עובדי מטא שפוטרו הביעו את הזעזוע והאכזבה שלהם, לאחר שנודע להם שהם חלק מהפיטורים הנרחבים עליהם הודיע מארק צוקרברג. חלק מהביקורת שלהם היא על העובדה שגילו שהם פוטרו מהחברה בעזרת אימייל.
אתמול (רביעי) חשף צוקרברג כי מטא פיטרה יותר מ-11,000 עובדים, או כ-13% מכוח העבודה שלה, מכיוון שהיא מתמודדת עם ירידה משמעותית בעסקיה. גם בישראל, שבה עובדים כ-1,000 עובדים, צפויים להיות פיטורים, בעיקר במחלקת ה-HR.
"הרגע התעוררתי לגלות שפוטרתי על ידי מטא/אינסטגרם באימייל", כתב קרלוס גיפוני, שעבד כמנהל מוצר באינסטגרם, לפי חשבון הלינקדאין שלו. "בלי אזהרה, לאחרונה נאמר לי על ידי ראש הצוות שעבדתי בו, שאני נמצא בעדיפות גבוהה ולא אושפע מהקיצוצים. פיטורים ברחבי החברה באמצעות דואר אלקטרוני. קלאסי. אני מניח שיש לי מספיק זמן לכתוב עכשיו", הוסיף גיפוני.
Just woke up to find out I had been laid off by Meta/Instagram from an email. No warning, and was told recently by a lead the team I worked on was high priority and wouldn’t be affected. Company wide layoffs via email. Classy. I guess I have plenty of time for writing now.
מדיסון סטריקלנד, מגייסת לצוות למידת המכונה של מטא, חשפה שהיא פוטרה למרות היותה בחודש השמיני להריונה: "לצערי, אני חלק מ-11,000 עובדים במטא שפוטרו הבוקר. מעולם לא חשבתי שאמצא את עצמי בתפקיד הזה, במיוחד שבועיים לפני חופשת הלידה שלי", כתבה סטריקלנד.
"זה כאילו הם לא יודעים מה הם עושים", אמר אחד מעובדי מטא לשעבר לדיילי מייל. הוא סיפר שהחל לעבוד כמהנדס תוכנה בחברה במשך שנים, ובסופו של דבר הפך לראש צוות. באופן כללי, לדבריו, העבודה בחברה הייתה חוויה חיובית.
"חברי צוות וההנהלה ברמה נמוכה יותר הם נהדרים ותומכים, אבל ההנהלה הגבוהה יותר היא נוראית", אמר איש הצוות לשעבר, ופירט כיצד הם מתמקדים בנושא חדש בכל שנה, ורק לאחרונה ארגנו מחדש את הצוות לפני שהכריזו על הפיטורים. "אני חושב שפשוט אין להם תוכנית טובה", אמר.
המהנדס גם סיפר כמה הוא היה מבואס כשקיבל את האימייל לפיו הוא פוטר ביום רביעי בבוקר, ואמר שההחלטה התקבלה על ידי בכירים בחברה ולא המנהלים שמפקחים בפועל על הצוות שלהם.
"אשתי ואני קראנו את ההדלפות שבשעה שלוש לפנות בוקר נקבל תזכיר ממארק", אמר. ״אז פשוט התעוררנו באותה שעה וגילינו שאין לי גישה לרשת הפנימית. כך נודע לנו שפוטרתי. ב-5 בבוקר קיבלתי את המכתב הרשמי. זה היה עצוב, אבל לא כל כך", הוא הודה. ״הם נותנים לנו חבילת פיצויים מדהימה, משהו כמו שבעה חודשי פיצויים עם ביטוח והכל".
"אשתי הרגישה יותר רע ממני, כי בדיוק נולד לנו תינוק לפני חודשיים, ואני זה שמספק את ההכנסה למשפחה, אבל אני חושב שנעבור את זה". הוא ציין שאין לו טינה כלפי החברה, אך אמר: "הלוואי שההנהגה לא הייתה צריכה לפטר אנשים באמצעות דואר אלקטרוני. זה כל כך לא אנושי".
גל הפיטורים היה המהלך הנרחב ביותר בהיסטוריה של מטא. צוקרברג התנצל בפני העובדים והודה שלא צפה נכון בכמה ההכנסות יצנחו בגלל "השפל המקרו-כלכלי, הגברת התחרות וירידת הכנסות מהפרסומות המותאמות אישית".
צוקרברג אמר כי עובדים בכל "משפחת האפליקציות" של החברה כמו אינסטגרם ו-וואטסאפ הושפעו, כאשר המגייסים "הושפעו באופן לא פרופורציונלי" מהקיצוצים.
נתן מגנר, מגייס טכני לכישרונות עיצוב במטא, גם זעם על שיטת החברה לפטר את העובדים: "פיטורים מבאסים. זה מבאס לגלות שפוטרת באמצעות דואר אלקטרוני. אני בין 11,000 האנשים שפוטרו ממטא מוקדם הבוקר", כתב מגנר בחשבון הלינקדאין.
אריק טרייב, מנהל הנדסת תוכנה בחברה, כתב שהוא "מרגיש כאילו הוא בפרק של Severance", בגלל שניתקו אותו וירטואלית באופן פתאומי: "אין פגישה עם משאבי אנוש. אין שלום לעמיתים לעבודה. לכאורה לא נוצר קשר או דיון מצד ההנהגה עם המנהל שלי. דילגו על ההצדקה. רק אימייל קר ולא אישי ואז מנתקים אותך לפני שאתה מתעורר", אמר טרייב.
מגייסת שהודחה אחרת, בריאנה סגרו, כתבה שהיא נפגעה מהחלטת החברה אבל תתגעגע לחוויית העבודה: "אני עצובה, פגועה, מרגישה לא בטוחה, מאוכזבת ועכשיו חסרת עבודה", כתבה סגרו. "למרות שכל הדברים האלה מסתיימים היום, אני כל כך אסירת תודה לחוות אותם", הוסיפה.
הקיצוצים במשרות עוררו חרדות אצל העובדים הנותרים של מטא, שחוששים מה יהיה הלאה בענקית הטכנולוגיה המתקשה. "אני חושב שכולם עצבניים מזה. אתה אף פעם לא יודע, נכון?", אמר עובד שהצטרף לאחרונה לחברה לניו יורק פוסט. "הדבר היחיד שאנחנו יודעים זה מה שיש ברשת", אמר עובד אחר. "לא ראינו היום עמיתים אחרים בצוות שלנו. הם עובדים מהבית. זה טבעי שאנשים עצבניים", הוסיף עמיתו.
הפיטורים של מטא הגיעו בעקבות קיצוצים דומים בטוויטר, Lyft וחברות טכנולוגיה שונות אחרות. מניית מטא צללה ביותר מ-70% השנה, כאשר המעבר הבעייתי והיקר שלה לעבר טכנולוגיית המטאוורס מטריד את המשקיעים.