בשנתיים האחרונות נראה שאי אפשר לחמוק מהבינה המלאכותית, וכמעט כל חברות הטק מתעסקות בנושא, החל מהענקיות כמו גוגל, מטא, אפל ומיקרוסופט ועד סטארטאפים קטנים. ישראל, שנודעה בתור הסטארטאפ-ניישן, עומדת בחזית הסייבר, אך נשאלת השאלה אם אנחנו מספיק מתקדמים בתחום ה-AI ולא נשארים מאחור. דוח מבקר המדינה שפורסם היום (ג') קבע נחרצות כי מדינת ישראל כושלת בהיערכותה להפיכת הבינה המלאכותית לתחום הטכנולוגי המוביל של השנים הקרובות
על רקע זה, מטא ישראל (חברת האם של פייסבוק, וואטסאפ ואינסטגרם) מפעילה בימים אלו אקסלרטור, תוכנית האצה לסטארטאפים ישראלים בתחום ה-AI. מדובר בעשר חברות בשלבי צמיחה מוקדמים, שנבחרו להשתתף בתכנית מתוך עשרות סטארטאפים כחול-לבן שהגישו מועמדות - כולן חברות שמוצרי בינה מלאכותית נמצאים בליבת העסק שלהן. בין החברות שנבחרו - QR Genetics, המפתחת פתרון בינה מלאכותית להאצת גילוי תרופות למחלות גנטיות, Twee, פלטפורמת בינה מלאכותית עבור מורים לאנגלית ו-Lucid Dreams, המפתחת את "סמנכ"ל הכספים הראשון מ-AI" עבור עסקים קטנים ובינוניים.
התוכנית החלה בספטמבר ותימשך עד סוף השנה, סך הכול יותר משלושה חודשים, ממרכז המו"פ של מטא בתל אביב, ותכלול מנטורינג וכיתות אמן של בכירים בתעשייה, בהם עדי סופר תאני, מנכ"לית מטא בישראל, עמית בלייווייס, Senior Data Scientist באנבידיה, נועה זהבי, דירקטור מוצר ב-AI21 Labs ועוד. במסגרת התכנית אף יגיעו אנשי רשות החדשנות לדבר על אפשרויות לקבלת השקעה ועל מסלולי ההשקעה השונים שפתוחים עבור החברות להגשה.
אייל בן שלום, בן 35 מתל אביב הוא מנכ"ל AdgeAI, המשתתפת באקסלרטור, ואחיו אסף, בן 42, הוא סמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה. החברה מפתחת פתרון בינה מלאכותית לצוותי קריאייטיב. בחברה 7 עובדים, וכולם מגיעים מדי יום לעבוד מקומה 34 במשרדי מטא בעזריאלי שרונה, לצד שאר הסטארטאפים בתוכנית. "אנחנו מקבלים המון תכנים כיזמים", הוא מספר ל-mako. "בתחום הטכנולוגי, אבל גם למשל המכירות".
AdgeAI היא בוטסטראפ, כלומר כל המימון לפעילותה מסתמך על הון עצמי של המייסדים או הכנסה ממכירות ראשוניות, ללא תמיכת משקיעים. לדברי בן שלום, יש להם לקוחות גדולים בעולמות של איקומרס, כולם מארה"ב, והוא מציין לדוגמה את Underoutfit, מותג להלבשה תחתונה לנשים בארה"ב.
"המוצר שלנו נולד מתוך הצורך להבין למה קריאייטיב אחד מצליח והשני לא. בעידן שבו מותגים מייצרים אלפי קריאיטיבים בשנה, לרובם אין את הכלים לנתח מה באמת עובד", מסביר בן שלום. "פיתחנו סוכן AI שמנתח אלפי קריאיטיבים, מזהה דפוסים חוזרים ומשמעותיים, ועוזר למותגים ליצור תוכן מדויק ואפקטיבי יותר שמותאם לקהל שלהם".
"בשנתיים-שלוש שנים האחרונות הפלטפורמות שינו את הדרך שאפשר לפרסם בהן, הקריאייטיב קובע מי הקהל. למשל מודעה של אישה בת 30 עם עגלה תטרגט נשים שעומדות ללדת. אם תהיה שם אישה בת 70, זה יפנה לסבתות שרוצות לקנות מתנה לבת שלהן להולדת הנכד. הטכנולוגיה שלנו סורקת את הקריאייטיבים, גם וידיאו וגם תמונה, ומחברת את זה לביצועים. צריך לזכור שרוב התכנים לא תופסים. אם מישהו מייצר אלף קריאייטיב בשנה, 950 מתוכם לא יתפסו".
שיתוף הפעולה עם מטא מתבטא בכך ש- AdgeAI מתממשקת איתה "בצורה מלאה", כלומר יש לה גישה לתוכן והביצועים של הקמפיינים של הלקוחות בפייסבוק ואינסטגרם. הם יכולים לראות למשל כמה רכישות בוצעו ממודעה שפורסמה ברשתות החברתיות האלו.
לדברי בן שלום, בעזרת המוצר הם הצליחו להגדיל משמעותית את המכירות של מותג ההלבשה התחתונה אנדר אאוטפיט ב-30 אחוז, ומנכ"ל החברה, פליקס לשו, אף פרגן להם בחשבון הלינקדאין שלו.
כיצד זה קרה? "הבינה המלאכותית מצאה שכשמדברים על מידות בווידיאו, כלומר מציינים את טווח המידות של הפריטים, זה מגדיל ביצועים ב-20-30 אחוז. ראינו את זה בווידיאו שלהם, שכשמציינים מידות זה עובד מצוין, אבל הם לא ציינו אותן בתמונות סטטיות. כשהם החלו לציין את המידות גם בתמונות סטטיות, המכירות קפצו", הוא מסביר.
איך עוברת עליכם שנת המלחמה האחרונה בתור סטארטאפ קטן?
בן שלום: "ה-7.10 גרם לנו לעשות פיבוט (שינוי קונספט), בגלל כוח אדם שהיה לנו שגויס למילואים. גם היום אין שיחה שלנו עם אנשים מחו"ל שלא מתחילה בשאלות על המצב, פחדים וכו'. אי אפשר להתעלם, יש כאן חוסר יציבות בגלל המצב הביטחוני, ובסוף מאוד קשה להמשיך לפתח עסק במצב לא יציב. כל הדברים האלה משפיעים עלינו מאוד, אבל אנחנו יזמים וננצח בכל מחיר. יש לנו אחריות, הכלכלה הישראלית חשובה מהכול".
איך אתה רואה את מצבה של ישראל בנושא הבינה המלאכותית? האם אנחנו באמת מפגרים אחרי העולם?
"אני לא מסכים עם האמירה הזאת. אני חושב שיש לנו פוקוס ביטחוני על סייבר, אבל יש פה מוחות נהדרים, יש בתל אביב מיני סיליקון וואלי. ישראל היא מעצמת AI היתרון שכולם מכירים את כולם, וכך יש לנו גישה לאינפורמציה שבחו"ל אין בהכרח".
עדי סופר תאני, מנכ"לית מטא בישראל, מסרה: "היתרון הגדול ביותר של קוד פתוח הוא עבור המפתחים, שיקבלו לידיים שלהם את הטכנולוגיה הגולמית איתה הם יכולים לעשות דברים מטורפים. יש לנו את החובה, לצד הזכות הגדולה, להביא לתעשייה הישראלית את Llama 3.1, מודל השפה המוביל שלנו בקוד פתוח, וכל פיתוח עתידי שיאפשר לסטארטאפים כחול לבן להיוולד, לצמוח ולרוץ מהר. כשיצאנו לדרך, תהינו אם בעולמות ה-B2C יהיו מספיק סטארטאפים בתחום ה-AI, וגילינו שיש המון כאלו כאן בישראל".