קונאן אובריין עשה את זה בתוכנית הלייט נייט שלו, תוכניות כישרונות הכי גדולות בעולם כמו Britain's got Talent עשו את זה, שעשועונים עם מיליוני צופים כמו Million Second Quiz עושים את זה, חברות, ערוצים, מותגים, סדרות ובעצם כולם.
אם עדיין לא שמעתם את המושגים "מסך שני" ו-"דואל סקרין", הגיע זמן שתכירו את מה שמשגע את הצופים האמריקנים והבריטים בשלוש השנים האחרונות, ונכנס עכשיו במלוא העוצמה גם לישראל, יחד עם התוכנית "הכוכב הבא", המשלבת אפליקציה דואל סקרין ייעודית של mako TV. עוד לפני שעלתה התכנית, הורידו את האפליקציה המאפשרת לצופים להשפיע ולהצביע לביצועים המועדפים עליהם, יותר ממיליון אנשים.
"כולנו עושים דברים אחרים בזמן הצפייה בטלוויזיה, זאת ההתנהגות שלנו היום", מסביר במילים פשוטות מאוד, מומחה קרוס מדיה, דניאל רבנר מהו בעצם המסך השני. "מאז שהמסך השני התפוצץ לפני 3-4 שנים, הוא לא התפתח מאוד. הוא נשאר בעיקר בשעשועונים ובאפליקציות. בסופו של דבר זה מנוע טריוויה שעונה על שאלות. המקומות היותר מעניינים של המסך השני כרגע הם בדרמות ובסדרות. 'ברייקינג בד', למשל, שמעבירים תוכן נלווה בלייב שמובא לצופים באתר". הוא מוסיף ומציין כי "למרות כל החידושים והטכנולוגיות. הסקנד סקרין הכי מוצלח עד היום זה הטוויטר והפייסבוק".
"דואל סקרין" לחילופין, זה מצב שבו שני המסכים קשורים זה בזה ומשפיעים אחד על השני ועל חוויית הצפייה בלייב. הביטוי הראשון לדואל סקרין הוא ככל הנראה בספורט ושיווק, הדואל סקרין ייחודי לשידורים חיים, דבר שקיים תמיד במשדרי ספורט. במקביל הטכנולוגיה החלה להשתלב בתוכניות טלוויזיה, בעיקר שעשועונים (ששילבו באופן טבעי משחקים), תכניות ריאליטי ותכניות טאלנטים בהן הצופים לקחו חלק בקבלת החלטות והדחות. בישראל אתם מכירים את זה מהתוכניות "הכספת" ו"אל תפיל את המליון", בהן הצופים בבית משתתפים במשחק מהמסך השני (אך לא משפיעים עליו).
דוח חדש של BI Intelligence שניתח בין היתר, את השימוש במכשירי מובייל במהלך שידורים שונים בטלוויזיה, ממחיש בצורה מצוינת עד כמה גדולה ה"תופעה" של המסך השני בארה"ב. בדוח התגלה ש-46% מהצופים האמריקאים משתמשים בסמארטפון ו-40% בטאבלט, במהלך צפייה בטלוויזיה על בסיס יומי. עוד גילה הסקר, שברוב המקרים (53%), אותו שימוש במכשיר סלולרי נלווה, קשור באופן ישיר לתכנים שהם צופים בהם על המסך הגדול.
סקר מהיר:
וזה אפילו רווחי: 20% ממשתמשי המסך השני שהוא טאבלט סיפרו שביצעו רכישות שפורסמו בטלוויזיה במהלך צפייתם בתוכניות, ועוד 13% ממשתמשי הסמארטפון כמסך שני, סיפרו על רכישות דומות.
ומה בעתיד? "שילוב יותר אורגני בין המסכים. למשל להשפיע על תוצאות התכנית בלייב. לתעשייה יש צורך יותר גדול בלייב", אומר רבנר. הוא מוסיף: "אבל אני מחכה לשינוי גדול יותר, היום הסקנד סקרין מגיע אחרי שהתכנית כבר מוכנה. זה תמוה בעיניי. המהפכה הכי משמעותית היא כשהצופה יקבל ביטוי של כל שלבי התכנית הפיתוח היצירה, כל התהליך. לא רק מרקטינג ותוצאה מוגמרת".
ומסתבר שלא צריך לחכות הרבה. בימים האחרונים, חברת דיסני החזירה למסך הגדול את הסרט המצויר האהוב "בת הים הקטנה", אבל היא שידרגה אותו כדי שיתאים לדור החדש.
במקום סתם להגיע ולצפות בסרט בקולנוע, הצופים הצעירים והוריהם, מוזמנים להגיע עם סמארטפונים וטאבלטים, ובעזרת אפליקציה ייחודית שפיתחה, יוכלו לקחת חלק פעיל בסרט. כך זה יעבוד:
הכתבה המלאה תשודר הערב (ג'), בתוכנית "מה אתם אומרים", ב-18:50, קשת, ערוץ 2