בשנת 1994 הרחוקה, הותר לראשונה לכל תושבי מדינת ישראל להתחבר לרשת האינטרנט. מספר חודשים אחר כך, האינטרנט הישראלי הגיע לביתו של כל מי שהיה מוכן לשלם תמורת מספר שעות מוקצב מאוד.
כמעט 20 שנה אחרי וכמעט אי אפשר לנתק אותנו, אבל בכלל. לכבוד הפרויקט השנתי החגיגי של mako, שבו בחרנו את 100 האתרים הכי טובים בישראל הנה כמה דברים שכדאי לכם לדעת על עצמכם, כלומר – על הגולש הישראלי הממוצע.
לפי מחקר אינטרנט של ד"ר יובל דרור, ראש המסלול לתקשורת דיגיטלית בבית הספר לתקשורת של המכללה למנהל, עולה כי בשנת 2012, 70 אחוזים מהישראלים מעל גיל 12 מחוברים לאינטרנט. לשם השוואה, בארה"ב, 78.1 אחוזים מתושבי המדינה מחוברים לאינטרנט, וביפן אחוז המחוברים גבוה יותר ומגיע ל-79 אחוזים.
יש מגזרים בישראל שבהם אחוז הגולשים ברשת הוא נמוך משמעותית. רק 7.7 אחוזים מהחילונים בישראל לא מחובר לאינטרנט לעומת 58 אחוזים מהחרדים, למשל. במגזר הערבי המצב גם לא מעודד ופחות מ-60 אחוזים מערביי ישראל מחוברים לרשת. הפער הוא גם דורי – 92 אחוזים מבני ה-12 עד ה-17 מחוברים לרשת. לעומת זאת, רק מחצית מבני ה-55 ומעלה.
האוכלוסייה הערבית אמנם מחוברת פחות, אבל משתמשת באינטרנט בצורה שיתופית יותר מהיהודים. 58 אחוזים מהערבים מדווחים כי הם קוראים בלוגים בתדירות כלשהי, פי שניים מהנתון באוכלוסייה היהודית, זאת כנראה בשל העובדה שבמגזר הערבי מסתמכים פחות על אתרי החדשות הישראלים הגדולים. 10 אחוזים ממשתפי התמונות במגזר הערבי מצהירים כי הם עושים זאת מידי יום, לעומת 3.5 אחוזים בודדים בקרב היהודים.
כולם בפייסבוק
מה עוד אפשר להגיד עלינו? קודם כל – שאנחנו מחוברים לפייסבוק. 2.65 מיליון ישראלים מצהירים על עצמם שהם משתמשים ברשתות חברתיות באופן פעיל ויומי, ולא רק צופים מן הצד. זה נתון מאוד מרשים, מדובר ב-64.4 אחוזים מהגולשים הישראלים ברשת.
75 אחוזים מבני ה-12 עד 17 בישראל מצהירים כי הם משתמשים פעילים ברשתות חברתיות, לעומת 64 אחוזים מהאמריקאים באותם גילאים. גם הקהל הבוגר מכור יותר לפייסבוק – 59 אחוזים מהמבוגרים לעומת 55 אחוז בסקר מקביל שנערך בארצות הברית.
כשנשאלו המשתתפים בסקר מדוע הם משתמשים ברשתות חברתיות, 55 אחוז מהם ענו שהם רוצים: "לשמור על קשר עם חברים". לעומת זאת, רק 6 אחוזים השיבו שזה רק בשביל להעביר את הזמן.
האשדודים צופים בסרטונים
אנחנו עדיין עם הספר, אבל נראה שאנחנו לא מובילים בהרבה בכתיבה ברשת יחסית לעולם. 15 אחוז מהגולשים הישראלים כותבים בלוג, לעומת 14 אחוז בארצות הברית. 33 אחוז קוראים בלוגים בתדירות כלשהי לעומת 32 אחוזים בסקר האמריקאי. מבין אלה שמצהירים שהם קוראים בלוגים, 64 אחוזים הצהירו כי הם קוראים לעיתים קרובות (פעם בשבוע ויותר).
כשזה מגיע לצפייה בסרטונים – אנחנו נמצאים במקום גבוה במיוחד: 74 אחוזים מהגולשים הישראלים צופים בתכני וידיאו ברשת, לעומת 71 אחוז מהאמריקאים.
הנתון המעניין הוא התפלגות הצפייה לפי ערים בישראל. במקום הראשון בצפייה בסרטוני וידיאו ברשת ניצבת העיר אשדוד (89 אחוז), פתח תקווה במקום השני ורחובות במקום השלישי. תל אביב מגיעה רק למקום הרביעי.
ככל שמתקדמים לאיזור הפריפריה, עולה שיעור הצופים ביוטיוב. למשל – באיזור תל אביב הנתון עומד על 39 אחוז לעומת 54 אחוז ביהודה ושומרון. ייתכן שדווקא אלה שמתגוררים הרחק מהמרכז, מוצאים באינטרנט צורת בידור אלטרנטיבית לזאת הממוסדת.