נגיף הקורונה הסב פגיעה קשה לענף המסעדנות, כשעסקים רבים סגרו את שעריהם ואחרים החלו להשתמש בשירותי משלוחים כדי לשרוד. כעת הם משיבים מלחמה: מסעדנים פנו לרשות התחרות במשרד הכלכלה בדרישה להכיר באפליקציית המשלוחים "וולט" (Wolt) בתור מונופול.
"אנחנו עושים זאת כדי להכניס את וולט לקטגוריה של מונופול", אמר ל-next אילן זגדון, הבעלים של מסעדת "סבא ג'בטה" בבאר שבע. "צריך להגביל את העמלות שהיא לוקחת, את התקשורת עם הלקוח ואת כל מה שכרוך בכך".
זיגדון ומסעדנים אחרים מנעו את כניסתה של וולט לעיר באר שבע, למרות שמסעדות רבות תולות באפליקציית המשלוחים את העובדה שהן עדיין פתוחות. "בארה"ב הגבילו אותם בעמלות", מסביר זגדון. "וולט מגיעה אליך לעסק במצב שבו אין לך ברירה. המסעדה לא עובדת, אתה יכול לעבוד רק במשלוחים ואין לך אפשרות אחרת. בעצם אין תחרות. וולט נכנסת לעסק שלך, ואוספת את המידע כל הלקוחות שלך. הם יודעים מי הזמין מה, בזמן שאתה לא יודע מי הלקוח והלקוח לא יודע מי אתה. וולט בעצם מתחרה בך".
"כל מי שדיבר נגדם לא מעז יותר לדבר נגדם", אמר ל-next מסעדן שביקש להישאר אנונימי. "הם שבויים שלהם. שבויים. חבר שלי, עם מסעדת שווארמה, הפך להיות מפעל. הוא מרוויח שלושה שקלים למנה. הוא מוכר 300 מאות מנות דרך וולט עם שלושה שקלים רווח". מסעדן אחר, שהתראיין אף הוא בעילום שם, הוסיף: "הכסף שלי ביידים שלהם, אחי. הכסף שלי. אני עבדתי עליו. הם קוראים לי שותף. פרוטקשן הם לוקחים לי. תקחו פרוטקשן, אבל תנו לי את החלק שלי לפחות".
כיום וולט גובה מהמסעדנים עמלה של 31.6 אחוזים מהמחזור בתמורה לשירותי המשלוחים. בוולט אמרו שהעמלה היא לא רק זולה, אלא "זולה יותר מהעלות של הפעלת מערך משלוחים ושירות לקוחות עצמאי" אלא שלדברי המסעדנים, שהגישו את התלונה באמצעות עו"ד יוסי האזרחי, מדובר בסכום אסטרונומי."אני לא מצפה שהם יגידו שזה יותר יקר, אבל העלות של העסקת שליח הרבה יותר זולה, 18 אחוזים במקסימום", הוסיף זיגדון. "הוא עובד שלי ואני יכול להשתמש בו לעוד הרבה דברים, לא כמו השליח של וולט שבא והולך".
בוולט מסבירים שהם חולקים את הנתונים עם המסעדות, במטרה שאלה "תשתפרנה, תתייעלנה ותגדלנה את מכירותיהן". "תודה רבה לוולט שמייעצים לנו איך לנהל את המסעדות. וולט משתלטת על הדאטא שלנו. הם לומדים אותו ועל כך הם צריכים לשלם לנו כסף. וולט צריכה לבחור: אם אתם משתמשים במוניטין שלי ובמידע שלי – שבו אתם יכולים להשתמש גם כדי לקדם את המסעדות אחרות – אז אתם צריכים לשלם לי, כמו שחברות טכנולוגיה אחרות משלמות.
"רשות התחרות יכולה להעמיק בנושא ולהבין שלמסעדנים אין ברירה", הוא סיכם. "החברות האלה שולטות בנו ואנחנו לא יכולים לעשות שום דבר. בלעדיהם המסעדה מתה ואיתם היא גוססת. זה כמו לבחור אם אתה מעדיף למות בירייה או למות בתלייה".
מחברת וולט נמסר בתגובה: "חברת וולט חרטה על דגלה להעניק את שירות המשלוחים והיעיל והמהיר ביותר בכל רחבי הארץ, גם בימי השגרה ומאז הקורונה. וולט מספקת למסעדנים דרך להמשיך לעבוד ולהתפרנס. וולט רואה את עצמה חלק מענף המסעדנות ובמסעדנים כשותפים מלאים לדרך, ולראייה, למעלה מ-1,500 מסעדות שותפות עמנו".
מרשות התחרות במשרד הכלכלה נמסר בתגובה: "קיבלנו תלונה והיא נבדקת".