זה בטח היה ממש מחריד. רובוט נייד בגובה מטר עשרים פגע לפני כמה ימים בפעוט בן שנה וקצת ששוטט בקניון בסן פרנסיסקו. הרובוט הפיל את הפעוט לרצפה, דרס אותו והמשיך לנסוע בלי להביט לאחור. הילדון יצא עם חריטה לא סימפטית ברגל. "זו הפעם הראשונה שיש לנו תקלה כזו", התפלצה הסמנכ"לית של רשת הקניונים. "הרובוטים האלה פעלו כבר 35 אלף שעות ונסעו 40 אלף קילומטר ולא היתה שום בעיה איתם".
המכוניות של טסלה נסעו כבר 200 מיליון קילומטר בלי נהגים שמפעילים אותן בזמן אמת. ג'ושוע בראון, בן 40 מאוהיו, סמך עליהן. הוא העלה ליוטיוב סרטונים של המכונית שלו, ואחד מהם הפך לסופר פופולרי – המכונית שלו הצילה את עצמה מהתנגשות בטנדר שחתך אותה בברוטליות. אילון מאסק, הממציא והמייסד של טסלה, אפילו צייץ את הסרטון הזה.
בראון לא ידע את נפשו מרוב התלהבות, שממציא המכונית שם לב אליו. הוא ממילא היה מהמתלהבים שבבעלי מכוניות הטסלה, כזה שבודק את גבולות מערכת הנהיגה האוטונומית. זאת למרות האזהרות מהחברה שהיא לא גמורה עדיין, ושצריך לנהוג בה עם ידיים על ההגה ולהיות מוכן להתערב בנהיגה בכל רגע.
אלא שבראון, שלמד הנדסה, היה סקרן. הוא בדק את המכונית בנקודות מתות ובעיקולים חדים. הוא סמך על הנהיגה שלה ללא עוררין. שבועיים אחרי הציוץ של מאסק, זה קרה: בראון הפך לקורבן הראשון בעולם של המכונית האוטונומית.
הנהג צפה בהארי פוטר
בתחילת מאי נסע בראון בכביש מהיר בפלורידה, כשמכונית הטסלה מודל-S שלו לא הבחינה בסמיטריילר שבא ממול ופנה שמאלה. הרדאר של הרכב אמנם זיהה ככל הנראה את המשאית, אבל המצלמות שלו בלבלו בין הצבע של המשאית לצבעם הבוהק של השמיים. הרכב מתוכנן להגיב רק במקרה שהרדאר והמצלמות מסכימים ביניהם על הממצאים. במקרה הזה, המצלמות חשבו שאין שום מכשול. הבלמים לא הופעלו. המכונית פשוט דהרה היישר לתוך המשאית. הרכב נחתך לשניים. הגג והשמשות נתקעו במשאית הענקית, בעוד שחלקו התחתון של הרכב המשיך לדהור מתחתיה, עבר גדר ונתקע בעמוד חשמל.
אפשר לדמיין מה קרה לבראון, שישב במכונית, אבל לא נהג בה. נהג הסמיטריילר, שלא נפגע, מצא את מה שנשאר מגופתו במכונית, ולצדה נגן די.וי.די נייד, שעדיין ניגן את אחד הסרטים בסדרת הארי פוטר. אם היה לו מזל, בראון אפילו לא הספיק להבחין בזה שהמכונית שהוא כל כך אהב והתגאה בה, עומדת לאכזב אותו באופן משמעותי למדי בעוד כמה עשיריות השנייה.
רובוקופ הופך למציאות
לפני שבוע חוסל לראשונה עבריין בעזרת רובוט משטרתי לפינוי פצצות, כמו זה שמטפל בחפצים חשודים כאן. אמריקה התרגשה מהתקדים, גם כי היה מדובר באירוע פלילי חריג אפילו בקנה מידה אמריקאי – החשוד, מיקה ג'ונסון, חיסל חמישה שוטרים לפני שחוסל בעצמו בעזרת פצצה שהניח הרובוט.
אבל זו לא הפעם הראשונה שרובוט מחסל בן אדם. אם תרצו, גם מערכות צה"ליות כמו מל"ט שמשגר טילים או "רואה-יורה" עושות עבודה דומה. אבל זו הפעם הראשונה, לפחות בהיסטוריה האמריקאית, שהמשטרה משתמשת בו על אדמת ארה"ב בנסיבות אזרחיות.
ממש לפני שנה נמחץ למוות פועל בן 22 על ידי רובוט, שהטיח אותו בפלטת ברזל. זה קרה במפעל מכוניות של פולקסוואגן בעיר באונטל במרכז גרמניה. זה לא שהרובוט חטף עליו עצבים, אלא שהפועל נכנס לאזור שאליו אסור היה לו להיכנס, וכנראה שגה בלחיצה על כמה כפתורים לא נכונים. וזה עוד כלום ליד המצלמה שזיהתה אנשים אוטומטית – אלא אם הם היו שחורים. זה יותר גרוע מלהרוג – זה מעליב.
איפה האמת? במספרים
סיפורים כאלה יבואו עוד המון, גלים גלים. אנשים יישבעו שהם לא עולים על ההגה עם מכונית אוטונומית. לא עובדים עם רובוטים. לא עולים על מטוס עם טייס אוטומטי. לא סומכים על גוגל, לא מדברים בטלפון. סבבה, בהצלחה עם זה. נכון, פעם בכמה זמן יש לרובוטים שגיאה מפוארת, משהו שיצא מסרט אימה מהאייטיז. אבל על כל ילד שנפצע או גבר שנהרג, צריך לזכור שהסיפור האמיתי נמצא דווקא לא בכותרות הזועקות, אלא בנתונים המשעממים.
הרובוטים טסים, בונים, מכינים וזזים באופן הרבה יותר מדויק ובטוח מאיתנו. אפשר להירתע ולהיבהל, אבל תמיד צריך להשוות לאלטרנטיבה: שאנחנו היינו עושים את כל זה. בדרך כלל, זה מעמיד את בני האדם באור די מגוחך. ובחזרה לטסלה: תאונה קטלנית ראשונה של מכונית אוטונומית אחרי 200 מיליון קילומטר של נסיעה נשמע לכם מפחיד? אז רק תזכרו שזה פי שניים יותר בטוח מלשבת לידכם באוטו, כי התאונות הקטלניות בישראל רצות בקצב כפול מזה.