תסתכלו רגע על מסך הבית של הטלפון שלכם. ועל המסך השני. והשלישי. כמה אפליקציות מתחננות שם לטיפת תשומת לב? 40? 60? 200? רובן מעלות עובש בכונן הפלאש, כי אתם לא נוגעים בהן אפילו פעם בחודש, אבל שומרים אותן ליום סגריר. פיקולאז' מזכירה לי שאי אפשר לדעת מתי אהיה חייב להעלות בבהילות לאינסטה קולאז' משבע תמונות של ארטישוק ירושלמי. את זאפיקס אני זוכר רק בין השיחות למוקדי שירות, אבל לא כשאני ממש מתקשר אליהם. וכשאני מסתכל על חוליו אני נזכר שהכל אפשרי, ואז מתעורר.

סמארטפון סלולר אפליקציות (צילום: יאיר מור, NEXTER)
סמארטפון סלולר אפליקציות | צילום: יאיר מור, NEXTER


אחרי די הרבה שנים שאנחנו לא מדמיינים בכלל אופציה אחרת, יכול להיות שהשבוע התחיל לתקתק שעון הספירה לאחור של שלטון האפליקציות. חנויות האפליקציות הגדולות שייכות לאפל ולגוגל, אז לא נורא מפתיע שדווקא פייסבוק הכריזה עליהן מלחמה.

מבחינת מארק צוקרברג, מספיקה אפליקציה אחת - פייסבוק מסנג'ר. בחזון שלו לעתיד של פייסבוק שחשף השבוע, שמור מקום חשוב לרובוטים שמיועדים לשיחה – צ'טבוט. במקום לפתוח את אפליקציות חוליו, אנחנו נכנס לצ'אט של פייסבוק ונפתח בשיחה עם הצ'טבוט של חוליו. נשאל את התוכנה בשפה חופשית אילו יעדים יש לך להשבוע בפחות מ-500 דולר, והיא תיתן תשובה יעילה ומהירה יותר מבן אדם, אפילו יותר נחמדה. מה הסיכוי של זה להצליח? שאלה טובה. אבל לפייסבוק יש חתיכת ג'וקר בשרוול.

מארק צוקרברג (צילום: מתוך כנס F8)
אפליקציה אחת למשול בכולן | צילום: מתוך כנס F8

שידור חי של הבלקן ביט בוקס

מה אתר הוידיאו הגדול בעולם? אם עניתם יוטיוב, תתעדכנו. פייסבוק עקפה אותה. 8 מיליארד סרטונים נצפים בה מדי יום, ותודה לאוטופליי שעל הדרך גם זולל לכם את החבילה הסלולרית. ראיתם כבר איזה שידור חי בווידיאו של אחד המשתמשים? יצא לי לראות וגם לצלם כמה (כאן יש מפה של שידורים חיים מכל העולם). נהניתי אש משידור חי של הבלקן ביט בוקס מנגנים ותוך כדי מכינים כנאפה. גם בתוך משרדי פייסבוק, במטבחון, זה הדבר העיקרי שהעובדים מתלהבים ממנו: שידור וידיאו חי על גבי פייסבוק.

איך פייסבוק עקפה את יוטיוב, שהמציאה את הוידיאו הויראלי בעולם? פשוט – ליוטיוב יש את הטכנולוגיות הכי מתקדמות, אבל לפייסבוק יש משהו אחר שהוא עוד יותר לשוב – לה יש את הקהל. אז היא מינפה את הקהל שכבר מחובר לרשת החברתית המונופוליסטית שלה, כדי להשתלט גם על עסקי הווידיאו ובעיקר פרסומות הווידיאו, שמגלגלות מיליארדים.

צוקרברג רוצה להרחיב עוד את העיסוק בווידיאו. זה מכניס לו המון כסף. מצד שני, מחקר אחרון גילה שאנחנו משתפים פחות תמונות אישיות בפייסבוק, וזה נתון מדאיג. ולכן צוקרברג הציג גם רחפן – הליקופטר זעיר ללא טייס – שיודע לצלם ולשדר ישירות בפייסבוק. פייסבוק חשפה השבוע גם מצלמת 360 מעלות החדשה, שמצלמת את כל ההתרחשויות סביבה לתוך תמונה היקפית מושלמת. הצופה – זה אנחנו – יכול לסובב את הראש או את הטלפון שהוא מחזיק ביד, ולהביט לכל כיוון, כאילו היה בתוך הסרט בעצמו.

מארק צוקרברג (צילום: מתוך כנס F8)
הרחפן שמצלם בשידור חי | צילום: מתוך כנס F8

עוד מונופול ועוד אחד

קשה לדעת אם זה יצליח, אבל לפייסבוק יש סיכוי מצוין, ולא רק כי יש לה הרים של כסף וכישרון, אלא כי היא חוזרת על אותו פטנט – משתמשת בכוח עצום שבנתה בשוק אחד, כדי להשתלט על שוק חדש. אתם מבינים לאן זה הולך? פייסבוק כבר היום היא מונופול גמור בתחומי הרשתות החברתיות, תוכנות המסרים (מסנג'ר פלוס וואטסאפ זה חתיכת מונופול) ושיתוף תמונות (פייסבוק פלוס אינסטגרם שבבעלותה). להשתמש בכוח העצום הזה כדי להשתלט על שוק חדש, כמו וידאו או צ'טבוטים, זה אסור על פי חוקי ההגבלים העסקיים. השאלה היא איזו מדינה תתחיל את הקרב המשפטי הזה. ולמי יש מספיק כוח מול פייסבוק כדי לאכוף עליה להפסיק לקדם את המוצרים שהיא רוצה.

בינתיים דווקא יש סיבה לאופטימיות: רשות המסים בישראל החליטה השבוע להטיל מס על ההכנסות של גוגל, פייסבוק וחברות רב לאומיות אחרות. כנראה שההחלטה עוד לא מושלמת וצריך לשפץ אותה, אבל אם תשאלו אותי, התמונה הגדולה היא שמדינת ישראל מפסיקה להתבטל בפני ארגוני ענק. אם פייסבוק אכן מכניסה כאן 250-300 מיליון שקל ממכירות של מודעות לחברות ישראליות, אין שום סיבה שהמדינה לא תגבה מתוך זה את חלקה במיסים.

לפני כמעט 20 שנה נתבעה מיקרוסופט באירופה ובארה"ב על סעיף דומה – היא ניצלה אז את המונופול של מערכת ההפעלה חלונות כדי לדחוף לכל מחשב גם את האינטרנט אקספלורר ולהשתלט על תחום הדפדפנים, ויצאה בשן ועין. נדמה שפייסבוק עוד מנסה להתחמק מתביעות ומסים בכל מדינה ומדינה, אבל היא עלולה למצוא את עצמה עומדת למשפט בעשרות מדינות. מצד שני, הגיע הזמן שתקום תחרות לעולם האפליקציות. גם זה מונופול, לא?