649 דולר. זה המחיר של אייפון 5 בדגם 16 ג'יגה באתר של אפל. בעברית זה יוצא 2340.29 שקל. כשמוסיפים מע"מ ומס קנייה מקבלים 3121.95 שקלים.
ברשת רמי לוי עולה האייפון הזה 3,190 שקלים. פער תיווך של 68 שקלים. ברשתות הסלולר ובחנויות הגדולות תשלמו עליו 4,068 שקלים. פער של 946 שקלים. כמעט פי 14. על מה?
במכשירים אחרים הסיפור דומה. גלקסי 3 ב-2,140 שקלים במקום 2,999. ונכון, זה לא שהמחירים האלה לא הוצעו כבר בישראל (בחנויות הכי איזוטריות בזאפ תמצאו אפילו נמוכים מהם), אבל מעטים העזו לקנות טלפון מחברת "ד"ר גאדג'ט בע"מ" הידועה ושכמותה, והתחרות נותרה קפואה. רמי לוי, רכוב על גבי ניסיונו הקמעונאי, יכול לזעזע גם את השוק הזה.
נזכרתי במאבק ישן בהרבה. המאבק שניהלה "עמותת נפגעי בזק" נגד חברת הטלפוניה הגדולה בישראל במטרה לקבל את דף פירוט השיחות יחד עם החשבון. אחרי שנים שבהן בזק טענה שהפקת הפירוטים פשוט בלתי אפשרית - וחייבה מנויים בלי הסבר, הסתבר שזה אפשרי וחצי. השבוע פגשתי את ענת הופמן, שניהלה אז את הקרב הזה (ובמקרה רשמה היום ניצחון על רקע אחר - מאבקן של נשות הכותל). "היו איתי אז אלפי אנשים שכבר חיו בחו"ל, וידעו כבר שאפשר לקבל פירוט. וידענו שיבוא יום אחד שבו אנשים יסתכלו אחורה בהלם ויגידו, אתם מאמינים שפעם אי אפשר היה לקבל פירוט?!"
מאז עברו כבר הרבה מאוד שקלים בנהר הכסף המושלך לחינם, אבל בעשרים השנים האחרונות המצב מתחיל להשתפר. לא מעט מהפכות צרכניות העלימו מכאן עוולות כהרף עין. מחירי האינטרנט, התקשורת הבינלאומית, הקווית והסלולרית ירדו פלאים. רק לפני כמה שנתיים שילמנו 400 ו-800 שקלים על הסלולר בחודש, וזה היה נורא מרגיז אבל לא מוזר.
רק שאנחנו עדיין לומדים לאט. לאט מדי. נניח שנסעתם ללונדון לסופשבוע, ובא לכם לשלוח סמס הביתה. אתם יודעים כבר שמדובר בסיפור של כמה שקלים לכל סמס (כן, אני יודע שתמצאו וויפיי ותשלחו בוואטסאפ, אבל זו לא הנקודה). אם בבאר שבו אתם יושבים יושב תייר יווני שגם הוא רוצה לשלוח סמס הביתה (המרחק די דומה), שווה לכם לשאול אותו כמה זה עולה לו. המחיר נמוך פי עשרה. למה? הסיפור ארוך, אבל בקצה שלו יש מילה אחת: ככה. כי הם יכולים.
כל כמה שנים אנחנו מתנפלים באהבה על חברה אחרת שדוהרת לשוק כמו אבירת המחיר ההוגן ונותנת סטירה לכל הענף. פעם זו היתה סלקום, הרבה שנים אחריה גולן טלקום, עכשיו זה רמי לוי תקשורת. אבל התמונה לא משתנה. כשמגישים לנו חשבון, אסור לנו לקבל את המחירים כמובנים מאליהם. באינטרנט יש כלל - ככל שתחפרו יותר, תמיד תמצאו עוד עסקה, עוד הצעה, עוד אפשרות. אפילו הזמנה מחו"ל או נסיעה של חבר. אני לא אומר לעשות דוקטורט על כל עגבניה, אבל בהרבה מקרים אנחנו נעצרים סתם מעצלנות, אומרים לעצמנו, יאללה, מה כבר יכול להיות ההבדל, וקונים ביוקר.
רגע, רגע. חכו שנייה. מה זה רמי לוי? רמי לוי זה בזול, רמי לוי זה לאוכלוסיות שקשה להן. האם אייפון 5 ב-3,190 שקל עוזר למי שאין ידו משגת? מצד אחד היא הופכת אותו לנגיש יותר, מצד שני, דווקא הנגישות המדומה הזו מאיצה בזבזנות. עבור מי שמתקשה לשלם בכרטיס אשראי - רכישה של אייפון 5 במזומן היא רעיון טוב או לא? תחרות זה רעיון מעולה. לשבור את השוק זה נפלא. אבל בעידן של בזבזנות יתר ומכשירים שמתעדכנים בכל שבועיים, לפעמים הקנייה החכמה ביותר היא הקנייה שלא תעשו.