זה לקח בערך יומיים מההשקה החגיגית ועד שהתלונות התחילו לזרום. אייפוניסט אחד העלה פוסט שבו סיפר שאחרי שחזר מחתונה, שבמהלכה ישב עם המכשיר בכיס האחורי, הוא גילה שהאייפון 6 פלוס המוביל טכנולוגית ועיצובית שלו התעקם. "כשהנחתי אותו על השולחן והתיישבתי על הספה להירגע מהנסיעה, ראיתי שההשתקפות של החלון על המסך היתה מעוותת", הוא כתב באימה.
אחר כך הגיע גל של טרוניות דומות, שכולן התמקדו בגרסה הגדולה של המוצר החדש, אבל את מכת המחץ הנחית משתמש יוטיוב שהעלה סרטון המתעד אותו מעקם את האייפון 6 פלוס במו ידיו, וזכה עד עכשיו ליותר מ-54 מיליון צפיות. הדבר היחיד שהיה חסר לאפל זה שאורי גלר יצלם את עצמו מכופף אייפון בכוח המחשבה, והם כבר היו יכולים להתחיל לארוז חפצים.
מי שהצמיד את אזנו לאדמה באותם ימים יכול היה כמעט לשמוע את נקישות צעדיו הלחוצות של טים קוק, מנכ"ל אפל, שפסע מצד לצד בעצבים מרוטים במשרד שלו שבעמק הסיליקון. קוק בוודאי נזכר בקטסטרופה שליוותה את השקת האייפון 4, האחרון שמורו ורבו סטיב ג'ובס עוד הספיק להשיק בימי חייו, כשמבול של תלונות ממשתמשים זועמים שגילו שיש להם בעיות קליטה הוביל לפרשה שזכתה לכינוי אנטנה-גייט, והסתיימה בתביעה ייצוגית בה אפל הפסידה.
כמה ימים אחרי הסרטון המביך אפל הוציאה הודעה לעיתונות שבה טענה שבתנאים רגילים, התעקמות של האייפון היא "נדירה ביותר", ושבניגוד למהומה התקשורתית המנופחת שנוצרה סביב הנושא, עד כה הגיעו אליהם רק 9 תלונות. אבל לפני שהם הספיקו להרגיע את הרוחות, סערה חדשה כבר הבשילה באופק.
הפעם זו היתה בעיה עם עדכון התוכנה iOS 8.0.1, שגרם למשתמשים רבים באייפון 6 ו-6 פלוס לאבד את היכולת הבסיסית ביותר של הסלולרי שלהם - האפשרות להתקשר לאנשים אחרים. גם אחרי שהעדכון עודכן, הרשת עדיין הוצפה בתלונות של משתמשים שזעמו על כך שהוא שוקל ג'יגה וחצי ודורש 4.7 ג'יגה פנויים, מה שאומר שכדי להתקין אותו הם צריכים לבצע רצח עם באפליקציות שלהם, שלא לדבר על תמונות הילדים מהגן. תוסיפו לזה את העובדה שרק לפני כמה חודשים הצליח האקר לפרוץ לשירותי הענן של אפל ולהדליף לרשת את הספרייה הגדולה ביותר של תמונות עירום וסרטוני סקס ביתיים של סלבס אי פעם, וקיבלתם שנה לא הכי מעולה לאייפונים.
הנדידה משקע לשקע
תקלות כאלה הן בדיוק מסוג הדברים שגרמו למשתמשי אייפון רבים להחליט שהם נוטשים את ספינת הדגל של אפל ומנסים את מזלם במקום אחר. רובם שחו לחוף המבטחים שמציעה מערכת ההפעלה של גוגל, אנדרואיד, שעובדת עם רוב הסמארטפונים ושולטת כיום בנתח של כ-85 אחוז מהשוק. סמסונג גלקסי, המכשיר המוביל שתומך באנדרואיד, מכר בשנה שעברה 300 מיליון יחידות, כמעט פי 2 מסך מכירות האייפונים, מה שמעניק לו 31 אחוזי שליטה על השוק.
עבור ענת בן משה, עורכת חדשות מתל אביב, הבטריה היתה הקש ששבר את פאנל האייפון. "הייתי פשוט נודדת משקע לשקע, לא יכולתי לדבר 10 דקות באייפון בלי שהוא ייכבה", היא מספרת. "גם העובדה שאפל החליטו לשנות את כבל ההטענה של האייפון 5 עיצבנה אותי, כי עכשיו צריך לקנות מחדש את כל המטענים – אחד לבית, אחד לאוטו, אחד למשרד - אבל אתה יודע מה היה הכי מרגיז? שביום שיצא אייפון 5, האייפון 4 נהיה גרוטאה. פתאום הכל נהיה איטי כזה ולא זז. כמובן שזה נורא קונספירטיבי שברגע שיוצא גרסה חדשה אז הישנה לא עובדת וחייבים לשדרג, אבל הקונספירציה הזאת מוכיחה את עצמה. זה ממש קרה באותו שבוע".
לפני כחצי שנה אזרה בן משה את האומץ לצאת ממערכת היחסים הנצלנית, ואימצה אל זרועותיה טלפון חדש. "יום אחד שמעתי שמועה שיש חיים מחוץ לאייטיונז ולאיי סטור. זה היה מאוד קשה כי כוחו של המותג הוא גדול, אבל אחרי שראיתי אצל חבר את הביצועים של גלקסי 5, והבנתי כמה קל להשתחרר מהשלטון הדיקטטורי של האפ-סטור, הלכתי בעקבותיו. הבנתי שאני מכורה למותג ולא למכשיר שנותן לי מקסימום תועלת. מאז אורך חיי הבטריה השתפר פלאים, המסך מדהים והמצלמה גם. החופש של האפליקציות, והעובדה שאני יכולה לעשות פשוט קופי-פייסט לקבצי מוזיקה ולא צריכה לסנכרן כל הזמן עם האייטיונז – אלה יתרונות עצומים. אני מסתכלת היום על אנשים עם אייפון ולא מבינה למה הם הולכים עם הבדיחה הזאת. אני בחיים לא חוזרת לאפל".
גם השחקן והמוזיקאי אייל שכטר עבר למחנה גלקסי, והוא לא מצטער על כך לשניה: "היה לי אייפון 4 ובשלב מסוים הוא כבר לא זז, הוא היה באיזו זחילה מתמדת. אחר כך קראתי האשמות שאפל מאטה את הקצב, ואני לא יודע אם זה נכון אבל זה מה שהרגשתי", הוא מספר. "ברגע שהחזקתי בפעם ראשונה את הגלקסי אס 5, יכולתי פתאום לראות. זה היה ממש כאילו נפתחו לי העיניים. פתאום אני מדפדף והכל זז נורא מהר, ובאותיות גדולות כאלה שנעים לקרוא. היה כיף אפילו לחפש אפליקציות, מה שלא היה לי כיף בכלל בממשק הסגור של האפ-סטור. התחלתי אשכרה לחבב את הסמארטפון שלי. בגדול, מה שאייפון עשו, האנדרואיד עושה אותו דבר רק בעולם הקוד הפתוח. הם מנצחים את האייפון במגרש הביתי שלו אבל בשיטה הרבה יותר נחמדה - הם לא מכריחים אותי להשתמש בתוכנות שלהם. אין שום סיכוי שאני חוזר לאייפון, לא רוצה לשמוע יותר על הממשק הזה, ולא רוצה במחשב שום דבר שקשור לאייטיונז".
מעיין, סטודנטית לתקשורת חזותית שמעדיפה לא לחשוף את שמה המלא מחשש למה שעמיתיה המעצבים עלולים לעשות לה ולבני משפחתה אם יגלו שדיברה סרה באפל, נטשה גם היא את האייפון לפני כמה חודשים, מהלך שלדבריה גובל בחירוף נפש בחוגים שבהם היא מסתובבת. "רוב המעצבים הם אייפוניסטים מושבעים, ממש פריקים של אפל", היא מסבירה. "אם אתה מעצב ואין לך אייפון זה לא משהו שהם רואים בעין יפה, ואם אתה משתמש ב-PC אז הם בכלל יכולים לסקול אותך באבנים. אני עברתי ל-HTC גם בגלל המחיר אבל בעיקר בגלל הבעיות עם הבטריה של האייפון, המבחר המצומצם של האפליקציות ובגלל שבוא נודה בזה, אייפון זה די חרא. אני שמחה שעברתי".
לא רק המשתמשים מאוכזבים מהביצועים של האייפון, אלא גם בעלי החנויות. האייפון 6 יושק רשמית בישראל על ידי היבואנים המורשים וחברות הסלולר הגדולות בעוד כשבוע, ב-23 באוקטובר, אבל בחנויות הפרטיות הוא כבר נמכר מזה כמה שבועות במחירים שנעים בין 4000-5000 שקלים, ואי אפשר להגיד שהוא נחטף מהמדפים. "האייפון מבחינת מכירות נעצר, הוא לא כל כך הולך אצלנו בכל מקרה", אומר אורן חכים מ"עולם הפלאפונים" שברחוב אצ"ל בתל אביב. "את האייפון 6 התחלנו למכור לפני שלושה שבועות ומאז בקושי קנו. עם האייפונים הקודמים זה רץ הרבה יותר טוב, תמיד יש את אלה שרוצים להיות ראשונים. הסמסונג 5 מכשיר מאוד פופולרי אצלנו, הכי פופולרי כיום. HTC ולומיה של נוקיה גם נמכרים לא רע".
גם טל מרדכי מהחנות "שיינקום" שברחוב שינקין חווה קשיים עם האייפון החדש, אבל הוא בטוח שזה רק עניין זמני. "כרגע זה עדיין יקר, עוד מעט כשהמחירים יתחילו לרדת הרבה יתחילו לקנות", הוא מתנבא. "האייפונים יש להם כל הזמן ביקוש, אבל המכשיר הכי נמכר שלנו זה גלקסי. אצלנו מה שהולך הכי טוב בשנה האחרונה אלה המכשירים הסינים. יש הרבה ביקוש כי הסינים עושים חיקויים טובים וממש זולים. חברות כמו THL, זופו וגם לנובו. הם יכולים לעלות שליש מסמארטפון רגיל".
עלייתם של הסמארטפונים הסינים הזולים והיעילים היא מגמה נוספת שאפל צריכה להיות מודאגת ממנה. ספקיות סיניות כמו Xiaomi, Huawei ולנובו, שקנתה את מוטורולה השנה ב-2.9 מיליארד דולר, נוגסות בנתח הולך וגדל מהשוק הבינלאומי. בשנה שעברה Huawei היתה החברה השלישית שמכרה הכי הרבה סמארטפונים בעולם אחרי אפל וסמסונג, עם 46.6 מיליון יחידות. לא רע יחסית לחברה שאת שמה רובכם לא יכולים בכלל לבטא.
נראה שהחששות האלה מתחילים לחלחל לצמרת של אפל. במסמכים פנימיים של מחלקת המכירות של החברה שנחשפו מוקדם יותר השנה, צויין כי הצמיחה הגדולה ביותר מתרחשת במכירות של מכשירים בעלי מסך גדול שעולים יותר מ-300 דולר, או במכשירים שעולים פחות מ-300 דולר, ושהקטגוריה שבה נכלל האייפון דווקא מצביעה על ירידה. "המתחרים שיפרו בצורה דרסטית את החומרה שלהם ובמקרים מסוימים גם את המערכות האקולוגיות שלהם", כתב חבר בצוות המכירות. כמה חודשים אחר כך אפל הוציאו את האייפון החדש, שאמנם לא עולה פחות מ-300 דולר, אבל היי, תראו איזה גודל של מסך.
סמארטפונים זה העבר
עם החברות הסיניות שמזדנבות מאחוריהם, סמסונג הדרום קוריאנית שמאגפת אותם מימין וגוגל האויבת מבית שכבר הצליחה לעקוף אותם משמאל, ובהתחשב בשרשרת התקלות האינסופית שגרמה למשתמשים רבים לעקם את האף שלהם כאילו הוא היה אייפון 6 פלוס – האם יש לאפל סיבה אמיתית לפחד? שלוש שנים אחרי פטירתו של האב המייסד סטיב ג'ובס, האם סימני השחיקה מתחילים לתת את אותותיהם?
אם תשאלו את המספרים היבשים, הם יגידו לכם שלא. נכון להיום, אפל היא עדיין החברה בעלת שווי השוק הגבוה בעולם, והכנסותיה בשנת 2013 עמדו על כ-171 מיליארד דולר. המכירות של הסדרה השישית של האייפון עברו ב-24 השעות הראשונות שאחרי ההשקה את רף ה-4 מיליון, שיא חדש של אפל, ובשלושת הימים הראשונים נמכרו כבר 10 מיליון יחידות – שיא נוסף עבור החברה. "זה לא עניין של דעות, זה עניין של נתונים", אומר עיתונאי הטכנולוגיה דניס ויטצ'בסקי. "ממה שראיתי הם מכרו יותר אייפונים מאשר כל אייפון אחר. נתח השוק שלהם יורד, זה נכון, אבל זה בגלל שהשוק גדל. כשהשוק גדל נפתח מקום לשחקנים חדשים, וכאן נכנסים כל המכשירים הסינים שאנחנו רואים בזמן האחרון. לכן קשה להגיד שאפל איבדה מכוחה. בינתיים נראה שהם מסתדרים מצוין בלי סטיב ג'ובס, אבל עדיין מוקדם להגיד. מבחינת מכירות הולך להם מצוין, ומבחינת חדשנות – בוא נראה".
הביקורות שהסדרה החדשה של האייפונים קיבלה נטו לצד הפושר של הסקאלה. רבים התאכזבו מכך שאפל לא הביאה בשורה חדשה, ושהיתרונות של המכשירים החדשים מסתכמים במצלמה טובה יותר, תצוגה איכותית יותר, גלישה מהירה יותר וכמובן מסך גדול יותר. אלה שבכל זאת התאמצו לראות בו חידוש התייחסו לארנק הסלולרי המבטיח שאפל פיתחה, Apple Pay, שלפי השמועות יתחיל לפעול בארה"ב כבר בשבוע הבא ויאפשר למשתמשים לשלם בבתי עסק באמצעות האייפון 6 או 6 פלוס שלהם. "הם הולכים לעשות שם מהפכה", צופה ניב ליליאן, העורך האחראי של המגזין האינטרנטי "החיבור" וחבר במערכת נקסטר. "הם לקחו את הקטע של הארנק הסלולרי, שגוגל ניסו לעשות אותו ונכשלו, והפכו אותו לשלהם. ההבדל הוא שגוגל הגבילו את עצמם לבנק מסוים, הסיטי בנק, ולמספר מוגבל של גופים שעבדו איתם. אפל עובדים עם כולם – מסטרקארד, ויזה, אמריקן אקספרס. והדרך שבה מערכת התשלומים פועלת היא גאונית. אתה מוציא את כרטיס האשראי הרגיל מהארנק, מצלם אותו במצלמה, האייפון קורא את כל הפרטים, מוודא שהכרטיס באמת שלך ומאותו רגע אתה יכול להשתמש באייפון ככרטיס אשראי".
אבל ליליאן טוען שההבטחה הגדולה של אפל שוכנת בכלל מחוץ לאייפון, במוצר אחר שהם השיקו יחד איתו – השעון של אפל (Apple Watch). למי שעדיין לא מכיר, השעון החכם של אפל, שאמור לצאת בתחילת 2015, מסוגל בין היתר לבצע שיחות ולשלוח הודעות כמו סמארטפון, להריץ אפליקציות, לשמש ככרטיס אשראי דרך שירות אפל פיי ולעקוב אחרי הפעילות הגופנית של המשתמש. יש לו עיצוב מינימליסטי וחלקלק, כמתבקש ממוצר של אפל, וכן, הוא גם יודע להראות מה השעה. "כל שנה יש תחזיות כאלה שאפל הולכת להתרסק וזה בגלל שבשנים האחרונות הם הפסיקו לחדש", מסביר ליליאן. "הם הציגו עוד אייפון, עוד אייפד, אבל אף מוצר שהיה לו את אפקט הוואו. במקביל היו לאנשים ציפיות לא ריאליות מהחברה, ולכן כל פעם אחרי השקות קודמות המניה נפלה קצת כי אפל נלכדה במלכודת ההייפ של עצמה. בהכרזה האחרונה זה לא קרה".
ליליאן אומר שדווקא ההשקה האחרונה מוסיפה נקודות לטים קוק: "אם היתה נקודה שבה טים קוק יצא מתחת לצל הענק של ג'ובס והפך את אפל לחברה שלו זה קרה עכשיו, כי אפל באמת יצרו מוצר חדש. הם אמרו 'אוקיי, ככה אנחנו רואים את שוק המחשוב הלביש', ופה הם באמת הנחיתו את מלוא המשקל שלהם. הם הוציאו מוצר מהוקצע שנהיה אוטומטית מוביל קטגוריה, ופה הם עשו מה שאנשים התרגלו ממנה כל השנים – לקחת שוק מסוים ולהפוך אותו על הראש. כל מה שחשבתם על מוצר X, תשכחו מזה, הנה גישה חדשה לגמרי. מבחינה אסטרטגית הם מעדיפים להשקיע במחשוב לביש מאשר בסמארטפונים. אז הם זורקים כל פעם עצם למעריצים, אבל הם מסתכלים כבר לשוק הבא, שזה צעד חכם כי השוק של המחשוב הלביש הולך לצמוח בצורה מטורפת בשנים הקרובות. סמארטפונים זה נחלת העבר, זה ימשיך לשמש אותנו אבל חלק ניכר מהפעולות שלנו יעברו למכשירים אחרים".