הרבה דברים קרו בזמן שעבדתם. היום נדבר על העתיד של הלימודים מרחוק, על ההצלחה של פייסבוק בתחום ה-VR, על המלחמה על שוק המשקפיים החכמים ועל ההסבר המדעי ל"עייפות זום".
>> לפרקים המלאים של "בזמן שעבדתם" היכנסו ל-podbean
>> להאזנה לכל פרקי "בזמן שעבדתם" באפל פודקאסט
>> להאזנה לכל פרקי "בזמן שעבדתם" בספוטיפיי
למה לעשות תואר בתל אביב מהספה, אם אפשר ללכת על הרווארד?
(34:40) אחד האתגרים הגדולים ביותר בתקופת הקורונה היה למידה מרחוק; למורים ולאוניברסיטאות לקח קצת זמן להשתלט ולהתאים את עצמם, והתלמידים נאלצו לשלם את המחיר. בינתיים, ישנם גופים שכבר עובדים במשך שנים על פתרון טוב יותר: פרופסור גאלוויי, מרצה לשיווק בבית הספר לעסקים באוניברסיטת ניו יורק, גייס 30 מיליון דולר לאתר "סקשן 4" בייסודו, שמעביר קורסים מהירים להכשרת מנהלות ומנהלים; וישנה גם יוזמה ותיקה בהרבה בשם קורסרה (Coursera), שהוקמה על ידי פרופסור אנדרו אנג ופרופסור דפנה קולר הישראלית, ומציעה אלפי קורסים בנושאים שונים.
אנג וקולר הבינו כבר לפני שנים שידע זה המשאב החשוב ביותר כיום, והחלום שלהם היה להנגיש לכל באי העולם את הקורסים שמוצעים באוניברסיטאות הגדולות והיוקרתיות שיש. כיום יש להם 77 מיליון נרשמים, היצע קורסים של 4,600 קורסים ולא פחות מ-25 תארים שניתן להשלים. אז מה היו הקורסים הכי פופולריים בקורסה ב-2020, כמה הרוויחה החברה משנת הקורונה וכמה משקיע משרד החינוך בישראל בלמידה מרחוק? האזינו לפודקאסט המלא.
פייסבוק מתכוננת להשתלט על תחום המשקפיים החכמים
(09:13) למרות שההכנסות ממשקפי מציאות מדומה צנחו בשנת 2020, מארק צוקרברג משוכנע שזה העתיד. בשבוע שעבר דווח ב-“The Information" שכל עובד חמישי בפייסבוק עובד על פרויקט AR (משקפיים חכמים) או VR (משקפי מציאות מדומה), כשכרגע יש 820 משרות פתוחות נוספות בתחום.
מצבת העובדים שפייסבוק מקדישה לנושא היא הוכחה נוספת לעליונותה בתחום ה-VR. ברבעון האחרון של 2020 היא מכרה 1.098 מיליון יחידות של משקפי ה-“Oculus Quest 2”, כמעט פי 10 מהמכירות של משקפי ה-VR של סוני, שממוקמים במקום השני. בנוסף, פייסבוק מפתחת זוג משקפיים חכמים בשיתוף עם מותג ריי באן; הם צפויים לצאת השנה בלי AR, ויצוידו בצמידי שליטה לידיים ובפיצ'ר זיהוי פנים שנוי במחלוקת.
אז למה פייסבוק משקיעה כל כך הרבה בתחום? למה כולם כל כך נלחצים מזיהוי הפנים? ולמה צוקרברג משוכנע שהמשקפיים יסייעו להיאבק בהתחממות הגלובלית? הכל בפודקאסט המלא.
מיקרוסופט ואפל מתכוננים להשקת משקפיים חכמים
(26:47) פייסבוק היא לא היחידה שמשליכה יהבה על משקפיים חכמים. מוקדם יותר החודש חשפה מיקרוסופט מוצר חדש: "מש" (Mesh), שישלב את כל השירותים הבולטים שלה במשקפיים החכמים של החברה. גם באפל רושמים התקדמות מרהיבה, כשלפי האנליסט מינג-צ'י קואו, המוצר יושק כבר בשנה הבאה ובמחיר נמוך משמעותית מההערכות הראשוניות: 1,000 דולר בלבד. בנוסף, אותו אנליסט, שעל הדיווח שלו כתבנו בהרחבה ב-NEXTER, הכריז שהחברה מפתחת עדשות מגע חכמות שיגיעו לשוק כבר בשנת 2030.
.
עבורנו מדובר בהזדמנות פז לעצור ולדבר עוד קצת על אפל. איזה מוצר נהנה מהשנה הטובה ביותר מאז השקתו, ובמה שונה האסטרטגיה של אפל מזו של פייסבוק בתחום המשקפיים החכמים? האזינו לפודקאסט המלא.
הזום מעייף אתכם? יש לכך הסבר מדעי
(00:38) מרגישים עייפים בגלל זום? אתם ממש לא לבד. לפי המחקר של פרופסור ג'רמי בלינסון, שעליו דיווחנו בחודש שעבר ב-NEXTER, "עייפות זום" היא בעיה אמיתית עם הסבר מדעי. אז מה כל כך מעייף בעוד שיחת וידאו?
הסיבה הראשונה לעייפות היא הכמות מופרזת של קשר עין שאנחנו נאלצים להחזיק בזום; מסתבר שמדובר בפעולה אינטנסיבית מדי עבור המוח שלנו. "כשפנים של מישהו כל כך קרובים לשלנו בחיים האמיתיים, מוחנו מפרש את זה כמצב אינטנסיבי אשר יוביל להזדווגות או לעימות", מסביר בלינסון. הסיבה השנייה לפי בלינסון היא שלראות את עצמך על המסך זה מעייף מאוד. "בעולם האמיתי, אם כל היום היו עוקבים אחרינו עם מראה, זה היה נתפס כטירוף מוחלט".
אבל לא מדובר בסיבה היחידה שמובילה לשחיקה; מחקר נוסף הוכיח שהעובדים מוטרדים משלל בעיות אחרות שעולות בעבודה מהבית, כמו למשל הצורך העז לדבר עם אנשים מבוגרים אחרים. אז אילו עוד בעיות זיהה בלינסון, איזה פתרונות הוא מציע ואיך הקורונה השפיעה על שוק הניתוחים הפלסטיים? האזינו לפודקאסט המלא.
>> בזמן שעבדתם, פרק 40: מדינת אריזונה הכריזה מלחמה על אפל. יהיו לכך השלכות