קבוצת התקשורת פרטנר מפרסמת לראשונה את "מדד הסלולר של הישראלים" לשנת 2024, שמראה עד כמה אנחנו מכורים לטלפון הנייד, מה האפליקציה האהובה עלינו בלי כל תחרות, ומצביע גם על פערי הדורות. המחקר בוצע על ידי מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה בחודש אוגוסט 2024 וכולל מדגם ארצי ומייצג של 4,524 משתתפים, שהשיבו על 137 שאלות על החיים הסלולריים שלהם, לצד מדגם ייחודי בקרב 399 בני נוער בגילי 12-17.
מה הישראלים עושים בטלפון?
על פי הסקר, לא תמצאו מישהו שלא מחובר טכנולוגית: 97% מהישראלים בעלי טלפון נייד, ל-87% יש מחשב נייד, ל-84% טלוויזיה, טאבלט (54%), מחשב נייח (52%), שעון חכם (45%) וקונסולת משחק (32%). 0% אחוז מהנשאלים השיבו – אף אחד מהם.
זוכרים שטלפון נוצר בשביל שנוכל לדבר בו? בתשובה לשאלה, אם הייתם יכולים להשאיר רק 3 פונקציות בטלפון הנייד, במה היית בוחרים, 59% מהנשאלים לא יוכלו לוותר על התכתבות ומסרים (וואטסאפ והודעות) בנייד שלהם, בעוד ש-48% לא יוכלו לוותר על שיחות. 30% לא יוותרו על ניווט, תכנון נסיעות ומפות, 28% על רשתות חברתיות ו-24% על חיפוש באינטרנט.
72% הצהירו כי הם משתמשים באפליקציות ניווט ברמה שבועית - 53% לא מתחילים לנהוג בלי וויז גם כשיודעים את הדרך, יותר מאפליקציות בנקים (65%), מוסיקה (60%), קופות החולים (40%), קניות (34%), וקורקינטים שיתופיים (7%). 75% מהצעירים משתמשים באפליקציות תחב"צ, לעומת מחצית מהמבוגרים. שליש מדור ה-Y מזמינים אוכל לפחות פעם בשבוע.
הרשת החברתית המועדפת על בני 35+ היא פייסבוק - עם 73% שהעידו כי משתמשים בה בתדירות יומית מעל גיל 35 פלוס, 67% בני 18-34 ורק 16% בני נוער. בני 18-24 מעדיפים את אינסטגרם - 70% מבני 18-34 משתמשים בה בתדירות יומית, ו-60% מבני הנוער, רק 41% מעל גיל 35. בני הנוער מעדיפים את יוטיוב - 71% מבני הנוער משתמשים בה מדי יום, הרבה לפני טיקטוק, שבה 56% מבני הנוער משתמשים בתדירות יומית.
מחצית מהישראלים מושפעים ממשפיענים, כאשר 51% קנו לפחות פעם אחת מוצר ממשפיען – 49% לא קנו בכלל, 9% קנו הרבה פעמים, 28% קנו פעמים בודדות, 14% קנו פעם אחת. צעירים צופים יותר בתוכן משפיענים, כאשר 70% מבני 12-17 העידו שצפו בתוכן כזה.
מרוויחים יותר? אתם כנראה מחוברים יותר לעבודה מהנייד. 44% מהנשאלים שהם בעלי הכנסה מעל הממוצע, מחוברים ליומן ולמייל של העבודה דרך הנייד. הנתון עומד על 33% מהנשאלים עם הכנסה ממוצעת ועל 25% מהנשאלים עם הכנסה מתחת לממוצע.
הנייד הוא גם קונסולת המשחקים שלנו: 79% מבני 12-17 משחקים בנייד, לעומת 50% בגילאי 50+. לעומת זאת, מבוגרים מבזבזים יותר על גיימינג: 255 שקלים היא ההוצאה הממוצעת של בוגרים על משחקים במובייל, מול 160 שקלים אצל בני נוער. בזמן שנשים משתמשות יותר באפליקציות קניות, גיימינג הוא השופינג של הגברים.
44% מהישראלים מאזינים לפודקאסטים בסלולר, כאשר מבוגרים יעדיפו תכני חדשות ובני נוער יעדיפו קומדיה. נשים מאזינות יותר לתוכן בנושא חברה ותרבות, גברים לעסקים ואקטואליה.
גם בחו"ל נשארים מחוברים: 74% מעדיפים להישאר זמינים מהנייד, 88% מרגישים בטוחים יותר כשהנייד לצידם. אחד מכל ארבעה נהנה יותר מהחופשה כשהוא משתף אותה ברשתות החברתיות, כאשר 29% מבני 12-17 העידו כך. שימושי המובייל העיקריים בחו"ל הם שיחות ווטאסאפ, צילום וניווט.
הנייד מגבה אותנו: 78% דואגים לגבות את התוכן שלהם, 61% משתמשים באפליקציה לזיהוי שיחות ממספרים לא מוכרים, 35% משתמשים בעוזרים קוליים ו-AI.
לא יכולים בלי וואטסאפ
ל-98% מהישראלים יש וואטסאפ על הטלפון שלהם. אם הישראלים היו צריכים לבחור אפליקציה אחת בלבד שתהיה בנייד, 54% היו בוחרים בוואטסאפ, הרבה לפני וויז (8%), אינסטגרם (6%), ג'ימייל (4%) ושעון מעורר (3%). רוב הישראלים פותחים את היום עם וואטסאפ (52%) ורק לאחר מכן מתעדכנים בחדשות ובאינסטגרם. לפני השינה, ההיצמדות לוואטסאפ עולה עם הגיל (29% בני 55 פלוס, 20% בני 12-17).
הנתונים מציגים כי צעירים מעדיפים להקליט הודעות קוליות, כאשר מבוגרים מעדיפים לבצע שיחות קוליות. מחצית מהישראלים פתחו קבוצה עם עצמם, שיתוף מיקום (58%) לגיטימי יותר ככל שאתה צעיר יותר. 63% מקליטים הודעות קוליות עד חצי דקה, כאשר בני נוער שולחים הודעות ארוכות יותר. 40% מקשיבים להודעות קוליות במהירות מוגברת.
21% מהישראלים משתמשים באימוג'י, כאשר ההעדפה ניכרת יותר בקרב צעירים ובקרב אייפוניסטים (27% לעומת 19% באנדרואיד).
קבוצות: מחצית מהישראלים פעילים בעד 10 קבוצות, 9% פעילים ביותר מ-30 קבוצות, כאשר 74% שמים את הקבוצות על השתק. 41% נוהגים למחוק הודעות מהוואטסאפ, 2 מתוך 3 נמנעים מלפתוח הודעות שקיבלו כדי שהצד השני לא יראה שקראו, 45% בודקים מתי מישהו נראה לאחרונה ו-36% ביטלו את תכונת הנראה לאחרונה. רבע מהישראלים ביטלו את סימון הוי הכחול.
כמה אנחנו באמת תלויים בסלולר?
אם היה צריך לוותר על דבר אחד בחיים, 48% לא היו מוכנים לוותר על הטלפון הנייד. 13% לא היו מוותרים על מכונת הכביסה, 11% על הקפה ו-10% על מתוקים, רק 6% לא יכולים בלי טלוויזיה. 67% מבני 12-17 לא מוכנים לוותר על הנייד, 53% מבני 18-34, 43% מבני 35-54 ו-37% מבני 55 פלוס.
54% טוענים שלא יוכלו לשרוד יום שלם ללא הנייד, כאשר 60% ירכשו מכשיר חדש תוך 24 שעות אם יאבדו את הקודם. את החדשות, רובנו צורכים בעיקר מהנייד (81%).
53% מהישראלים מתחילים להילחץ עוד לפני שהסוללה ירדה ל-20%. רק 14% אמרו כי הם לא נלחצים אם הסוללה עומדת להיגמר. אנחנו משתמשים בנייד כ-5.5 שעות ביום בממוצע - בחלוקה למגדר, גברים משתמשים בנייד 5 שעות ביום בממוצע, נשים – 6 שעות. 57% מההורים משתמשים בנייד יותר מ-5 שעות, 58% מבני הנוער, 12-17 מעל 5 שעות ביום.
60% משתמשים בנייד עוד לפני שהם מצחצחים שיניים בבוקר, כאשר עבור 50% הנייד הוא הפעולה האחרונה לפני שהולכים לישון. 10% נרדמים מול המסך. 38% יבדקו עדכונים בנייד אם יתעוררו באמצע הלילה. 70% מתעסקים בנייד בזמן שהם צופים בטלוויזיה. 81% יצערו לרגע לבדוק את ההתראה החדשה, גם אם הם עסוקים במשהו אחר.
1 מכל 4 ישראלים שאינם שומרי שבת, מצמצמים זמן עם הסלולר בסופי שבוע, בעיקר כדי להקדיש את הזמן למשפחה.
מתי נותנים טלפון נייד לילדים?
איזה מספרי טלפון אנחנו זוכרים בעל-פה? בעיקר של ההורים שלנו (67%), של בן/בת הזוג (57%) ושל הבית (35%).
רוב ההורים (61% מהאימהות, 55% מהאבות) מאפשרים לילדים מתחת לגיל 3 להשתמש או לצפות בתוכן בסלולר, אבל יודעים להגיד גם לעצור: 67% מאפשרים עד שעה, רק 8% לא מגבילים בכלל.
1 מכל 10 הורים נותן לילדים טלפון כבר מגיל 4 (11%), כאשר הנתון קופץ ל-8 מתוך 10 הורים בגיל 10 (78%). כל קהילה והנורמה שלה: במגזר החילוני והערבי, רוב הילדים עם נייד מגיל 7, במגזר הדתי והחרדי – מגיל 12. 37% מההורים רכשו טלפון לילדיהם סביב כיתה א', 5% מההורים ממתינים לגיל 16-18. 2/3 מההורים יגבילו את אופן השימוש של הילדים בנייד, לרוב לעד 3 שעות.
50% מההורים מודאגים מהשימוש של הילדים בנייד, כאשר 44% שולטים מרחוק על הנייד באמצעות אפליקציות שליטה ובקרה. בזמן ש-27% מההורים חושבים שהשימוש בנייד פוגע בהישגים בלימודים, 66% חושבים שהשימוש חיוני בשמירה על קשרים חברתיים. 31% מהילדים מתוודים שמשתמשים בנייד גם בשיעור, 64% צמודים למסך בהפסקות.
31% מהילדים נמצאים בטלפון גם בזמן השיעורים, כאשר 64% מבלים איתו בהפסקות.
גם ההורים לא מתנתקים: 87% מודים שהם שקועים בנייד גם עם ילדיהם, בעיקר להתכתבות (60%), חדשות (44%) ועבודה (37%).
נימוסים בעידן הסלולר
81% מהישראלים נועלים את הנייד שלהם, כאשר בעלי אייפון (91%) קנאים יותר לפרטיותם מאשר בעלי אנדרואיד (78%). כמחצית מהישראלים משתפים את בן/בת הזוג בסיסמה שלהם, שליש שומרים את הסיסמא רק לעצמם. 41% מהנוער שיתפו את הסיסמה עם ההורים.
אל תתקשרו אליי: מחצית מהישראלים מעדיפים לשלוח הודעה, 31% יבחרו בשיחת טלפון ורק 5% בהודעה מוקלטת. ההעדפה לשיחה עולה בגילים מבוגרים יותר. 85% מתעסקים בנייד בזמן שיחה (התכתבות, רשתות חברתיות, מיילים, שופינג), רק 71% חושבים שזה לגיטימי.
53% חושבים שלא לגיטימי לדבר בטלפון בתחבורה ציבורית, כאשר המספר עולה בחדר כושר (79%), במעלית (81%) או בדייט (92%). 31% נוטים לסנן שיחות לעיתים קרובות גם מאנשים שהם מכירים, כאשר נשים מסננות יותר. מבוגרים – מסננים פחות.
נימוסי וואטסאפ: 11% יוסיפו אדם לקבוצה המונית ללא בקשתו, 21% ישלחו "היי" ככה סתם ללא הקשר, 47% ישלחו הודעה לא דחופה אחרי 22:00, 38% ישלחו אותה לפני 08:00. 57% יפסיקו התכתבות ללא מענה להודעה אחרונה, 66% לא יפתחו הודעה כדי שלא ידעו שראו.
לחתוך קשר בהודעה זה לא רומנטי: 38% חושבים שזה לגיטימי לפני דייט שלישי, כאשר המספר צונח ל-21% אם זה אחרי הדייט השלישי. הלגיטימציה מתגברת אצל נשים וצעירים. ומה לגבי גוסטינג (ניתוק חד-צדדי של הקשר ללא הודעה מוקדמת)? הרוב המוחלט נגד וזה חוצה מגדרים ודורות, אך עדיין חוטאים בכך: 30% מהנוער עשו גוסטינג, מבוגרים – 11%.
איזה טלפון נייד יש לישראלים?
ל-44% מהישראלים יש סמסונג גלקסי, ל-32% אייפון, ל-12% שיאומי ול-10% מותגים אחרים. ל-2% אין סמארטפון כלל. האייפון פופולרי יותר בקרב צעירים בני 12-34 (44%) ונשים (37%), גלקסי בקרב הדור הבוגר בגילאי 35+ (54%) וגברים (46%).
חמשת הפרמטרים החשובים בבחירת מכשיר נייד: מחיר (56%), סוללה (46%), נפח (46%), מצלמה (41%) ועמידות לאורך זמן (32%). לבעלי אייפון חשובה המצלמה, לבעלי אנדרואיד – המחיר. חמשת הפרמטרים הכי פחות חשובים: זיהוי פנים (5%), יוקרה (4%), סינון תכנים (4%), גאווה (4%) ומדינת ייצור (2%).
45% מהנשאלים מחוברים לחבילת גלישה דור 5. חמישית מהישראלים בכלל לא יודעים לאיזה דור הם מחוברים.
45% מהישראלים מחליפים נייד כל שנתיים-שלוש.
אסף אביב, סמנכ"ל שיווק ותוכן בפרטנר, מסר בתגובה לסקר: "כמה מכם נמצאים עכשיו מול מסך הסלולר? לפי המחקר שלנו, לפחות 81%. הסלולרי מלווה אותנו בכל רגע, משפיע על הדרך בה אנו מתקשרים, צורכים מידע ומשתפים חוויות. בעצם, כולנו חלק מדור הסלולר. כחברת סלולר מועדפת ומובילה שמבינה את הדור שלא יכול בלי, אנחנו גאים לפרסם לראשונה את מדד הסלולר של הישראלים ולהנגיש לכם את הנתונים שכולכם רציתם לדעת".