"אם אתם לא יודעים מה לעשות עם הכסף שלכם, תקנו תעודת סל של S&P 500", אמר לא מזמן וורן באפט, אחד מאנשי ההשקעות המפורסמים והמצליחים בעולם. S&P 500 אכן נחשב לתיק ההשקעות היציב ביותר לזמן ארוך, אך במאמר מערכת שהתפרסם בבלומברג תהו דווקא אם נכון יותר להשקיע ב"מניות ממים", שפרצו לחיינו השנה ומאיימות לשנות את שוק ההשקעות כפי שאנחנו מכירים אותו.
אז במה מדובר? מניות ממים, שנולדו בפורום WallStreetBets הן למעשה מניות שנמצאות על הקרשים מבחינה עסקית, אך בשל קריאה של גולשים בפורום להשקיע יחד באותן מניות – הן מזנקות במחיר. "צבא של אנשים מחליטים להמר על מניה מסוימת. הם קונים אותה, הביקוש עולה ועוד ועוד אנשים מצטרפים", מסביר דני פלד. "כתוצאה מכך, נוצר אפקט של אבן שנזרקת למים - המחיר עולה ומתנתק מהתוצאות העסקיות של אותה חברה".
"נוצר כאן עולם אלטרנטיבי, עולם פנטזיה של מניות", טוען דרור גלוברמן. "אתם יכולים להשקיע ב-S&P 500 שזה העולם העסקי המקובל, עם יתרון בגודל והתוצאה הכי טובה לאורך זמן. יש אופציה נוספת - במקום להסתכל על תוצאות עסקיות, להסתכל על לייקים ושיתופים. מנייה שמדברים עליה והיא טרנדית, תקפוץ בלי קשר לתוצאות עסקיות".
ומי האליל החדש של וול סטריט בטס?
אחת המניות האהובות בפורום המדובר היא המנייה של ענקית הקולנוע AMC, שעשתה בשנה האחרונה תשואה של 2160% - כל זה בזמן שבתי הקולנוע סגורים. כמה כסף זה שווה? אדם שהשקיע בתחילת השנה 5,000 שקלים על מניות זו, היה מרוויח יותר ממאה אלף שקל.
מי שנהנה מזה במיוחד הוא אדם ארון, מנכ"ל AMC – שבאמצעות הטוויטר גורם למנייה לעלות עוד יותר. איך? בציוץ שהעלה הזמין את כל מי שהשקיע (ויוכיח שהוא השקיע) לקבל פופקורן חינם בבתי הקולנוע. למשקיעים של AMC כבר יש שם – "AMC Ape Army", "צבא הקופים של AMC", והם מאוד אוהבים את ארון, שמראה להם כל הזמן אהבה ומחמיא להם. לא מפתיע בהתחשב בעובדה שהוא גרף רווח אישי של 200 מיליון דולר רק בזכותם.
אבל לא הכל ורוד. הניתוק בין מחיר המנייה לתוצאות העסקיות של החברה גרם לקרנות הגידור לקנות פוזיציות למניה; כך הן ירוויחו גם אם המניה תיפול וגם אם היא תנסוק. לכך מתווספים אותם משקיעים צעירים שרוצים לטמון מלכודת לאותן קרנות גידור – והתוצאה היא מצב תקדימי בעולם ההשקעות.
"לא נתפלא לגמרי אם בניתוח כלכלי של עוד שנתיים יופיע גרף כמות השיתופים והציוצים, כחלק מהשווי הכלכלי ותשומת הלב שהיא מושכת ממשקיעים", טען גלוברמן. "הקושי הוא להבין איך ציוצים תורמים לתוצאות כלכליות", הסביר פלד וגלוברמן הוסיף: "הקושי הגדול הוא גם רגולטורי, מה חוקי, מה לא – ואיך מתמודדים עם זה".