חודש נובמבר הגיע לסיומו עם שני חגי הקניות הגדולים - בלאק פריידי וסייבר מאנדיי. התחזיות לשנה הזו היו מבטיחות מאוד ועמדו על 250 מיליארד דולר של מכירות, אבל למעשה השיאים נשברו והמכירות בפועל עמדו על 314 מיליארד דולר.

כמו כן, ישנה המקבילה הסינית לחגי הקניות האמריקאיים - יום הרווקים הסיני. כל החגים האלה מסמלים את שיא הקפיטליזם, והם לכאורה בדיוק ההפך מהערכים של המפלגה הקומוניסטית בסין. לכן היא מנסה להחריש את החגיגות. מנגד, תופעת המכירות המקוונות רק הולכת ומתרחבת ברפובליקה העממית, ובייחוד מכירות על ידי משפיענים. למעלה מ-100 משפיענים שנשכרו על ידי עלי באבא מכרו ב-14 מיליון דולר ב-8 שעות, כל אחד מהם. אומנם מדובר ב-114 מיליון דולר של מכירות, ולא הכל כמובן הולך לכיסם, אבל בכל מקרה - הרווח הוא מטורף. אחד מהם, לי ג'יאצ'י, המוכר בכינוי "מלך הליפסטיק", מכר השנה במיליארד יואן בשעה, שהם 138 מיליון דולר.

נתון מעניין נוסף הוא שהסינים מתחילים להעדיף מותגים מקומיים (כמו שיאומי, Haier ואחרים) על פני המותגים הבין-לאומיים, והסיבה לכך עשויה להיות העובדה שהממשל הסיני מעניק סובסידיות לחברות המקומיות, מה שמתגלגל לצרכן בדמות הנחה.

ומהם האתרים שבהם נעשו הכי הרבה עסקאות? במקום הראשון עליבאבא, שמוכר בישראל בתור עלי אקספרס, במקום השני חברה בשם JD שאינה מוכרת בישראל ובמקום השלישי PDD, או בשמה המוכר יותר, טימו (Temu), שרשמה זינוק אדיר.

אפליקציית טמו (צילום: Koshiro K, shutterstock)
Vancouver, CANADA - Mar 8 2023 : An US-based online marketplace Temu website seen in an iPhone. Temu, LLC is a subsidiary of China based PDD Holdings Inc., (which also owns Pinduoduo) | צילום: Koshiro K, shutterstock

אם אתם עושים את הקניות שלכם במחשב, הסיכוי שתקנו את המוצר גדול פי שניים לעומת גלישה במובייל. כלומר, לבעלי החנויות עדיף למשוך את הלקוחות שלהם לדסקטופ על ידי יצירת אתר מותאם טוב יותר. שיעור הנטישה במובייל גדול יותר, והסיבה לכך היא שבדסקטופ אפשר לראות יותר מבחר והיכולת למצוא מוצרים במדויק טובה יותר.

בארה"ב ענקית הקניות המובילה היא כמובן אמזון, שמחזיקה ב-40% מעוגת הקניות המקוונות באמריקה. השנה הייתה תקופת החגים הטובה בתולדות החברה, וזה לא במקרה. החברה עשתה לא מעט פעולות כדי להצליח, מתוך הבנה שיש תחרות של ממש עם המתחרות הסיניות, כמו טימו ושיין. אחת מהן היא הקמה של אתר נפרד בשם הול (Haul) שבו מוצרים זולים בלבד, ומשווק באגרסיביות ברשתות החברתיות.

נסיים ברשימת המוצרים הכי נמכרים בכל חג: בבלאק פריידי היו אלה מוצרי איפור, שעונים חכמים, קופסאות הארי פוטר, לגו ומצעים. בסייבר מאנדיי היו אלה אוזניות בלוטות', משחק מריו קארט, בובות פרוותיות, טלוויזיות ולפטופים.

לצפייה בפרק המלא באפליקציית 12+ לחצו כאן

>> בזמן שעבדתם, פרק 201 - הגלילה אסורה מגיל 16 ומטה: מה הוביל לחוק חסר התקדים באוסטרליה