הבית החכם הזה שכולם מדברים עליו? אז היה לי אותו כבר לפני עשר שנים. פיזרתי שקעים חכמים בבית, וניסיתי להדליק ולכבות אותם משלט אחד. לפעמים זה עבד, לפעמים לא. כי את הטוסטר צריך בסוף להפעיל בכפתורים שלו. וגם את מכונת הכביסה, המדיח והמזגן. את המאוורר צריך לכוון. בסוף מצאתי את עצמי מדליק ומכבה מנורת קריאה אחת בפינה, שכדי ליהנות ממנה צריך לשבת לידה. בעצם זה היה בית די דבילי.
האיש שכל העולם השתאה ממנו בשבוע שעבר דיבר השבוע בכנס DLD במינכן. טוני פדל, האיש שמכר לגוגל תמורת 3.2 מיליארד דולר את חברת Nest, שמייצרת גלאי עשן ותרמוסטטים ומנסה להפוך את הבית שלנו לחכם. Nest היתה עד כה די עלומה, בטח עבור הישראלים. וככל שהוא דיבר העסקה הזו נשמעה יותר מגלומנית - ופחות מוזרה. מסתבר ש-3.2 מיליארד הדולרים שקיבל מגוגל הם לא הסיבה העיקרית שגרמה לו למכור את החברה שהקים, אלא עניין פעוט בהרבה.
"הצלחנו לא רע ויכולנו להמשיך לפעול כחברה עצמאית, אבל החזון שלנו גדול בהרבה מלהיות חברת תרמוסטטים או גלאי עשן חכמים. החזון שלנו הוא לשנות את העולם. כשעבדנו באפל (פדל נחשב לאבי האייפוד – ד.ג) שינינו את העולם במהלך עשר שנים, עם צוות קטן שהתחיל מעשרים איש. אבל הוא הצליח כי הוא נשען על אלפים רבים של אנשים, שהפיצו את המוצרים לכל פינה בעולם.
"אנחנו רוצים לשנות בתים, ולשנות בתים בכל עולם. והדרך היחידה לעשות את זה היא בעזרת משאבים עצומים. אנחנו לא עוד חברה שאפשר להתקין את המוצרים שלה בכל מקום וזה פשוט עובד. צריך להתאים את המוצרים שלנו לכל מדינה בנפרד, כדי שהם יתנו חוויה אמיתית בכל מקום. הדרך שבה מחממים ומקררים בתים בארה"ב שונה מאוד מהדרך שעושים זאת באנגליה, בגרמניה וביפן. וזה דורש השקעה כספית ומנטאלית רבה".
"להוריד את הווילון זה בולשיט"
פדל יודע שהבית החכם זה חלום שמסתובב פה כבר הרבה זמן, והוא בעיקר עיצבן הרבה אנשים. "החלום הזה הוא משנות השמונים. כשאתה שומע על הבית החכם – אתה חושב על כפתור אחד שמוריד את הווילון, מדליק את הטלוויזיה ומכין לך פופקורן. זה בולשיט. צריך לשאול למה מוצרים כמו תרמוסטט, גלאי עשן ומפסקי תאורה לא השתנו בכל השנים האלה. במקום לנסות ולהכין תשתית לכל הבית החכם (כמו שעושות סמסונג, LG ואחרות – ד.ג), צריך לעבוד על המוצרים האלה אחד אחד, להשקיע בהם המון כדי שיהיו מעולים.
"זה אחד הדברים שלמדתי מהעבודה עם סטיב ג'ובס. החוויה של הלקוח עם המוצר צריכה להיות מדהימה בכל שלב. החל מהרגע שאתה בא במגע עם החברה צריך להיווצר אצלך מומנטום רגשי חיובי. מהחנות, ועד שאתה קונה, מוציא מהקופסה ומתקין – הכל צריך להיות מדהים".
"כסף זה רק מספר"
הרי הדולרים עוברים עכשיו לכיסו של פדל ולכיסם של המשקיעים והעובדים בחברה. "אני מוטרד מהצוות שלי והמוטיבציה שלו", הודה המייסד. "אמרתי להם - אל תשתנו. נכון שעכשיו יש לכם כסף ומשאבים, אבל זה לא אומר שאתם מיוחדים. תישארו עצמכם ותמשיכו לעבוד. הכסף הזה זה רק מספר והחיים שלכם יהיו נוחים יותר, אבל תמשיכו להישאר מרוכזים במשימה.
אז למה מכרתם דווקא לגוגל? "יש פה סיבה אישית. כבר פגשתי הרבה אנשים, ובדרך כלל אתה אומר לעצמך, 'אני אלמד את כולם'. אבל אחרי 25 שנה בעמק הסיליקון, הדברים שלמדתי מלארי פייג' (מייסד ומנכ"ל גוגל – ד.ג) גירו וריגשו אותי. וגם הוא לא פחד מרעיונות חדשים. ריגשנו אחד את השני מהשינויים שאפשר לעשות. היה כאן אושר אינטלקטואלי, והתאמנו אחד לשני כמו כפפה ליד. התרגשתי מהתהליך מול גוגל. היו כאן שיחות רבות, וזה לקח חודשים ואפילו שנים".
לאיפה כל זה יילך? גוגל, כידוע, אוספת עלינו כל שבב מידע שהיא יכולה, ובשבוע שעבר כבר פיזרנו כמה אזהרות. האם Nest תתן לה גישה לאסוף עלינו מידע בתוך הבית? אפשר אולי לקבל כיוון מההבטחות שפדל נתן. או יותר נכון, מאלה שהוא סרב להבטיח: "אנחנו לא אוספים כלום. אבל אם זה יקרה – נעדכן מראש. כרגע זה נשאר בתוך Nest".
"אתה יכול להבטיח שאם יהיה לי קר בבית לא אקבל פרסומת לסוודר"? הוא נשאל. "אם נעשה את זה - נעדכן מראש", חייך פדל.
השתכנעתם?
תודו שזה יפה. רק שזה לא אומר שאתם רצים להתקין בית חכם, וזה לא אומר שפדל יצליח. אבל ביקור מקרי בחנות אלקטרוניקה במינכן סיפר לי עוד סיפור. מאחורי המדף עם מתאמי השקעים הבינלאומיים (בוא נראה אותך פותר את זה, מר פדל) היה מדף עם תרמוסטטים ביתיים חכמים. את Nest לא ראיתי שם, אבל היו המון תרמוסטטים חכמים אחרים. זה לא רק פדל. כל השוק הולך לכיוונים האלה, חברות גדולות וקטנות, קונצרנים רב לאומיים וסטארטאפים, גם כאלה עם פחות מזל מ-Nest. ויש כבר לא מעט מוצרים בשלים שמגיעים לחנויות. בסוף מישהו יצליח להביא את המוצר שישכנע אותנו להכניס אותו הביתה, גם אם לא יקראו לו טוני פדל.