חודש נובמבר הגיע לסיומו עם 2 חגי הקניות הגדולים - בלאק פריידי וסייבר מאנדיי. התחזיות לשנה הזו היו מבטיחות מאוד ועמדו על 250 מיליארד דולר של מכירות, אבל למעשה השיאים נשברו והמכירות בפועל עמדו על 314 מיליארד דולר.

כמו כן, ישנה המקבילה הסינית לחגי הקניות האמריקאים - יום הרווקים הסיני. כל החגים האלה מסמלים את שיא הקפיטליזם, שהם בדיוק ההפך מהערכים של המפלגה הקומוניסטית בסין, ולכן היא מנסה להחריש את החגיגות. מנגד, תופעת מכירות האונליין רק הולכת ומתרחבת בסין, ובייחוד מכירות על ידי משפיענים. למעלה מ-100 משפיענים שנשכרו על ידי עלי באבא מכרו ב-14 מיליון דולר ב-8 שעות, כל אחד מהם. מדובר אמנם ב-114 מיליון דולר של מכירות, ולא הכל כמובן הולך לכיס, אבל בכל מקרה - הרווח הוא מטורף. אחד מהם, לי ג'יאצ'י, המוכר בכינוי "מלך הליפסטיק", מכר השנה במיליארד יואן בשעה, שהם 138 מיליון דולר.

נתון מעניין נוסף הוא שהסינים מתחילים להעדיף מותגים מקומיים (כמו שיאומי, Haier ואחרים) על פני המותגים הבינלאומיים, והסיבה לכך עשויה להיות העובדה שהממשל הסיני מעניק סובסידיות לחברות המקומיות, מה שמתגלגל כהנחות לצרכן.

ומהם האתרים שבהם נעשו הכי הרבה מכירות? במקום הראשון עליבאבא, שמוכר בישראל בתור עלי אקספרס, במקום השני חברה בשם JD שאינה מוכרת בישראל ובמקום השלישי PDD, או בשמה המוכר יותר, טמו, שרשמה זינוק אדיר.

אפליקציית טמו (צילום: Koshiro K, shutterstock)
Vancouver, CANADA - Mar 8 2023 : An US-based online marketplace Temu website seen in an iPhone. Temu, LLC is a subsidiary of China based PDD Holdings Inc., (which also owns Pinduoduo) | צילום: Koshiro K, shutterstock

אם אתם עושים את הקניות שלכם בדסקטופ (כלומר, במחשב), הסיכוי שתקנו את המוצר הוא פי 2 גדול יותר בהשוואה למובייל. כלומר, לבעלי החנויות עדיף להביא את הלקוחות שלהם לדסקטופ על ידי יצירת אתר מותאם טוב יותר. אחוז הנטישה במובייל הוא מנגד גדול יותר, והסיבה לכך היא שבדסקטופ ניתן לראות יותר מבחר והיכולת לחפש מוצרים טובה יותר.

בארה"ב ענקית הקניות המובילה היא כמובן אמזון, שמחזיקה ב-40 אחוז מעוגת הקניות אונליין האמריקאית. השנה הייתה תקופת החגים הטובה בתולדות החברה, וזה לא במקרה. החברה עשתה לא מעט פעולות כדי להצליח, וזאת מתוך הבנה שיש תחרות רצינית מול המתחרות הסיניות, כמו טימו ושיין. אחת מהן היא הקמה של אתר נפרד בשם הול (Haul) שבו מוצרים זולים בלבד, ומשווק באגרסיביות ברשתות החברתיות.

נסיים ברשימת המוצרים הכי נמכרים בכל חג: בבלאק פריידי היו אלה מוצרי איפור, שעונים חכמים, קופסאות הארי פוטר, לגו ומצעים. בסייבר מאנדיי היו אלה אוזניות בלוטות', משחק מריו קארט, בובות פרוותיות, טלוויזיות ולפטופים.

לצפייה בפרק המלא באפליקציית 12+ לחצו כאן

>> בזמן שעבדתם, פרק 201 - הגלילה אסורה מגיל 16 ומטה: מה הוביל לחוק חסר התקדים באוסטרליה