מי שמרבה לקנות באינטרנט כנראה מכיר את הסיטואציה המתסכלת – אתם מזמינים חבילה מאמזון, עובר חודש ואז אתם מגלים שהחבילה הלכה לאיבוד. אם ברוב המוחלט של המקרים הדואר הוא זה שאשם, בחבילה שהזמין דני פלד האשמה הייתה אמזון, שכתבה לו מייל, התנצלה והציעה לו זיכוי + משלוח מחדש ללא עלות שילוח.
אבל המייל הנדיר הזה מאמזון גרם לפלד לשאול שאלות – איך יכול להיות שזה קורה לאחת החברות החזקות בעולם, אם לא החזקה ביותר? מסתבר שזה לא ממש מקרי. "הכול בארה"ב הולך להיגמר", נכתב באטלנטיק, "עידן הדלדול והשיבוש", נכתב באקסיוס ובבלומברג הלכו על כותרת מבהילה: "חג המולד נמצא בסכנה כשאסון שרשרת האספקה מחריף". הכותרות אולי נראות מוגזמות, אבל מי שמתעמק מגלה כי מדובר במשבר אמיתי וחסר תקדים.
עד כמה חמור? בספטמבר האחרון נשבר שיא היסטורי, כשמחוץ לקליפורניה עמדו (ועדיין עומדות) לא פחות מ-76 ספינות מכולות ענקיות שעדיין מחכות לפריקה. כמה ענקיות? בכל ספינה יש כ-14 אלף מכולות והתכולה כולה שווה לא פחות מ-106 מיליארד דולר.
הסיבה העיקרית לכך היא משבר הקורונה. אם לפני המשבר היו מחכות לפריקה בממוצע ספינות מכולה בודדות, המגפה גרמה למצב להחריף יותר ויותר, כשכיום ספינה ממתינה לפריקה 35 ימים בממוצע. אם זה לא מספיק, המלאים נמצאים בשפל שלא נראה כמותו שנים.
למה זה קורה?
הסיבה הראשונה והמרכזית היא מחסור בעובדים, שנובע ממשבר הקורונה. "בדומה לישראל, אנשים לא רוצים לחזור לעבודה בגלל מענקים, חל"ת וכדומה. מה שקורה בישראל קורה גם מסביב לעולם", מסביר פלד.
לצד זאת, ישנו ביקוש שיא. "בתחילת הקורונה, חברות השילוח והסחר העולמיות הניחו שעם פרוץ הקורונה אנשים יאבדו את העבודות שלהם ולכן ייקנו פחות", מסביר דרור גלוברמן. "לכן הם מכרו מכולות, אבל בסוף קנו יותר, כי אנשים שלא איבדו את העבודה הוציאו יותר כסף על קניות במקום על טיסות או בילויים שהתבטלו – וזה יצר את הלחץ שאנחנו רואים עכשיו".
המצב הזה מביא חברות ענק כמו H&M ונייקי להודיע שבחג המולד יהיה קשה להשיג חלק מהמוצרים. במקביל נרשמת עליית מחירים בארה"ב, גם במוצרי מזון - משקאות האנרגיה עלו ב-19.4%, בשר לארוחות בוקר ב-18.2%, ביצים ב-17%, לצד עלייה כללית של עשרה אחוזים במחירי מוצרי המזון.
משבר השבבים עדיין כאן – והוא לא בדרך להסתיים
משבר השבבים החמור מלווה אותנו כבר יותר משנה. אחת הסיבות היא השימוש באותם שבבים חכמים במכוניות והעלייה לביקוש ברכבים פרטיים, בעקבות צמצום תנועות הרכבות והאוטובוסים בזמן מגפת הקורונה, וכן החשש מלהידבק בתחבורה ציבורית.
סיבה נוספת היא המעבר לעבודה ולימודים מהבית – שגרם לקנייה המונית של מחשבים, מדפסות ושאר ציוד אלקטרוני. המחסור הזה, שמעיק על תעשיות רבות בעולם, כנראה לא הולך להיפתר בקרוב. מנכ"ל מארוול טכנולוגיות אמר שהמשבר לא יסתיים עד סוף 2022 שכן העולם לא מסוגל לייצר כל כך שבבים. הנזק הכלכלי עומד על 210 מיליארד דולר רק ב-2021.
המשבר הזה גורם למחסור במכוניות יד ראשונה – מה שגורם לעליית מחירים דווקא של רכבים משומשים, שעולים יותר מהרכבים החדשים, שאין דרך להשיגם. השכרת קיה ריו למשל, עולה כיום לא פחות מ-300$ דולר ליום – מה שבעבר היה המחיר להשכרה לחודש שלם (!). כתוצאה מעליית המחירים ההזויה, לא מעט אנשים מחליטים להשכיר משאית – שעולה הרבה פחות.
הבעיות ממש לא מסתיימות כאן. סין סובלת בימים אלה ממשבר אנרגיה חמור. סין, אחת המזהמות הגדולות ביותר בעולם, מצמצמת את השימוש בפחם במטרה להפסיק את השימוש בו לגמרי עד 2060. לזה מתווסף תחילת החורף בסין, שמלווה בהפסקות חשמל שפוגעות ביצור.
כשנשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, רואה איך סין צוברת עוד ועוד כוח וכמה ארה"ב הופכת לתלויה יותר ויותר בה – הוא מחליט להחמיר את הסנקציות נגדה, למשל בתחום הצ'יפים. "היום ארה"ב מתקדמת יותר מסין ביצור שבבים. בארה"ב יודעים לייצר עד חמישה ננומטר, ובסין 12 ננומטר" אומר פלד. ארה"ב לא מוכרת את השבבים המתקדמים שלה לסין – מה שפוגע בכושר הייצור של סין.
בנאום לאומה, אמר נשיא סין שי ג'ינפינג כי "הגיע הזמן לאחד את סין וטאיוואן", ובארה"ב לא ממש אוהבים את זה. "המתח הזה מסכן את מפעלי השבבים החשובים בעולם, כי גם ככה יש מחסור", מסביר גלוברמן ופלד מוסיף: "זה מסכן גם את העולם. הרבה מאוד כתבים מעריכים שאם תהיה מלחמה בין טאיוואן וסין – ארה"ב, יפן ואוסטרליה יעמדו צבאית לצדה של טאיוואן. בסוף הכול מדובר באינטרסים כלכליים". עד כמה המלחמה הזו קרובה? לפי שר ההגנה של טאיוואן, היא תפרוץ עד שנת 2025.