בפשטות, ככה עבדה השיטה:
1. נגנבו מפייסבוק נתונים של 50 מיליון אמריקאים במרמה, בתואנה של "שימוש אקדמי".
2. פותחה טכנולוגיה שהופכת לייקים תמימים לפרופיל פסיכולוגי של המשתמשים, כולל חולשות ופחדים. מחקרים כבר הוכיחו שבינה מלאכותית יכולה להבין את מבנה האישיות שלנו יותר טוב מאשר בני המשפחה ובני הזוג - אם רק נותנים לה לנתח 300 לייקים שעשה המשתמש.
למשל - מי שעושה לייק לזמרת ביורק או לצייר סלבדור דאלי, הוא אדם יותר פתוח. חובבי משחקי מחשב או אנימה הם אנשים מופנמים. לאנשים שעשו לייק לסדרה קליפורניקיישן יש נטייה מרדנית, וכך הלאה.
3. בשלב הבא, יצרו מסרים פוליטיים מותאמים למבנה האישיות של כל אחת מהקבוצות האלה, ובעיקר כאלה שתופסים טרמפ על פחדים וחששות. המסרים הותאמו לקמפיינים פוליטיים, כדוגמת הקמפיין של דונאלד טראמפ לנשיאות ארה"ב - אבל לא הזדהו ככאלה. בשיטת הבחירות האמריקאית, מספיק היה לשכנע כמה עשרות אלפי אנשים במדינות מתנדנדות לצאת מהבית ולהצביע, כדי לזכות בבחירות.
אז מה הבעיה? שחברה פרטית גנבה באופן לא חוקי מידע על עשרות מיליוני אנשים, הפכה אותו לפרופילים פסיכולוגיים - וככה השפיעה על תפיסת עולמם ובעצם ניצלה אותם, ללא ידיעתם והסכמתם. ויש שיאמרו - ככה גנבה את הבחירות לנשיאות ארה"ב.
"להבין את החששות הכי עמוקים שלך"
מי שעשתה את כל אלה היא חברת קיימברידג' אנליטיקה, שנחשפה השבוע בתחקירים שפורסמו בערוץ 4 האנגלי ובעיתון הגארדיאן. המנהלים שלה התרברבו בפני תחקירן, שהתחזה ללקוח מסרי-לנקה, ביכולת שלהם להשפיע על בוחרים במדינות רבות באמצעות שורה ארוכה של מניפולציות, שכוללות השחרת פני המתחרים גם באמצעים מסורתיים (איסוף מודיעין מפליל, נערות פיתוי וכו'), אבל בעיקר באמצעים דיגיטליים: קידום קמפיינים שלוחצים על הנקודות הנכונות ומפעילים מניפולציות פסיכולוגיות שמנצלות חולשות של כל אחד מהמשתמשים - בלי ידיעתו. יש כאלה שצריך להפחיד אותם בעזרת טענות על השחיתות של הילארי. יש כאלה שיופעלו על ידי פחד ממהגרים. אחרים חוששים מבעיות כספיות, או ממלחמה - לכל פחד יש את הקמפיין המתאים לו.
כריס וויילי, מומחה מידע שעבד בחברה, חשף מה עושים שם: "השגנו מידע על משתמשים ועל כל החברים שלהם. העברנו אותו דרך אלגוריתם שיכול ליצור פרופיל פסיכולוגי שלהם, כך שידענו בדיוק איזה אינפורמציה צריך לשתול כדי לנצל חולשות נפשיות שהאלגוריתם הראה שיש להם".
בצילומי המצלמה הנסתרת, מנהלי החברה מגבים ומחזקים את הטענות האלה: "כשאתה בקמפיין בחירות - אין טעם להילחם על העובדות. כל הסיפור הוא רגשות. שני המניעים האנושיים החזקים ביותר הם פחדים ותקוות. אף אחד לא מדבר עליהם, אנשים אפילו לא מודעים אליהם. אתה לא ידעת שזה היה חשש שלך, עד הרגע שבו ראית משהו ברשת - שהציף את החשש הזה ויצר תגובה אליו. העבודה שלנו היא לקדם את התהליך הזה - יותר מכל אחד אחר. להבין מה הפחדים והחששות הכי עמוקים שלך".
בזווית הפוליטית, נחשף שהחברה הוקמה על ידי סטיב בנון, תומך בכיר בדונאלד טראמפ שגם עבד כיועצו; המחקר בה מומן על ידי רוברט מרסר, מיליארדר תומך דונאלד טראמפ; והמחקרים ובעצם גם גניבת הנתונים בוצעו על ידי אלכס קוגן, מדען רוסי שנתמך על ידי ממשלת רוסיה.
מה אכפת לנו הישראלים?
אכפת לנו מאוד.
אם אתם חושבים שהמניפולציה, הניצול וההשפעה פועלים רק בארה"ב, אתם כנראה טועים. זה לא רק שמנכ"ל קיימברידג' אנליטיקה סיפר למצלמה הנסתרת, שמומחים ישראלים עוזרים לו באיסוף מודיעין. אנחנו הישראלים גם הקורבן המושלם למניפולציה כזאת. לא רק שרובנו מעורים חזק בפוליטיקה - אנחנו גם מכורים לפייסבוק, לוואטסאפ ולאינסטגרם (ששייכות לה) יותר מאזרחי מדינות אחרות. זה אומר שאפשר להשתלט על מדינת ישראל דרך המוחות של אזרחיה, בעזרת מספיק טכנולוגיה וכסף.
מעבר לכל הרפש הרגיל במערכות בחירות - מעכשיו הוגדר סף תחתון חדש לגמרי לעד כמה נמוך המשחק יכול לרדת. עד כמה נצלני ומניפולטיבי צריך פוליטיקאי להיות כדי להיבחר. החשיפה הזאת לא תעצור פוליטיקאים ומומחי טכנולוגיה חסרי מצפון. להיפך. היא רק פתחה את העיניים למי שלא הכיר. אנחנו יכולים להידהם מאיך שאפשר לנצל אותנו; תסמכו על הפוליטיקאים שהם כבר רצים לחפש את חברות הטכנולוגיה שיאפשרו להם לחדור לתוך המוח של הבוחרים, ואת המיליארדרים שיממנו להם את כל היופי הזה. אגב, הם יבקשו לא לדעת מה בדיוק ייעשה בשמם.
גם לנו אין הרבה לעשות. אף אחד לא יחוקק חוקים שיעצרו את החדירה למוחנו, פענוח האישיות וניצול החולשות. הפוליטיקאים רוצים את זה ככלי בידיהם, המיליארדרים יודעים לחמוק מרשויות החוק. ופייסבוק… מארק צוקרברג אמנם התייצב השבוע בפני המצלמות של CNN, והתנצל עמוקות. אבל על מה בדיוק? על גניבת הנתונים. על הניצול של חולשות המשתמשים הוא האחרון שיכול להתנצל, כי הוא הראשון שעשה את זה במלוא הכוח.
מה שנשאר לנו זה לנסות לנחש איזה מניפולציות מופעלות עלינו הישראלים ממש עכשיו. אבל אם אתה באמת רוצים להגן על עצמכם ממניפולציות זדוניות, מסחריות ופוליטיות, יכול להיות שאין ברירה אלא אלעשות מה שעשה מייסד וואטסאפ, בריאן אקטון, חמש שנים אחרי שמכר אותה לפייסבוק - למחוק את החשבון ולצאת משם בלי כוונה לחזור.