בפייסבוק אף פעם לא משעמם. כלומר, תלוי מה אתם מחשיבים כמשעמם. אם בעל (פיקטיבי?) שמחפש מאהבת בפומבי, שר אוצר שמפזר לבבות כפקאצה מתבגרת ועדר של ג'ירפות שלועס את תמונת הפרופיל של חצי מהמשתמשים – אם זה משעמם – כנראה שאתם פשוט לא בגיל הנכון. יכול להיות שאתם צעירים מדי. כן, מה ששמעתם.
העניין שמגלים בני העשרה בעולם בפייסבוק נמצא בירידה, וכבר יש כמה מחקרים ומסקנות שמצביעים על המגמה הזו לאורך החודשים האחרונים. הכותרת האחרונה קבעה כי "נרשמה ירידה בשימוש היומיומי בקרב בני נוער" – ועצם הפרסום שלה שלח את מניית הפייסבוק לצלילה של 12% בבורסה. "אם יש לך טוויטר ואינסטגרם, אתה כאילו שוכח מפייסבוק", אינפפה ילדונת בת 14, וגרמה למארק צוקרברג ולמשקיעיו לכווץ גבותיו בדאגה.
אופנתי כמו כריות בכתפיים
אמנם נערה אחרת בת 17 העדיפה להפסיק לחיות כי ההורים שלה לא מרשים לה להיכנס לפייסבוק, אבל בכלל, טינייג'רים מאבדים עניין ברשת הזו. וזה לא שהם חוזרים לצופים ומעדיפים לארגן חפש את המטמון עם החבר'ה בחורשה. החיים שלהם נהיים רק יותר דיגיטליים, אבל פייסבוק מרגיש להם קצת מיושן ולא מגניב.
אולי זה קשור לעובדה שהדור שהתנפל על פייסבוק – מי שהיו בני 15-30 לפני שבע שנים – הם היום בני 20 פלוס. מבחינת הדור שצמח אחריהם, ובכן, פייסבוק אופנתי כמו כריות בכתפיים. הם מנסים למצוא את עצמם במקום אחר. פייסבוק, שפעם נחשבה כרשת החברתית החשובה ביותר, מפגרת עכשיו אחרי טוויטר, שלקחה את מקומה, ונלחמת ראש בראש עם אינסטגרם על המקום השני. נכון, אינסטגרם שייכת לפייסבוק, אבל מבחינת צוקרברג זו נחמה קטנה. (לצפייה בגרף המלא).
הייתי רוצה לקוות שזה אולי גם מעיד על איזו מודעות שהולכת ומתעוררת בקרב ההורים שלהם (שחלקם כבר בתוך הדור שהתלהב מהקמת פייסבוק) לפוטנציאל הסיכון ברשת הזו לצעירים, אבל לא צריך לקפוץ למסקנות מעל הפופיק.
גם לא צריך גם להגזים עם הדרמה. כרגע זו רק מגמה, ועוד לא ירידה כואבת במספר המנויים של הרשת החברתית הגדולה בעולם. נכון לשנה שעברה, ל-94% מבני הנוער האמריקנים יש חשבון פייסבוק, מה שאומר שאין הרבה לאיפה לגדול. טוויטר, למשל, גדולה מ-12% ב-2011 ל-26% בשנה שאחרי. אינסטגרם לא היתה קיימת על המפה ב-2011, והגיעה ל-11% ב-2012. אבל הסיפור האמיתי לא נמצא במספר החשבונות, אלא בזמן השימוש. ושם פייסבוק סופגת את המכה.
הכסף הולך עם המבוגרים
מבחינה כלכלית – פייסבוק עדיין רק הולכת ומתעשרת. זאת בעיקר בזכות פיצוח כלכלי נכון ומוצלח של מה שנחשב לבלתי פציח – איך משתלטים על הסלולר ומכניסים ממנו כסף. תוצאות הרבעון השלישי שנחשפו השבוע גילו כי פייסבוק למדה לעשות כסף ממשתמשים סלולריים הרבה יותר ממה שמישהו העריך. ההכנסות ממשתמשים סלולריים מגיעות לחצי מכל ההכנסות של החברה ממודעות. אגב, אנשים שיש להם כסף הם תמיד קהל יותר רלוונטי למודעות, וזה עשוי להיות הקשר בין הצלחה כלכלית – ובין העובדה שבני הנוער מעדיפים להתעלם מהשכונה הבורגנית הישנונית שצמחה במקום החתרנות הפייסבוקית של פעם.
כבר אין שום דבר חדש בפייסבוק. לשערוריות – האמיתיות או המפוברקות – כבר התרגלנו. אנחנו מכבדים אותן במשיכת כתף. הרשת הזו הפכה להיות מובנת מאליה, כמו מים (נסו להיזכר איך הרגשתם כשהיא נפלה לשעתיים לפני כמה ימים). עכשיו תכניסו את עצמכם לנעליים של בני העשרה. די ברור שהם יחפשו משהו אחר. אם שר האוצר מפריח בסטטוסים לבבות כמו נערה בת 13, נערה הגיונית בת 13 מבינה שלבבות זה כבר לא מגניב, ושבפייסבוק פשוט אין לה מה לחפש.