תמי, תושבת רחובות, לא הבינה מה קורה בחשבון הסלולר שלה. לפני יותר משנתיים היא הצטרפה לתוכנית בתשלום קבוע מראש, ולכן לא הבינה למה מצאה בחשבונית החודשית שלה חיוב גדול וחריג.
"האמת היא שאני לא תמיד בודקת את החשבונית שלי", אומרת תמי. "לפני כחודש בדקתי במקרה את החשבונית והופתעתי לגלות חיוב בסך כ-200 שקל לשירותי תוכן". לדבריה, כשהתקשרה לברר את העניין עם ספק הסלולר שלה, חברת פלאפון, נאמר לה שהחיובים נובעים מכך שנרשמה למשחקי טריוויה סלולריים כמה חודשים קודם לכן.
"החיובים היו עצומים. שאלתי את הילדים שלי אם הם נרשמו למשהו והם לא ממש זכרו. בסוף בתי בת ה-11 הודתה שנרשמה למשחק בסלולרי שהבטיח לה פרסים או משהו כזה. בדקתי את החשבוניות של החודשים הקודמים וגיליתי שבשבעת החודשים האחרונים שילמתי יותר מ-1,000 שקל על השטויות האלה", היא מספרת.
לאחר השיחה עם חברת פלאפון, פנתה תמי לספק החיצוני של משחק הטריוויה, חברת טלטאץ', כדי לברר מתי וכיצד נרשמה לשירות. בטלטאץ' ענו לה כי ההרשמה בוצעה דרך פרסומת למשחק טריוויה. הם אף מסרו לה את שער ההרשמה והקוד שהוזן באתר בהליך הרישום.
תמי לא הבינה מדוע חברת הסלולר מאפשרת לבתה הקטנה להירשם לשירותים יקרים כל כך ללא הסכמתה, אף שהיא המנויה בפועל. הבדיקה העלתה כי בטופס הגישה לשירותי הסלולר (המסמך המאשר את ההתקשרות בין לקוח לחברת סלולר) אישרה תמי, בהיסח הדעת, קבלת שירותי טריוויה.
לקוחות רבים כמו תמי עושים את אותה טעות ומאשרים ללא בדיקה את כל טופס הגישה בעת חידוש החוזה עם חברת הסלולר או החלפת ספק סלולרי.
עוד ב-TheMarker
ניסיון חסימה על ידי משרד התקשורת
מדובר בתופעה מרגיזה שרווחה בישראל עד לפני כמה שנים: צרכנים רבים, בעיקר הורים, היו מגלים חיובים של מאות שקלים בחשבון הסלולר החודשי עבור "שירותי תוכן" — משחקי טריוויה, חידונים, בדיחות יומיות ועוד, שפיתו אליהם גולשים באמצעות באנרים פרסומיים באינטרנט.
הפיתוי להרשמה היה בדרך כלל הבטחה לזכייה בפרס יקר ערך בתמורה למענה על שאלות קלות; ההרשמה היתה פשוטה והחשבון המנופח היה מגיע דרך חברות הסלולר — שגם גזרו קופון של 50% מכל חיוב, כסולקות התשלום.
בספטמבר 2011, בעקבות תלונות רבות של צרכנים והצפת התופעה בכלי התקשורת השונים, החליט משרד התקשורת לעצור את החגיגה וקבע כי חברות הסלולר לא יוכלו לאפשר לספקים לגבות תשלום עבור שירותי תוכן - ללא הסכמה מפורשת של המנוי עצמו, הכוללת חתימה אקטיבית על טופס מתן הסכמה.
חברות הסלולר אף חויבו לשלוח למנויים "טופס גישה לשירותים באמצעות המכשיר הסלולרי, המחויבים בחשבון הטלפון". בטופס זה סימנו הלקוחות את השירותים שבפניהם הם מעוניינים לחסום את מכשיריהם, ואת השירותים שיישארו פתוחים. בנוסף, הובטח כי במידה שלקוח לא ימלא את הטופס, תיחסם הגישה ממכשירו לשירותי תוכן כאלה ואחרים, כברירת מחדל.
אך הבטחות לחוד ומציאות לחוד. ל-TheMarker הגיעו כמה תלונות מלקוחות חברת פלאפון, ובעקבותיהן שאלה: האם החיובים העודפים על שירותי תוכן ומשחקי טריוויה הצליחו לחזור מהדלת האחורית?
לוכדים את הגולשים הצעירים
כמו תמי, גם רונן גילה את החיובים הגבוהים והמפתיעים - דווקא דרך פירוט החיובים בכרטיס האשראי שלו: "לפני כמה ימים בדקתי את פירוט חיובי האשראי שלי וגיליתי, לצערי הרב, שחויבתי עבור משחקי טריוויה ושירותי תוכן על ידי חברת יוניסייל בסכום של 1,800 שקל, עבור מכשיר סלולרי שבו מחזיק בני. התקשרתי ליוניסייל וביטלתי את השירות שהם לכאורה נותנים לי. דרשתי מהם שיחזירו לי את הכסף, אך הם לא מוכנים לשמוע על כך".
גם ס' נתקל בחיוב חריג: "מצאתי בחשבון הסלולר של הבן שלי חיוב של 180 שקל", סיפר: "התקשרתי לחברת הסלולר, אמרו לי שהוא נרשם באמצעות פרסומת למשחק טריוויה סלולרי של ספק חיצוני. כמה זה עולה? 40 שקל הרשמה, 40 שקל לשבוע ושני שקלים לכל שאלה", תיאר ס', שהוא לקוח פלאפון המחזיק בכמה קווים. מאוחר יותר בדק ס' בחשבוניות אחרות, וגילה כי סך החיובים לשירות הטריוויה הגיע ל–480 שקל. ס', גם הוא לקוח של פלאפון, התקשר לשירות הלקוחות של החברה. שם השיבו לו כי ההרשמה בוצעה בנובמבר דרך פרסומת למשחק טריוויה. מהנתונים הבין ס' כי בנו נרשם למשחק הטריוויה בעצמו.
לדברי מנכ"ל אמון הציבור, רונן רגב כבירי, "הבסיס של כל עסקה הוא שהצרכן צריך לתת את הסכמתו. הבעיה העיקרית עם שירותי התוכן היא שהם מצרפים אותי בלי שאני יודע בדיוק את תנאי ההצטרפות ואת המחיר של השירותים. זאת הסכמה פסולה, אפילו אם חתמתי על טופס שמאשר לצרוך שירותים דרך המכשיר".
על פי אתר דן אנד ברדסטריט, (D&B) חברת טלטאץ' תקשורת בע"מ היא חברה פרטית הרשומה בבני ברק, ובעלי המניות שלה הם אריק ענבר, עופר ישראל חיימוביץ', עופר פיזוב ורנאל דיין. החברה אף מנהלת את ההגרלה של המצביעים בתוכנית הריאלטי של רשת "אקס־פקטור".
בשביל לחסום את השירותים הללו, הורידו את "טופס גישה לשירותים", מלאו את הפרטים שלכם, ושלחו לחברת הסלולר. פרטים נוספים כאן.