1. ברק ומישל אובמה משיקים "עוד ארבע שנים" | 4.5 מיליון לייקים בפייסבוק + 800 אלף ציוצים חוזרים בטוויטר
עד שאלן דג'נרס באה וגנבה לו את שיא הריטווטים (ציוצים חוזרים) עם סלפי הכוכבים שלה, הצילום הזה של נשיא ארה"ב והגברת הראשונה, רגע אחרי שניצחו שוב בבחירות, נחשב לצילום ש"שבר את טוויטר". קרוב ל-300 אלף פיברוטים (favorites) ו-800 אלף ריטווטים הפכו אותו לתמונת הניצחון המושלמת - אבל השיא האמיתי נופץ בפייסבוק, עם כמות לייקים באמת מרשימה ושיא מכובד. עד שאלן דג'נרס תגיע לשם, כנראה.
2. ג'סטין ביבר מסתחבק עם וויל סמית' | 1.53 מיליון לייקים באינסטגרם
ג'סטין ביבר הוא גם כך הבחור עם הכי הרבה עוקבים באינסטגרם, אז זה לא שהוא צריך להתאמץ במיוחד כדי להשיג המון לייקים. ובכל זאת, אפילו לו יש רגעי שיא: התמונה הזו עם וויל סמית' גרפה יותר ממיליון וחצי לייקים והוכתרה כתמונה האהובה ביותר לשנת 2013. וכל זה – אפילו בלי פילטר.
3. ג'סטין ביבר מפרגן לאקסית | 1.32 מיליון לייקים באינסטגרם
התמונה הזו מהשבוע החולף מוכיחה שוב שביבר יודע בדיוק איך לסחוט למעריצים שלו את האגודל: אחרי שנפרדו וחזרו ושוב נפרדו, משגר הכוכב הבעייתי תמונה של האקסית סלינה גומז ממסיבת האוסקר שהתקיימה בראשון האחרון, ומצרף את הכיתוב "הנסיכה הכי אלגנטית בעולם". המעריצים בתגובה יצאו מכליהם, נשטפו פנטזיות על קאמבק זוגי והציפו את הרשתות החברתיות.
4. קים קרדשיאן מציגה: הנכס הגדול ביותר | 1.09 מיליון לייקים באינסטגרם
אחרי שילדה את בתה נורת' ווסט ביוני האחרון, בהיריון שעלה לה בלפחות 30 ק"ג במשקל, היה דחוף מאוד לקים קרדשיאן להראות לעולם שהיא חזרה לעצמה. הפתרון: בגד ים לבן אחד, מבט פתייני למצלמה וסלפי מהסוג שמכה גלים ברשת. מה שאנחנו בעיקר קיבלנו מהתמונה הזו היא ההוכחה שהנכס החשוב ביותר של קרדשיאן נשאר שלם גם אחרי הלידה.
5. ברוכה הבאה לעולם, בייבי קרדשיאן | 1.5 מיליון לייקים
אפרופו נורת' ווסט ואמא, כשקים קרדשיאן החליטה שהגיע הזמן לחשוף את הבייבי שלה ושל קניה ווסט לעולם, היא כמובן בחרה באינסטגרם כדי לעשות זאת. התוצאה: תמונה מתוקה שחנכה את התינוקת כסלבריטאית מן המניין וזכתה לשלל צילומי מסך בכל אתרי הרכילות וים של לייקים. מאז, אגב, היא דואגת לשחרר פעם בכמה שבועות תמונה המתעדת את ההתפתחות של הצאצאית המיוחסת.
6. ביונסה עושה פוטו-בומב
ולנטינה, נערה אוסטרלית בת 15, מצאה את עצמה אוחזת באחת התמונות הכי ויראליות של השנה האחרונה: במהלך הופעה של ביונסה, שבה תפסה מקום צמוד צמוד לבמה, ביקשה מקווין בי להצטלם איתה לסלפי - וזו, כיאה למלכה אמיתית, פשוט זרמה. בהתחלה קראו לזה "הפוטובומב הכי טוב בהיסטוריה", אבל אז ולנטינה הסבירה לכולם שהיא בכלל ביקשה מביונסה להצטלם. בכל מקרה, סמנטיקה היא לא מה שתהרוס את התמונה האדירה הזו. ולראייה: התמונה אפילו עלתה בעמוד הרשמי של ביונסה בפייסבוק תחת הכותרת "פוטובומב!"
7. החיים המושלמים של ביונסה | 1.33 מיליון לייקים באינסטגרם
גם ביונסה עצמה, כידוע, לא צריכה להזיע יותר מדי כדי להשיג הררי לייקים. בדרך כלל, כל שעליה לעשות כדי לחצות את רף המיליון הוא רק לתת לקהל הצצה אל תוך החיים המושלמים שלה, שלה בעלה ג'יי זי ושל הבת המשותפת בלו אייוי. זה בדיוק מה שקורה בתמונה הזאת, שהצליחה לרגש המוני משתמשי אינסטגרם ולקדם את ביונסה עוד צעד אחד בדרך לתואר "מלכת היקום הרשמית".
8. ילדי משפחת קורדל דורשים כלבלב | 1.6 מיליון לייקים בפייסבוק
לוויראליות אין חוקים, אבל כשמדובר בשילוב האולטימטיבי – ילדים פלוס חיות מחמד – רוב הסיכויים שהתמונה תגרוף כמות מכובדת של לייקים. חמשת ילדי משפחת קורדל צילמו את עצמם לפייסבוק עם השלט "היי עולם, אנחנו רוצים כלבלב! אבא שלנו אמר שאם נשיג מיליון לייקים בפייסבוק, נקבל אחד. הוא לא חושב שאנחנו יכולים לעשות את זה". ובכן, אב יקר, הם עשו את זה. עכשיו איפה ראלפי?
9. ילדי משפחת אורבנו רוצים חתול | 160 אלף לייקים בפייסבוק
מי שנתנו למשפחת קורדל את הרעיון היו ילדי משפחת אורבנו. רמי בן השבע ואוולין התינוקת ביקשו חתול, אבא שלהם אמר שאם ישיגו אלף לייקים הם יקבלו אחד. התוצאה: תמונה חמודה להפליא עם שלט, שהפכה תוך שעות למכרה לייקים. לחתול שלום.
10. האישה הבלתי נראית | 1.2 מיליון צפיות בפליקר
לורה וויליאמס היא סטודנטית לצילום שלא הצליחה למצוא אף אחד שידגמן בשבילה, אז נאלצה לעשות את זה בעצמה, תוך שהיא משתעשעת עם מראה. יצאה לה סדרת צילומים מגניבה למדי שהפריימים מתוכה זכו לשמות כמו "שקיפות" ו"בלתי נראית" והפכו לסנסציה ויראלית ביוני 2013.
11. החתול והכלב
בסך הכל כלב וציור של חתול, אבל משהו כאן עובד. המקור של התמונה הזו לא ממש ברור, אנחנו רק יודעים שהיא מסתובבת ברשת כבר תקופה וגורפת שיתופים הן מצד היפסטרים מעודכנים והן מצד אבות ששולחים הודעות תפוצה במייל. ואולי זה סוד הקסם של תמונות מוצלחות באמת – כולם רוצים לעשות להם share.
12. עזרו לי לשכב עם הידידה שלי | מיליון לייקים לפחות בפייסבוק
הנה עוד סיפור מוזר שמוכיח עד כמה רחוק גולשים יסכימו ללכת כדי להפוך לסנסציית רשת. פיטר קוורננג מנורבגיה מאוד רצה לשכב עם הידידה הטובה שלו, קתרין, אבל כמו ההורים שהבטיחו לילדים שלהם כלב – גם כאן היא התנתה את העניין בכך שיגיע למיליון לייקים. זה לקח לו בדיוק 18 שעות. את מה שקרה מאותו שלב הוא כבר בחר שלא לשתף ברשת החברתית.
13. התמונה שבלבלה שלושה גופי תקשורת
מעריצי ארסנל מאוד התאכזבו מההפסד שלה לבאיירן מינכן בשבוע שעבר, אחרי שהבעיטה של הקשר מסוט אוזיל נעצרה על ידי השוער, מנואל נוייר. אז כשמשתמש אנונימי צייץ תמונה של שני הכדורגלנים בילדותם, במועדון כדורגל משותף, עלה החשד שנוייר ידע משהו על הבעיטה של אוזיל. אתר יאהו, הצהובון הבריטי THE SUN והבלוג הספרדי TIRO LIBRE מיהרו לדווח על תיאוריית הקונספירציה החדשה והתמונה הופצה ברשת. מאמינים?
14. אובמה והמדליסטית לא מתרשמים | 11,734 ריטוויטים
בזמן אולימפיאדת לונדון 2012 הפכה התמונה הזו של המתעמלת האמריקאית מקיילה מרוני, אחרי שנודע לה שזכתה במדליית כסף, לסנסציית רשת. הפרצוף הלא מרוצה שעשתה הפך מהר מאוד למם, וכשהגיעה תקופה קצרה לאחר מכן לביקור בבית הלבן, הנשיא אובמה הסכים לדגמן לצדה את ההבעה שהפכה לסימן ההיכר שלה. הגולשים, בתמורה, לא חששו לשתף.
15. ועוד ספורטאית מאוכזבת
אגב, לא רק אולימפיאדת לונדון סיפקה תמונות בלתי נשכחות של ספורטאיות מאוכזבות, גם סוצ'י נידבה לאינטרנט את חלקה. זה הפרצוף המאוכזב של המחליקה האמריקאית אשלי ווגנר, אחרי שקיבלה תוצאה לא מספקת בעליל. מהר מאוד הוא הפך לסנסציית רשת, וווגנר עצמה אמרה מאוחר יותר שהתגובות לתמונה שלה קרעו אותה מצחוק.
16. אדליה רוז, אמא והקרחת | 3 מיליון לייקים בפייסבוק
אדליה רוז היא ילדה בת 8 שסובלת ממחלה נדירה בשם פרוגריה, הגורמת להדקנות מואצת. בין השאר, אחת מתופעות הלוואי של המחלה היא התקרחות. אדליה המקסימה הפכה לכוכבת רשת אחרי שפורסמה התמונה הזו, בה היא נראית לצד אמא שלה, נטליה, שגילחה את ראשה לאות הזדהות. הגולשים, כך נראה, לא יכלו להישאר אדישים למראה המרגש.
17. מצייר לו שפם
תמונות שנלכדו בטיימינג מושלם כמעט תמיד הופכות ללהיט ברשת. הן פשוט מגניבות מדי מכדי להתעלם מהן. אז לא רק מרקל מקבלת שפם בהפתעה: כבר לפני שנתיים התמונה הזו, של שני המתאבקים "דה מיז" וסנטינו מרלה בעיצומו של קרב, התפרסמה וזכתה להררי שיתופים. גם אם קיבלתם רעיון חדש לקעקוע, זה לגמרי מספיק.
18. הפושעת היפה בעולם
מייגן סימונס היא אישה בת 28 מטמפה ביי, אמא לארבעה, שנעצרה על נהיגה תחת השפעת אלכוהול ביולי 2010. כבר עם מעצרה הופצה תמונת המאג שוט ברחבי האינטרנט במסגרת רשימות איכות דוגמת "הפושעים היפים ביותר", אך את עיקר תהילתה קיבלה בשבועות האחרונים, כשהחלה להיות מופצת בליווי כיתובים שונים כמו "אשמה בשבירת לבך" ו"החמודות הן לאו דווקא המוצלחות ביותר" – חלק ממסע פרסום של אתר ההיכרויות InstantCheckmate.com. הקמפיין כמובן הצליח, אבל התביעה שהיא מבשלת למנהלי האתר קצת פחות.
19. התינוקת שמשחקת עם רובה
לפעמים נדמה שהדברים האלה יכולים לקרות רק בארה"ב: בסוף פברואר האחרון אדם בשם כריסטופר דאפי נכנס לתוך חנות נשק בקונטיקט, קנה רובה אימתני וחשב שיהיה משעשע לצלם את התינוקת בת החצי שנה שלו יחד עם הרכש החדש. הוא פרסם את התמונה בפייסבוק, והפעם השיתופים לתמונה נבעו לגמרי מתוך זעם: אנשי הקהילה הווירטואלית תקפו את דאפי ופרסמו את התמונה כדי לגרום לאנשים נוספים לשלוח לו מכתבי גינוי, עד שהסיר את התצלום מהפרופיל שלו.
20. תמונת הפרום של מתיו מקונוהיי | 12 אלף ריטווטים בטוויטר
ליאה פיקט, עיתונאית פרילנסרית, חיטטה בערב האוסקר באלבום התמונות המשפחתי ונדהמה למצוא בו תמונה של דודה שלה, לורי קלינגר, עם זוכה האוסקר הטרי, מתיו מקונוהיי, מלפני 30 שנה. מסתבר שקלינגר ומקונוהיי היו זוג לוהט בתיכון בלונג וויו, טקסס והלכו יחד לפרום – נשף הסיום. חוץ מלהפוך לוויראלית, התמונה סוקרה על ידי כל גוף תקשורת אפשרי בארה"ב וזיכתה את מקונוהי לעוד הרבה תשומת לב בשבוע המאושר שלו.
21. התינוקת הרפר פוגשת את אבא | מיליון וחצי לייקים בפייסבוק
ז'אנר תמונות וסרטוני החיילים ששבים הביתה תמיד זוכה לפופולאריות מואצת ברשת -וכשמוסיפים תינוקת לתמונה, זה בכלל הופך להיסטריה. בתמונה הזו הרפר בת החצי שנה מחכה לאבא שלה, חייל אמריקאי שהוצב באפגניסטן, שמעולם לא פגשה. אמה של הרפר, לוגאן, צירפה את השלט הזה: "היי, הרגע נפגשנו וזה מטורף, קוראים לי הרפר ואני התינוקת שלך!" (רפרור לשיר המוכר של קרלי ריי ג'פסן). ערוץ החדשות המקומי של אוהמה, WOWT, פרסם את התמונה בעמוד הפייסבוק שלו, ומאותו שלב הלייקים כבר הגיעו מעצמם.
22. התמנון הענק שלא היה
אחוז גבוה מהתמונות הוויראליות ביותר מתגלות כמזויפות, אבל זה לא מונע מהן להיות מופצות ברשתות החברתיות כמו מגיפה. התמונה הזו של "תמנון ענק" שכביכול נסחף לחופי קליפורניה, למשל, התבררה די מוקדם כעבודת פוטושופ (ואפילו לא מוצלחת במיוחד), אבל אפילו העובדה שהנשיונל ג'יאורגרפיק ניסה להבהיר שמדובר במתיחה, לא עצרה את מבול השיתופים.
23. מישל הזועמת
התחלנו עם משפחת אובמה ואיתם גם נסיים: אין כמו תמונה שמעוררת שמועות זדוניות, במיוחד אם הן קשורות למנהיג העולם החופשי, כדי להלהיט את האינטרנט. במהלך טקס האזכרה של נלסון מנדלה צולמה התמונה הזו, שמתעדת את ברק אומבה מצחקק עם ראש ממשלת דנמרק, ולצדו הפרצוף הזעוף של מישל. העובדה שברשת טענו כי כמה רגעים מאוחר יותר אף הכריחה הגברת הראשונה את בעלה להחליף מקומות, רק עזרה להפצת התמונה.
כללי הזהב לתמונה ויראלית
מתי לפרסם, מה כדי להכניס לפריים ומאילו מוקשים צריך להיזהר
לא רק הם יכולים ליצור תמונות ויראליות. גם אתם, עם קצת מחשבה ומאמץ, יכולים להתפשט באינטרנט כמו מחלה מידבקת. הנה כמה טיפים שאולי לא יביאו אתכם לשבור את השיא של אלן דג'נרס בשיתופים, אבל כן יעזרו לכם להגיע לתפוצה רחבה יותר מזו שאתם רגילים לה:
הצחיקו: אל תהיו כבדים. אנשים או בעלי חיים שעושים שטויות הם החומר ממנו עשויה תהילת פייסבוק. לא חשוב אם זה כלב שבורח מעכבר, תינוק שמנסה להחליף לעצמו טיטול או מבוגר שמנסה לחכות פוליטיקאים - כמה שיותר מביך יותר טוב. רק אל תתפלאו אם יסתבר שמה שהופך אתכם לפופולארי בפייסבוק עושה זאת על חשבון הפופולאריות שלכם בחיים האמיתיים.
עוררו מחלוקת: אם להביך את עצמכם הוא לא הקטע שלכם, תמיד תוכלו לפנות למומחיות הישראלית העתיקה, הלוא היא ויכוחים. נושאים שנויים במחלוקת לא חסרים כאן, וככל שתביעו את דעתכם עליהם באופן בוטה יותר, סביר שתזכו בתגובות ושיתופים רבים יותר, בין מצד אנשים שמסכימים ובין מצד אנשים שחושבים שאסור בשום פנים ואופן לסייע בהפצת דעות כמו שלכם, אבל עושים זאת בכל זאת.
התמקדו במה שחם עכשיו: אוהבים להיות מעודכנים בכל מה שקורה? גם החברים שלכם. והחברים שלהם. והחברים... טוב, הבנתם לאן זה הולך. בכל פעם שקורה משהו חדש ומלהיב, אנשים מחפשים חומרים בנושא. תמונה שלכם עומדים על סירה בנמל עם רובה מים ביד היא יופי של הזדמנות למנף את ההשתלטות על ספינת הנשק האיראנית התורנית.
הפיצו מידע: יש לכם תמונה שאפשר ללמוד ממנה משהו חשוב? נצלו את זה. צילומים של חשבוניות שערורייתיות מחברות סלולר, סימני מכות לאחר מפגש עם שוטרים או פיצה עם תוספות "חיות", כולם נפיצים בפייסבוק כמו חבילת נפצים לפני פורים. חשוב לצרף לתמונה שכזו טקסט שמספר את הסיפור שמאחוריה, כדי שכולם יוכלו לדעת על מי להתרגז הפעם, ואולי אף להביע הזדהות אתכם, הקורבנות.
דעו לכתוב: לשתף תמונות זה נחמד מאוד, אבל חוקרים טוענים שדווקא הטקסט המצורף הוא זה שחורץ את גורלן. תמונה ממוצעת של תינוק מחייך שתלווה בכיתוב מקורי ומצחיק יכולה להפוך את הפוסט לוויראלי. אם כך, הגיע הזמןלאמן את שרירי השנינות שלכם, או לפחות להיעזר בחבר השנון שתמיד ידעתם שיהיה שווה להקשיב לכל השטויות שלו.
תתחילו טרנד: אם אין נושא קיים וחם שמתחשק לכם לתפוס עליו טרמפ, תמיד תוכלו ליצור אחד כזה. כל מה שאתם צריכים לעשות הוא להציע לחבריכם תחרות - והם כבר ימהרו לקפוץ על העגלה בלי לשים לב שעוד אין לה סוסים. "תחרות צילומי אובך" אולי נשמעת נורא, אבל יש מצב שתוך שעתיים הפיד שלכם כבר יהיה מלא בתמונות מעורפלות. תענוג.
לכדו את תשומת ליבם של מפורסמים: לא סומכים על איכות התמונה שלכם אבל עדיין חולמים על חשיפה? תייגו בה את כל הסלבס שהסכימו לבקשת החברות שלכם אי שם לפני שנים. קשר רופף עם הדמות המתויגת מומלץ, אבל ממש לא חובה. בנוסף, אל תתביישו ובקשו מהחברים הלא מפורסמים לשתף את הפוסטים הגאוניים שלכם. אם תשחקו להם מספיק על המצפון זה גם יצליח.
הסתכלו על השעון: כדי שיהיה סיכוי שהרבה מהחברים ישתפו את הפוסט שלכם, חשוב שהרבה מהם יראו אותו. אם תעלו אותו באמצע יום העבודה או באמצע הלילה, סביר להניח שעד שהחבר'ה יתחברו לפייסבוק הוא ייקבר עמוק בפיד. שתפו את התמונות הוויראליות-לעתיד שלכם בשעות הבוקר, בהן אנשים מתחננים לאלוהי הפייסבוק שיבדר אותם לפני עוד יום משעמם, או בערב, כשהם חוזרים הביתה ופונים לוול כדי שישכיח מהם כל מה שקרה.
זוזו: האינטרנט מלא תמונות, ואם אתם רוצים להשיג תשומת לב רצוי שיהיה בתמונות שלכם משהו חריג. תזוזה, למשל. מומחים טוענים שאנשים נוטים לשתף אנימציות או סרטוני Vine ואינסטגרם הרבה יותר מתמונות רגילות. אנחנו עוד לא מצאנו איך להכניס את כל הכתבה לסרטון ויראלי של 6 שניות, אבל נמשיך לנסות.
יאיר מור