טינדר, אוקיי קיופיד, באמבל – נדב (שם בדוי) ניסה את כולן כשהיה רווק, ולא התחבר. השנה הוא התגרש והחליט לתת צ'אנס נוסף לאפליקציות ההיכרות. "עברו כמה שנים, אז הדבר הראשון שעשיתי היה לבדוק אם יש משהו חדש בתחום הזה", הוא מספר. "ככה נתקלתי בפעם הראשונה בשם 'צ'אטבול'".
פרסומות שראה נדב רצות בחודשים האחרונים ברשתות החברתיות, בדגש על אינסטגרם וטיקטוק. מדובר בסרטונים קצרים שבהם נשים צעירות מספרות על "אפליקציית הפלרטוטים", צ'אטבול (ChatBool); בסרטונים שראה נדב שואלת פרזנטורית את הצופים אם נמאס להם מ"אפליקציות ההיכרות הרגילות" ומציעה להתנסות בצ'אטבול, שם אפשר "לפלרטט בקלות". נדב החליט לתת לזה צ'אנס. "חשבתי שהכוונה היא לאפליקציה שבה קודם כל מדברים לפני שמחליקים שמאלה וימינה", הוא אומר. "זה מה שהבנתי מהמילה 'פלרטוטים'".
נדב נכנס לקישור באחת הפרסומות, וראה שאפליקציית הפלרטוטים היא למעשה לא אפליקציה שמורידים אלא אתר שנרשמים אליו, chatbool.com. "בהתחלה זה היה הדבר היחיד שנראה שונה מטינדר או קיופיד, כי בפנים זה אותו דבר: פרופילים של נשים שאתה מדפדף ביניהן, מחליק ימינה אם אתה מעוניין ושמאלה אם לא. רק מה, תוך בערך דקה שמתי לב שיש בצ'אטבול כמות עצומה של נשים צעירות ומושכות מאוד. האתר מבקש ממך להגדיר טווח גיל, ואני הגדרתי נשים בנות 45-30, אבל הוצפתי גם בפרופילים של בנות 18-20. חשבתי שזה הגיוני בשביל אתר שמפרסם בטיקטוק וכאלה, ופשוט המשכתי לדפדף. הדבר הבא שקרה היה שהתחלתי לקבל מלא לייקים לפרופיל שלי, שזה חריג כי באפליקציות האחרות זה לא קורה כל כך מהר. בטח לא פניות אליי, גבר בגיל העמידה, מנשים בנות 20".
נדב (שם בדוי): "בהתחלה זה לא נראה שונה מטינדר או קיופיד: פרופילים של נשים שאתה מדפדף ביניהן, מחליק ימינה אם אתה מעוניין ושמאלה אם לא. רק אחר כך קרו דברים לא צפויים"
מהר מאוד השיג נדב התאמות, כלומר לייקים הדדיים, עם מספר נשים. עם שתיים הוא החל להתכתב. "אחרי שניים-שלושה משפטים נתקלתי במודל הכלכלי של האתר: כדי להתכתב אתה צריך לקנות 'מטבעות'. בהתחלה נותנים לך כמה בחינם, אבל מיד אתה נדרש לשלם כדי להמשיך, אז שילמתי. אחרי עוד קצת פינג-פונג עם אחת מהן הרגשתי שיש קליק ושאלתי אם אפשר להמשיך להתכתב בפלטפורמה שלא תרושש את שנינו, והיא שאלה, 'שיחה של כמה דקות ואתה כבר מפחד להתרושש?'. חשבתי שזה החשש הרגיל של אנשים לצאת מהאפליקציה אל 'העולם האמיתי', קניתי עוד מטבעות והמשכתי עם השיחות, ואז קרו כמה דברים לא צפויים".
מה קרה?
"קודם כל, שתי השיחות שנמשכו מעבר לכמה חילופי משפטים נעשו מיניות. אני לא יזמתי את זה, זה לא משהו שהייתי מעז לעשות ובטח לא כל כך מהר, אבל שתי הנשים האלה פשוט הפכו פתאום את השיחה למה שנקרא 'סקסטינג', סקס כתוב".
כתוב איך?
"ברמה של תיאור אקט מיני, של 'אתה תופס אותי חזק ומרים אותי על השיש' ו'אני נצמדת אליך' ו'מממ, להרגיש את הגוף שלך'".
איך זה גרם לך להרגיש?
"בהתחלה טוב מאוד. זה מרים, זה מלטף את האגו. ואז אתה פתאום מתחיל להבין שזה לא אמור לקרות בכזאת קלות".
שחר (שם בדוי): "ככל שהשיחה התקדמה, ככה הנשים משכו אותי לכיוון מיני. בדיעבד, מי שדיברה איתי ניסתה לחרמן אותי. זרמתי ומצאתי את עצמי מוציא מאות שקלים בכל פעם"
אמרת שהיו עוד דברים לא צפויים.
"התחלתי לחשוד שמשהו כאן לא אמיתי, אז חזרתי לקישור המקורי ולתהליך ההרשמה, וגיליתי שאחרי שגוללים חמש פעמים דרך כל מיני הבטחות כמו 'לפגוש שותפי צ'אט מרגשים' ודיבורים על 'קהילת פלרטוטים' מגיע דיסקליימר באותיות קטנות שמסביר ש'שותפי הצ'אט' הם פרופילים וירטואליים שמנוהלים על ידי אנשים אמיתיים'".
כלומר הפרופילים מזויפים. ויכולת לדעת את זה אם היית קורא את האותיות הקטנות.
"נכון, וכנראה אני אידיוט, אז בכלל לא ניכנס לשאלה מי לעזאזל קורא את הדברים האלה. אבל הדבר הכי מוזר שקרה הוא שהחלטתי לבזבז את שארית המטבעות שקניתי על שאלה זהה לשש נשים שהתכתבו איתי: האם את אמיתית, האם הפרופיל שלך אמיתי, האם התמונות הן באמת שלך".
מה הן ענו?
"כולן אמרו כן. חלק באופן קצת יותר מפותל, אחרות בלי להסס. אבל כולן תכלס שיקרו לי בפרצוף".
חשבתי שזה אמיתי
"הצטרפו להקהילה של מעל 10 מיליון משתמשים", נכתב בעמוד הבית של צ'אטבול. "חברים רבים מצאו הצלחה בפלטפורמת הצ'אט שלנו, הצטרפו עכשיו ומצאו את המישהי המיוחדת הזו לחוויה מיוחדת במיוחד". לעמודי האינסטגרם והטיקטוק של האפליקציה יש עשרות אלפי עוקבים; בעמודים, שמתוחזקים ומקודמים באופן אינטנסיבי, מופיעים עשרות סרטונים של צעירות ישראליות שמקדמות את הפלטפורמה, מספרות שגם הן נוהגות לפלרטט בה, ולדבריהן היא "שינתה לי את החיים". ברוב סרטוני הקידום מתוארת צ'אטבול כשיפור של אפליקציות ההיכרות הקיימות; באף אחד מהם אין זכר לשירות שהיא מציעה בפועל, כלומר שיחות עם לך-תדע-מי שמסתתרים מאחורי פרופילים מזויפים.
במרץ האחרון פורסם תחקיר על אתר ההיכרויות cupi לאחר שלקוחות שלו טענו שמדובר בתרמית. לצ'אטבול ו-cupi יש פלטפורמה ושיטה כמעט זהות - ומאחורי שתיהן עומד אותו מנהל
בצילום מסך שפורסם בעמוד האינסטגרם של צ'אטבול נראית הודעה ששלחה לכאורה אחת המשתמשות המרוצות. "חייבת להגיד שאני הילדה הכי סקפטית, תמיד כשאני רואה פרסום של אתרים כאלה ואחרים אני חושבת שזה חארטה. הכרתי את האתר שלכם ומאז אני כבר לא רווקה", היא כתבה, והוסיפה תמונה מחויכת שלה ושל בן הזוג הטרי. לאחר בדיקה קצרה התברר שבני הזוג המצולמים הם כוכבי רשת מארה"ב, וכי השניים העלו את התמונה לרשתות החברתיות לפני יותר משנתיים. השבוע, לאחר שהתחלנו לברר מי עומד מאחורי צ'אטבול ומה קורה בה מאחורי הקלעים, הפוסט והתמונה נעלמו מעמוד האינסטגרם.
>> יש לכם מה להוסיף? יש לכם סיפור ואין מי שיספר? לחצו כאן כדי לפנות ישירות לליאור שלו >>
צ'אטבול עלתה לאוויר בחודש מרץ, ולפי פרסומיה חצתה זה מכבר את קו 100 אלף המשתמשים בישראל. רווקים ישראלים מוציאים שם הרבה כסף כדי להכיר את האישה שלחצה לייק על הפרופיל שלהם, שהחמיאה, שהתעניינה ושמפלרטטת איתם מהבוקר ועד השעות הקטנות, תלוי בתקציב. למשתמשים שהגיעו בעקבות הפרסומים עם ההבטחות המעורפלות, ושלא טרחו לגלול חמש פעמים כדי לקרוא את האותיות הקטנות, העניין כולו נראה בדיוק כמובטח: אפליקציית היכרות משודרגת.
רפאל (שם בדוי) נרשם לצ'אטבול אחרי שקפצה לו פרסומת בטיקטוק. צעירה מחויכת סיפרה שבצ'אטבול משתמשים רק אנשים איכותיים, ושם הוא תמיד ימצא עם מי לפלרטט. התסכול שחווה רפאל באפליקציות היכרות אחרות גרם לו לנסות את מזלו. "מלא בנות עשו לייק לפרופיל שלי, הרגשתי טוב עם עצמי, התחלתי שיחות עם כמה בנות", הוא מספר. "הרגשתי שאני מעניין אותן, הן שאלו המון שאלות ונראה שהן רוצות להכיר אותי".
ובעצם כל תשובה שלך הייתה כרוכה בתשלום.
"כן, שילמתי על כל הודעה ששלחתי. חשבתי שזה אמיתי, ממש נקשרתי רגשית לכמה בחורות. כל שיחה עלתה לי מאות שקלים, הוצאתי אלפים בחודש. עבדו עליי בקלות".
מאחורי צ'אטבול ו-cupi עומדת אותה חברה, "אינסטה-באזז". מנהל החברה הוא רז חן, בן 23. "הוא גאון בסייבר וברשתות חברתיות, סוג של האקר", אומר יוצר תוכן שמכיר את חן
עם ההרשמה לאתר מקבל המשתמש 200 מטבעות. עלות שליחת הודעה היא 50 מטבעות, ולאחר ארבע ההודעות הראשונות מונעת מערכת האתר מהמשתמש להמשיך בשיחה, אלא אם רכש עוד מטבעות. חבילה של 200 נוספים מתומחרת ב-10 שקלים; חבילה של 1,000 מטבעות עולה 50 שקל. חבילה של 7,000: 350 שקל. אפשר גם לשלוח "מתנות" וירטואליות דרך האתר כדי להביע רצינות, גם הן כמובן בתשלום. למה שמישהו ישלח מתנה למפעיל אנונימי שמסתתר מאחורי פרופיל מומצא? קשה לחשוב על סיבה לעשות זאת, אלא אם המשתמש לא מבין עם מי הוא מתכתב.
כמו נדב, גם רפאל ניסה לשכנע את הנשים שדיבר איתן להמשיך את השיחות בפלטפורמה חינמית. "כל הזמן הצעתי שנתכתב באינסטגרם או בפייסבוק או משהו, והן כל הזמן התחמקו, כל פעם בתירוץ אחר. בשלב מסוים כבר חשדתי שלא מדובר בנשים אמיתיות וניסיתי להתעמת עם אחת מהן. כתבתי לה שנראה לי שהיא לא אדם אלא בוט, והיא ענתה לי, 'אתה מפגר? נפלת על הראש, נראה לי שאתה הוזה'".
מה עשית?
"לא עצרתי. גם כשחשבתי שמדובר בזיוף המשכתי לדבר איתה. זו אשמתי, הייתי נואש. הרגשתי שיש שם קשר רגשי, היא התעניינה בי, שאלה עליי, הרגשתי שהיא רואה אותי. בסוף לא יכולתי יותר להתעלם מזה שהכל שם מזויף, ונשבר לי הלב".
זוכרים את עוקץ אתר ההיכרויות?
שחר (שם בדוי) הוציא קרוב ל-3,000 שקל בצ'אטבול. "הכל נראה אמיתי, כל בחורה כותבת אחרת, החיבור עם כל אחת הוא שונה, השיחות הולכות למקומות שונים", הוא מספר על חוויית המשתמש. "עברו כמה ימים עד שהבנתי שאני זורק את הכסף לפח ומדובר בהונאה".
איך הבנת?
"כשהשיחות הפכו למיניות. בהתחלה הכל היה בסדר, אבל ככל שהשיחה התקדמה, ככה הנשים משכו אותי לכיוון מיני. בדיעבד, מי שדיברה איתי ניסתה לחרמן אותי".
וזה לא נראה לך מוזר?
"זה כן, אבל אני גבר. זרמתי עם השיחה ומצאתי את עצמי מוציא מאות שקלים בכל פעם".
הצעת לפגוש מישהי פנים מול פנים?
"היו שתיים שרציתי להיפגש איתן. אני זוכר שאחת אמרה שהיא לא מכירה אותי מספיק, שאני לוחץ ושהיא צריכה עוד זמן".
מישהי מהן הפנתה אותך לדיסקליימר, לשורה "מפגשים אמיתיים בחיים אינם אפשריים"?
"להפך. אחת מהן אמרה שתסכים להיפגש איתי אם אשלח לה מתנה דרך האתר, והמתנה שהיא רצתה עולה 500 שקל. לא עשיתי את זה, יש גבול".
באינסטגרם של צ'אטבול הופיע פוסט, "הכרתי את האתר ואני כבר לא רווקה". בדיקה העלתה כי התמונה צולמה לפני שנתיים בארה"ב; הפוסט והתמונה נעלמו השבוע מעמוד האינסטגרם
נדב אומר שהכסף שהוציא בצ'אטבול – כמה מאות שקלים – מפריע לו פחות מהאופי המיני של השיחות. "יש בעולם דבר כזה שנקרא שיחות ארוטיות, ותכלס זה שמוכרים לך בצ'אטבול", הוא אומר. "העניין הוא שאני בחיים לא הייתי משלם על דבר כזה, כי בעיניי אין שום הבדל בין זה לבין צריכת זנות".
בכל זאת, יש הבדל בין אקט מיני לשיחה מינית.
"אני לא מתווכח, אבל בשורה התחתונה חשבתי שאני מכיר מישהי שמתעניינת בי ולמעשה שילמתי לאדם זר בשביל חוויה מינית. מבחינתי הפכו אותי לצרכן זנות בלי לשאול אותי, מה גם שיש פיתול בעלילה: בשיחה ארוטית אתה לפחות שומע קול של בחורה. כאן יכול להיות שהסקסטינג שניהלתי היה עם גבר או עם ילד. אין לי איך לדעת, לא ביקשתי את החוויה הזאת, ועד עכשיו אני מרגיש מטונף. מרומה ומטונף".
הודית בעצמך שלא קראת את האותיות הקטנות. מה עוד היית מצפה שצ'אטבול תעשה?
"שתפרסם את עצמה כשירות שיחות ארוטיות ולא כמשהו מתחום ההיכרויות, ושהמפעילים שלה יפסיקו לשקר ללקוחות".
אם משהו בהטעיות של צ'אטבול נשמע מוכר, אולי זה מפני שהסיפור מהדהד את זה של cupi. "או שיצאתי טמבל אחושילינג, או שעליתי פה על תרמית ענק", כתב גולש בשם ודים בקבוצת פייסבוק פופולרית בינואר האחרון. "אתר cupi מציע כמו רבים וטובים חבילות: בשביל לדבר עם הצד השני צריך לשלם כסף על כמות הודעות. אבל הבחורות באתר זמינות גם ב-7 בבוקר וגם ב-2 בלילה, בכל פעם שאתה שולח להן הודעה הן עונות מיד, ברגע שאתה מנסה אפילו טיפ-טיפה לקדם עניינים הן מושכות את השיחה לכיוון אחר, ואין שום חתירה מצדן למעבר לפורמט אחר. הן רוצות שתמשיך לשלם כסף ולשלוח הודעות".
"אני מכיר אנשים שעבדו שם", הגיב אחד הגולשים, "הם מקבלים עמלה על כל הודעה, הפרטים מזויפים וגם התמונות, הציעו לי לעבוד שם וסירבתי בתוקף". גולשת נוספת הגיבה: "חברה שלי עבדה בזה, זה להחזיק אותם על הקו שעות, למכור להם אשליות".
מיי ברוקס-קמפלר, מומחית סייבר: "חברות לגיטימיות חושפות את זהות האדם שרכש את הדומיין. במקרה של צ'אטבול הקונה הסתיר משום מה את הזהות שלו ונשאר אנונימי"
תלונות על cupi הגיעו גם ל"תוכנית חיסכון", שם שודר במרץ האחרון תחקיר תחת הכותרת "עוקץ אתר ההיכרויות". על פי התחקיר, לקוחות שנרשמו ל-cupi כדי למצוא אהבה טוענים שמדובר בתרמית. "ראיתי המון בחורות חמודות שבשביל לדבר איתן צריך לשלם כסף", סיפר אז א'. "היא סוחפת, היא באה לך בהפוכות, היא עושה לך בראש מניפולציות, היא נותנת לך להרגיש שהגעת לנחלה שלך. הכל בשביל למשוך כסף". לאחר אותו פרסום, עמודי האינסטגרם והטיקטוק של cupi נסגרו והפעילות באתר נפסקה.
קל להבחין בדמיון בין cupi לצ'אטבול. שתיהן משווקות רק ברשתות החברתיות, העיצוב שלהן כמעט זהה, הליך ההרשמה הוא אותו הליך, קונספט המטבעות זהה וכך גם המתנות שאפשר לשלוח בכל אחת מהפלטפורמות; הזמינות המוחלטת של הנשים, שעוררה את חשדו של ודים, הייתה סימן מחשיד גם בקרב משתמשי צ'אטבול שהתראיינו לכתבה זו. ויש עוד דבר שמשותף לאתר שנסגר ולאתר הפעיל, שבאופן לא מקרי עלה לאוויר בדיוק שבועיים לאחר סגירת cupi: המנהל.
כסף מאינסטגרם בגיל 14
במהלך העבודה על התחקיר הנוכחי בדקנו מי עומד מאחורי cupi וצ'אטבול. לא הופתענו כשהתברר ששתיהן פועלות תחת אותה חברה, "אינסטה-באזז", שלכאורה עוסקת בשיווק ומיתוג בדיגיטל. מנהל החברה הוא רז חן, בן 23 שגדל במושב עזוז, על גבול סיני. מכרים של חן מספרים שהוא נכנס לרשתות החברתיות כנער ואז הפך את הרשת למקצוע: הקים אתר משלו, גייס כתבים ומפרסמים, והתחיל להרוויח כסף אונליין.
"רז הוא גאון בסייבר וברשתות חברתיות, סוג של האקר", מספר אמנון (שם בדוי), יוצר תוכן שעבד בעבר עם חן. "בגיל 14 הוא התחיל לעשות כסף באינסטגרם, ובגיל 15 כבר ניהל שם עמודים עם מאות אלפי עוקבים. היו לו שיטות להעלאת מספר העוקבים, והוא ידע איך לעשות מזה כסף. הוא קידם משפיענים, עשה שיתופי פעולה עם משקיעים. חברות גדולות פרסמו אצלו, הוא היה ילד פלא והפך לאימפריה".
מה זאת אומרת אימפריה?
"אני לא חושב שיש כוכב רשת שלא מכיר אותו, יש לו תוכנות ובוטים לקידום ושיווק ויש לו כסף להשקיע ולנהל את הכל. בשנים האחרונות הוא הוריד פרופיל, פתח חברה בע"מ ותחתיה ניהל צוות שלם של אנשים שתחזקו בשבילו את העמודים והאתרים שהקים. רוב העובדים שלו צעירים, תלמידי תיכון, כאלה שמעריצים את הכוח שלו ברשת ועושים כל מה שהוא מבקש".
נראה שהניסיון המצטבר של חן משרת היטב את השיווק של צ'אטבול ברשתות החברתיות. נעמה (שם בדוי), יוצרת תוכן מוכרת ואחת מהפרזנטוריות שמקדמות את צ'אטבול באינסטגרם ובטיקטוק: "קיבלתי הצעת עבודה, שילמו לי כדי לצלם את עצמי מזמינה אנשים לאפליקציה. הם שלחו לי טקסט, ואני הייתי צריכה להקריא אותו בסרטון".
מה חשבת שאת מפרסמת?
"זה נשמע כמו אפליקציית היכרויות לגמרי לגיטימית. לא ידעתי שהם מבקשים תשלום מהמשתמשים, ובטח שלא ידעתי שהנשים באתר לא אמיתיות. אני בהלם, אני מרגישה ממש רע עם עצמי עכשיו".
איך הם פנו אלייך?
"דרך עמוד אינסטגרם בשם 'סטטוס ישראל'. יש לו כמעט חצי מיליון עוקבים, והוא מקושר לעוד בערך עשרה עמודים שלכל אחד מהם מאות אלפי עוקבים. זאת מעצמה ברשת".
מי דיבר איתך, הזמין את הסרטון?
"שני אנשים. אחד מהם הציג את עצמו כמנהל אינסטה-באזז, והשני טען שהוא מנהל את חברת השיווק בסושיאל 'מדיה טיל'".
רפאל (שם בדוי): "שילמתי על כל הודעה ששלחתי. חשבתי שזה אמיתי, ממש נקשרתי רגשית לכמה בחורות. כל שיחה עלתה לי מאות שקלים, הוצאתי אלפים בחודש. עבדו עליי בקלות"
מנהל מדיה טיל הוא מיכאל ביטון, בן 18 עם עשרות אלפי עוקבים. בעמוד האינסטגרם שלו הוא מציג את עצמו כך: "מומחה לשיווק, יזם, ובעלים של קהילות אינסטגרם הגדולות בישראל שמייצרות הכנסה של 6 ספרות בחודש".
יוצרי תוכן אומרים שביטון הוא בן טיפוחיו של רז חן. "רז 'אימץ' את מיכאל כשהוא היה בן 13", מספרת רותם (שם בדוי), שמכירה את השניים. "מיכאל עבד אצלו, ניהל את הקהילות שלו, ובתמורה רז לימד אותו שיטות להוציא כסף מאנשים דרך הסושיאל".
בשבועיים האחרונים ניסיתי לשוחח עם האנשים שמאחורי צ'אטבול. תחילה פניתי לעמוד האינסטגרם של האתר, אך לא נעניתי. לאחר מכן פניתי מספר פעמים לטלפון הפרטי של רז חן, שלא הגיב. ניסיתי לפנות לעמוד האינסטגרם של "סטטוס ישראל", ונחסמתי - ממנו ומעוד כעשרה עמודים שנראה כמנוהלים על ידי אותו אדם. במאמץ לאפשר לחן את זכות התגובה פניתי לאמו, שניתקה ברגע שהצגתי את עצמי. כתבתי הודעות ל"מדיה טיל", אך לא נעניתי, וכשהתקשרתי המספר כבר לא היה מחובר. אמש (רביעי) התקשרתי למיכאל ביטון; גם הוא ניתק ברגע שהצגתי את עצמי. לאחר מכן חסם אותי לצפייה בחשבון האינסטגרם שלו, והבוקר נחשפתי דרך אפליקציית זיהוי שיחות לכינוי שהעניק לי בטלפון שלו: "ליאור לא לענות".
היום (חמישי), שעות לפני פרסום הכתבה, פניתי למספר פרופילים בצ'אטבול והצעתי למפעילים ליצור איתי קשר כדי לשפוך אור על הנעשה שם. בתוך דקות נזרקתי החוצה מהאתר ללא יכולת להתחבר אליו מחדש, ונשלח אליי זיכוי כספי מיידי שכיסה את הוצאותיי בצ'אטבול עד לאותו רגע. חוויה שונה מאוד מזו של משתמש טיקטוק בשם איילון, שפרסם לאחרונה סרטון ובו סיפר על הכסף שהוציא שם: "ברגע שכל המטבעות נגמרים אתם חייבים לשלם שוב על מטבעות, וזה ממשיך ככה […] ואתם מדברים בעצם עם רובוטים. חשוב לציין שגם אין דרך לקבל את הכסף בחזרה, ומי שנרשם כמנוי לא יכול לבטל אותו. אין דרך לסגור את החשבון ואין מענה טלפוני או כל דבר אחר בסגנון".
מצג שווא אחד גדול
מה באמת מתרחש מאחורי הקלעים של צ'אטבול? האם איילון צודק והפרופילים הם למעשה בוטים, או שאכן מדובר במפעילים אנושיים כפי שנטען באתר? מיי ברוקס-קמפלר, מומחית סייבר, משוכנעת שמדובר בבוטים. היא מוצאת סיבות לפקפק גם בהצהרות אחרות של האתר: "בדקתי וגיליתי שהדומיין של האתר נקנה במרץ 2024. לא הגיוני שבאמת נרשם אליו מספר האנשים שהם טוענים שנרשם, ומעבר לזה, חברות לגיטימיות חושפות את זהות האדם שרכש את הדומיין. במקרה הזה הקונה הסתיר משום מה את הזהות שלו ונשאר אנונימי. בנוסף, לעמוד האינסטגרם של צ'אטבול יש 22 אלף עוקבים, אבל חלק גדול מהם נראים פיקטיביים, ולא ניתן להשאיר שם תגובות. זה מעורר תהיות לגבי אמינות העמוד".
משתמש טיקטוק בשם איילון סיפר על צ'אטבול: "אין דרך לקבל את הכסף בחזרה, ומי שנרשם כמנוי לא יכול לבטל אותו. אין דרך לסגור את החשבון ואין מענה טלפוני או כל דבר אחר בסגנון"
מפעילי צ'אט אנושיים בהחלט קיימים, וכך גם הביקוש להם. צעירים ישראלים ששוחחו איתנו השבוע קיבלו פניות מחברה בין-לאומית שמגייסת מפעילים ל"צ'אט למבוגרים בלבד" ו"קהילת פלרטוטים"; בעמוד הראשי של האתר שלה נכתב בבירור: "המטרה של מנהלי הצ'אטים היא לעורר שיחות ולטפח מערכות יחסים ארוכות טווח. מנהלי הצ'אט שלנו מבדרים לקוחות, בונים קרבה ומפתחים קשרים מתמשכים עם לקוחות על ידי כך שהם גורמים ללקוח להרגיש טוב עם עצמו".
לא ברור אם יש קשר בין החברה המדוברת למפעילי צ'אטבול. מה שכן ברור הוא שלא כל הפרופילים בצ'אטבול עונים על ההגדרה "וירטואליים": מבדיקה שערכנו עולה כי נשים שנרשמות לאתר נתקלות בפרופילים של גברים אמיתיים. השבוע התחקינו אחרי אחד כזה, וגילינו שהוא פשוט עוד לקוח של צ'אטבול. בהיעדר הסברים מצד האתר, הבעלים שלו ומפעיליו, דברים רבים אחרים אינם ברורים בעת הפרסום.
"זה בכלל לא משנה", אומר נדב. "אם מדובר בבוטים - אז צ'אטבול משקרים בטענה על מפעילים אמיתיים. אם אלה מפעילים אמיתיים, אז הם עצמם משקרים כששואלים אותם לגבי הפרופילים שהם מסתתרים מאחוריהם. תוסיפי את הפרסומים שנשארים באזורי ההיכרויות, ותקבלי מצג שווא אחד גדול. זה גורם לי להרגיש כאילו גררו אותי לביקור בבית זונות וירטואלי".