חודש נובמבר הפך בשנים האחרונות לחודש הקניות בארץ בעולם עם ShoppingIL בישראל (9-10.11), יום הרווקים הסיני (11.11), יום ההודיה (24.11), בלאק פריידי (25.11) וסייבר מאנדיי (28.11).
אבל כמה באמת קנו השנה? בארה"ב אמון הצרכנים במצב הכלכלי, על פי מדד Consumer confidence index, נמצא בשפל של 4 שנים. האמריקאים מרגישים שהמדינה הולכת למקום גרוע מאוד, וכשאתה חושש, אתה לא מבזבז כסף. מהצד השני, סין מתמודדת עם התפרצות של קורונה וסגרים מאוד קשוחים, שבעקבותיהם פרצו מחאות, כך שפיזית אי אפשר ללכת לחנויות ולקנות פיזית מוצרים.
אז אלו הנתונים. בשופינג אי אל, "חג" שהומצא ב-2013 על ידי אלון חן, שהיה מנהל השיווק של גוגל באותה תקופה, הוציאו הישראלים כ-3.75 מיליארד שקל בחנויות הפיזיות ובאונליין, 15 אחוז גידול בהשוואה לשנה הקודמת. מדובר בהוצאה ממוצעת לבית של 540 שקל. ב-2020 ההוצאות היו גדולות יותר, אבל צריך לזכור שאז היו סגרים ואי אפשר היה לצאת החוצה.
ביום הרווקים הסיני, חג שהומצא על ידי דניאל זאנג שהיה מנכ"ל עליבאבא ב-2009, הייתה דווקא ירידה במכירות בישראל והן הסתכמו ב-1.47 מיליארד שקל, ירידה של 14 אחוז ביחס לשנה שעברה.
בסין סך המכירות ביום הרווקים הסיני עמדו על 540 מיליארד יואן – 77 מיליארד דולר, בדיוק אותו מספר כמו בשנה שעברה. מה שמעניין הוא שעליבאבא לא עשתה אירוע גדול השנה, ואף התמהמהה עם פרסום הנתונים. זה קשור לכך שג'ק מא, מייסד עליבאבא, נעלם. בתמונה האחרונה שצולמה שלו הוא נראה "די מסכן", קופא מקור בתוך חממת פרחים בהולנד. לפיננשל טיימס סיפרו שהוא נמצא כיום רוב הזמן בטוקיו ועושה גיחות לישראל. בהוראת נשיא סין, שִי ג'ינפינג, הוא הוריד פרופיל ועושה הכול כרגע בצנעה.
על פי נתוני NRF, בכל חגי הקניות בנובמבר המכירות בארה"ב הסתכמו ב-281 מיליארד דולר, כלומר נשבר שיא ונרשמה גדילה של בין 6-8 אחוזים במכירות. כנראה שלמרות המיתון, אנשים מחכים ליום הזה ומרכזים את הקניות שלהם לתקופה מסוימת.
עוד עולה כי בעלי הכנסה נמוכה, שמרוויחים פחות מ-75 אלף דולר בשנה, הקטינו את הקניות שלהם מהשנה שעברה, מ-655 דולר ל-606 דולר. אלו שיש להם הכנסה גבוהה דווקא הגדילו את הסל שלהם - מ-1,247 ל-1,304 דולר. בנוסף, יכול להיות שהקניות במערב גדלו כי לאנשים עוד נותר כסף לבזבז ממה שצברו בתקופת הקורונה – כשלא היה מלונות, טיסות ואיך לבלות.
ואיזה מוצרים הכי נמכרו? בחג ההודיה - נינטנדו סוויץ'. בבלאק פריידי – המוצר הכי מצליח היה אקסבוקס. בסייבר מאנדי – הפתעה, לגו במקום הראשון, ובמקום השני פלייסטיישן. שליטה מוחלטת של עולם הגיימינג.
>> בזמן שעבדתם, פרק 109 - חברה בקריסה: הבעיות שדיסני צריכה לפתור