אתה נופל לתוך עולם מדומה, מלבדך עוד רבבות אנשים - ואתה צריך לעשות כל מה שביכולתך כדי שבתום שלוש הדקות תהיה השורד האחרון. זו המציאות של "פורטנייט" (Fortnite), אחד ממשחקי הגיימינג המורדים ביותר בשנים האחרונות. הריגוש, הרבה בזכות האדרנלין והדופמין שמתרוצצים בגוף, סחף כבר כ-500 מיליון שחקנים, שמבלים כשש שעות ועשר דקות בשבוע במשחק, בממוצע.
ואיפה שיש התלהבות, יש מי שמתרגם זאת לכסף. שחקן ממוצע יוציא כ-85 דולר בשנה על המשחק ברכישה של תלבושות ומגפיים במטרה לייפות את הדמות. הקטע המעניין הוא שהדבר כלל לא משפיע על רמת הביצועים במשחק. אפשר להצליח גם ללא השקעה כספית, ועדיין אנשים מוציאים כסף, והרבה, כדי להיראות יפים יותר. כמה גדולה ההצלחה של "פורטנייט" מבחינה כלכלית? בעבור 37% מהשחקנים זו הפעם הראשונה שהם משקיעים כסף במשחק. המשחק כל כך חזק שהוא משכנע גם את מי שלא נוהג להוציא כסף על משחקי מחשב לבזבז.
בזמן שהמחשבים והקונסולות השונות נמצאות בקיפאון כבר שנים בהיבטי משך זמן השימוש והכסף שנכנס מהן, מזוהה עלייה חדה בזמן המשחק שלנו במובייל. הסמארטפונים חזקים, מתקרבים ליכולות המחשבים וכפועל יוצא אפל הכניסה לתוך הלפטופים שלה מעבדים שהיו עד עכשיו רק בניידים. שער הכניסה למכשירים החכמים הן כמובן חנויות האפליקציות, ומי שניצבו כ"שומרות הסף" הן ענקיות הטכנולוגיה שמחזיקות ב"שוק" (שתי חברות שמהוות שוק שלם): אפל וגוגל שלוקחות נתח אדיר מההכנסות בדמות 30 אחוזי עמלה.
חברות רבות כבר התרעמו על המונופול הדורסני, ביניהן ספוטיפיי ונטפליקס, אבל אז הגיע טים סוויני. מנכ"ל אפיק גיימס, שפיתחה ומחזיקה ב"פורטנייט", החליט שנמאס לו ושהוא יוצא למלחמת חורמה בענקיות. סוויני לקח את שתיהן אל בית המשפט, וה-The Wall Street Journal הכריז כי בכך הוא יגדיר איך ייראו השווקים הדיגיטליים העתידיים.
לפני כשבוע, ב-12 בדצמבר, סוויני הגיע לבית המשפט להתעמת עם חברת גוגל על היעדר התחרות, ויצא כשידו על העליונה. חבר המושבעים השתכנע שאפיק גיימס צודקת, יש כאן מונופול. במסמכים שהועברו מטעם גוגל לבית המשפט התגלו מספר דברים מדהימים. התברר שגוגל עושה הכל כדי לקרב אליה מפתחי אפליקציות שהיא חפצה ביקרם. ספוטיפיי, לדוגמה, זוכה להנחה ומשלמת אפס אחוזי עמלה. בנוסף, גוגל ניסתה לפעול מול סמסונג, שותפתה הגדולה ביותר, כדי לייצר תחרות מדומה. הרעיון היה לבנות חנות אפליקציות של גלקסי, שמסתירה בתוכה חנות של גוגל. סמסונג סירבה. עוד התגלה שגוגל פנתה לאפיק גיימס והציעה לקנות אותה בשביל לסגור את התביעה. הדבר שזעזע יותר מכל את השופט וחבר המושבעים היה המחיקה השיטתית של מסמכים רבים בטענה שהם נמחקים באופן אוטומטי, במה שנראה כשהשמדת ראיות בוטה.
נוק-אאוט בזירה אחת, לצד התגוששות מורכבת יותר בקרב מול אפל. סוויני הגיע לבית המשפט עם טענה הגיונית: כדי להגיע למשתמשי אייפון, הוא חייב לשלם את שלושים האחוזים לאפל, בדומה למצב עם גוגל. איפה התחרות שאל. עוד, הציג בעזרת עדות של מומחה נתוני רווח גולמי אדירים של אפל מחנות האפליקציות: 78 אחוז.
כפי שהיה במשפט מול גוגל, סוגיית תיעוד המסמכים השפיעה גם כאן. באף אחד מהמסכמים שהוצגו לא נמצא מה הרווח הגולמי של אפל. טענתם הפשוטה, החכמה והמרגיזה הייתה שהם בסה"כ חברה באקו-סיסטם ענק בעולם המובייל. עקרונית הצדק איתם, כש-15 אחוז משוק הסמארטפונים שייך לאפל, אבל כאמור בקרב משתמשי אייפון, הם מהווים מאה אחוז - ולא מאפשרים גישה אחרת למשחק מלבד חנות האפליקציות שלהם. חשוב לזכור, במשפטי הגבלים עסקיים זו ה-שאלה: איך מגדירים את השוק, ובמקרה הזה אפל הצליחה לשכנע את השופט שהצדק עמה. בצעד אגרסיבי ענקית הטכנולוגיה אף העיפה את "פורטנייט" מחנות האפליקציות שלה, מה שגרר הפסדים כספיים גדולים וכ-73 מיליון שחקנים שהפסידו בשל המאבק.
סוויני לא נרתע, ציין כי ישאף להביא את הסוגיה לפתחו של בית המשפט העליון האמריקאי, והתייחס להבדלים בין גוגל ואפל בראיון ב-MSNBC. "ההבדל הגדול בין אפל לגוגל הוא שאפל פשוט לא תיעדה דבר. מכיוון שאפל הם מונופול גדול המשלב תחומים שונים, הם לא עושים עסקאות עם מפתחים וספקים על מנת לחסום תחרות, הם פשוט חוסמים את התחרות ברמה הטכנית", אמר. אפל, מצידה, חזרה על הטענה שהיא פשוט לא מונופול ולכן אין לה כל סיבה להתנהגות כזו.
סיבה נוספת להבדלים בתוצאות שני המשפטים היא שההכרעה במשפט מול גוגל הייתה בקרב חבר מושבעים, לעומת שופט שקבע במשפט מול אפל. בסוף ישבו שם אנשים רגילים בעלי מכשירי אנדרואיד או אייפון שראו בבירור את הבעייתיות. לאחר תוצאות המשפטים, בגארדיאן סיכמו: "בואו נקווה שהניצחון של אפיק על גוגל הוא הראשון מהפסדים רבים של ענקיות הטכנולוגיה".
לצפייה בפרק המלא באפליקציית 12+ לחצו כאן
>> בזמן שעבדתם, פרק 156- אחרי שאושר על ידי ה-FDA: הטיפול שיכול לשנות את חייהם של חולים רבים