אורי קובץ' הוא רק בן 20, אבל כבר הספיק לצבור ניסיון בעולם השיווק שלא מבייש אנשים שהתגייסו עוד לפני שנולד. כשהיה בן 14 בלבד הוא הקים את אאוריקה, סוכנות לשיווק ופרסום שמונה כיום כ-15 עובדים, אשר עבדה עם כוכבי רשת רבים דוגמת אלכס דניאל, אליה בונן, שלו יפרח ורותם חג'ג', שאמנם השמות שלהם לא יגידו כלום לחלקכם, אבל הם מחזיקים בעשרות ואף מאות אלפי עוקבים, וסייעה ללקוחותיה, כך לדברי קובץ', להגיע להכנסות של עשרות מיליונים.

את הדרך שלו בעולם השיווק החל קובץ' בגיל 12. "התחלתי לשחק עם הפוטושופ ולעצב לעצמי", הוא נזכר בשיחה עם mako. "כשנגמרו לי הרעיונות, נכנסתי לקהילות שקשורות לפוטושופ בסקייפ והתחלתי לעצב לוגואים לאנשים. בשלב מסוים סיימתי עיצוב למישהו שרצה לוגו לערוץ יוטיוב שלו והוא כתב לי, 'לאן להעביר את הכסף?' אני הייתי ילד בן 12, ספורטאי תחרותי, שלא ממש ידע מה זה כסף - אז בשיא המהירות פתחתי פייפאל".

לאחר מכן קובץ' החל ליצור עיצובים תמורת תשלום נמוך מאוד של 1-2 דולר בשם בדוי. "זה התפוצץ מהר מאוד, כי כבר בגיל 12 הבנתי שהמטרה של העיצובים שלי היא לתפוס תשומת לב ולהשפיע על העסק".

מתי הבנת שיש משהו מיוחד ביכולות שלך ושיש כאן פוטנציאל עסקי גדול?
"ממש כשקיבלתי את התשלום הראשון חשבתי לעצמי שאני יכול לבנות אימפריה, והתחלתי לעבוד ממש עם כל כוכבי הרשת הבודדים שהיו אז. מהר מאוד הגעתי למצב שבו אני צריך להציע עוד שירותים - כי לא היו לי עוד לקוחות פוטנציאלים חדשים, אז הצעתי שירותים כמו עריכת וידאו, בניית אתרים ובניית קהילות".

הצגת פוסט זה באינסטגרם

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎Ori Kovatch‎‏ (@‏‎orikovatch‎‏)‎‏


את הכסף שהרוויח השקיע בקורסים אונליין בנושאי שיווק, מכירות ועסקים במטרה ללמוד יותר טוב את עולם השיווק. "את כל הכסף שהיה לי השקעתי בזה. היתרון והחיסרון שלי היה שלא ממש היה לי מודעות לכסף. קניתי קורס בעשרות אלפי שקלים לפי שתדלקתי בפעם הראשונה, כי לא הייתה לי הבנה ש-21 אלף שקלים זה המון. היה לי את הכסף הזה פנוי אז השקעתי אותו".

איך ההורים קיבלו את זה?
"צריך להבין שהתחלתי בעידן שבו הבריונות ברשת הייתה בכותרות. לבוא ולהגיד להורים שאני מדבר עם אנשים זרים והם גם משלמים לי - לא בדיוק היה עובר, אז הסתרתי מהם. בשלב מסוים, קניתי מסך חדש למחשב והם פשוט היו בטוחים שגנבתי להם את האשראי ולקחו אותי לשיחה - שם סיפרתי להם הכל".

איך הם הגיבו?
"אמא שלי לא קיבלה את זה בטוב. היא לא הבינה את התחום בכלל ולמה אני צריך לעשות פגישות. היא הייתה נכנסת לחדר שלי באמצע פגישות זום ואומרת לי, 'אני צריכה שתפנה מדיח'. אמא שלי ניסתה להוריד אותי לקרקע, אבל אבא שלי מנגד אמר לי שאני יכול לעשות מה שאני רוצה כל עוד אני עומד בדרישות סף שמבחינתו זה בגרויות".

קובץ' היה גם ספורטאי מצטיין בתחום אומנויות הלחימה המשולבות (MMA), מה שהפך את הלו"ז שלו למאתגר אפילו יותר. "הייתי טוב בלימודים, וכשהייתי מגיע למבחנים הייתי מצליח - אבל הקושי שלי היה להגיע פיזית לבית הספר. בגלל שהייתי ספורטאי מצטיין, היה לי אישור לצאת מוקדם באופן קבוע, אז הייתי משתמש בזה גם כדי לעבוד".

גם להתאמן ב-MMA, גם לימודים וגם העסק, איך מספיקים הכל?
"היום שלי היה מתחיל ב-5 בבוקר עם ריצה, אחרי זה לאכול ולהגיע לבית ספר, לקבל צעקות על זה שאני לא מגיע לשיעורים ולשכנע שהכל בסדר, לא להיכנס שוב לשיעורים, כי יש לי את העסק לטפל בו, עוד אימונים ועוד עבודה. הייתי עובד 18-19 שעות ביום וישן מעט מאוד".

מה עם חברים?
"כל האנשים סביבי ידעו שהעסק והאימונים הם הדברים הכי חשובים לי. החברים היו מי שהיה יכול לסבול את הלו"ז הזה ואת הדרך שלי. הרבה פעמים ישבתי עם חברים ותוך כדי הייתי עם מחשב ועבדתי".

"הגיל שלי? זה כמובן עולה בשיחות, אבל יש לי ניסיון של אנשים שגדולים ממני בעשרות שנים"

בצבא, התגייס קובץ' לתפקיד שקשור גם כן בתוכן ושיווק. "הבנתי שהתפקיד שאליו גויסתי דורש מיונים מטורפים. בעצם עזרתי לבנות אסטרטגיות שיווק לצה"ל. כשיש מבצע - להחליט איך מעבירים את זה בסושיאל, איזה סרטונים מכינים וכו'".

יש לקוחות שחוששים לקחת אותך בגלל שאתה כל כך צעיר?
"אני אשקר אם אני אגיד שזה לא עולה, אבל אני לא חושב שזה מונע מהם. אני מפצה על הדבר הזה בניסיון שיש לי. אני אומנם בן 20, אבל יש לי ניסיון של אנשים שגדולים ממני בעשרות שנים. לרוב הגיל שלי הוא יתרון - בגלל המחויבות שלי, הסכומים שאני לוקח ובעיקר היכולת והזמן שיש להשקיע בזה".

אורי קובץ' (צילום: יחסי ציבור)
אורי קובץ' | צילום: יחסי ציבור

תחום מומחי השיווק סופג לא מעט ביקורת לאחרונה, בין אם זה בגלל התנהלות מבישה ברשת של אנשים כמו ליבנת אורינובסקי ובין אם בגלל סיפורים כמו זה של הדר דנן, שמחתימה על עסקאות ומשאירה את הלקוחות עם צוות לא מנוסה. "אני חושב שזה פוגע ברמת האמון של אנשים בתחום. אנשים מגיעים הרבה יותר סקפטיים לפגישות וזה טבעי", אומר קובץ'.

ומה לדעתו מצפה לנו ב-2025?

"אני חושב שהתוכן הארוך חוזר. רצנו לעולם של תוכן ארוך בטלוויזיה, לסדרות אינטרנט ועד לסרטונים של 15 שניות בטיקטוק, והשנה אנחנו רואים חזרה לתוכן הארוך בענק. אם הייתי אומר לך ב-2021 שאנשים יצרכו סדרות או פודקאסטים של שעה, היית אומר לי שהזמן של זה עבר ואנחנו לא שם".

אנחנו גם הולכים לקראת הסגירה של טיקטוק בארצות הברית, נראה לדעתך השפעה כאן?
"אני חושב קודם כל שיש אינטרס מאוד גדול לזה שטיקטוק תיסגר בארצות הברית, ואם זה יקרה - אני לא חושב שהיא כבר תחזור מהסיבה הפשוטה שישר מישהו יתפוס את המקום שלה. הצרכנים ימצאו תחליף מהר. חברות שפונות לשוק האמריקאי יצטרכו למצוא לאן להעביר את התקציבי טיקטוק שלהם ובפן הזה ישראל אולי דווקא תרוויח".