להקריב הרבה כדי לצבור פוזיציה בעולם הגיימינג בענן: בשנת 2019 הוא אמנם היה שווה רק 300 מיליון דולר, אבל לפי התחזיות הגרועות ביותר, הוא הולך לשלש את היקפו בשנים הקרובות.
אבל אל תטעו; הצעד הזה של בזוס רק משקף את קרב הענן חסר התקדים בין AWS של אמזון ל-AZURE של מיקרוסופט. מדובר בשתי השחקניות המובילות בשוק: AWS החזיקה ב-31% ברבעון השני של 2020, לעומת 20% בלבד של AZURE. אלא שמיקרוסופט הטילה פצצה: היא קיבלה רישיון אקסקלוסיבי למנוע הבינה המלאכותית המהפכני GPT-3 מבית היוצר של Open AI. מדובר בחתיכת כלי נשק, ומי שהקים אותו הוא לא אחר מאשר אילון מאסק. מה היה לו להגיד על הצעד הזה, מה אמרו הכרישים הגדולים בתחום – ולמה עלינו לשמוח שמיקרוסופט היא זו שקיבלה את הרישיון ולא, נניח, גוגל או פייסבוק? האזינו לפודקאסט המלא.