מערכת החינוך עברה טלטלה בשנתיים האחרונות בגלל מגפת הקורונה, והכישורים החברתיים והרגשיים של התלמידים נפגעו משמעותית בזמן הלמידה מרחוק מהבית. האם טכנולוגיה יכולה לסייע לתקן את המצב?
תכירו את "אתגר SEL" (Social Emotional Learning, למידה רגשית חברתית), פרויקט של עמותת בוגרי 8200 בשיתוף עם קרן עזריאלי, משרד החינוך וחברת אורקל. מדובר בתחרות ארצית לסטארטאפים לקידום פתרונות טכנולוגיים ללמידה רגשית חברתית, כאשר המנצח בתחרות יזכה בפרס של מיליון שקלים ובהטמעת הפתרון בעשרות בתי ספר בישראל.
"ביקשנו לרתום את הכוח של אומת הסטארטאפ לטובת החינוך. הוצאנו קול קורא לקהילת ההייטק, היזמות והחינוך בארץ וביקשנו מהם לפתח טכנולוגיות חדשניות, שיסייעו לתלמידים לרכוש מיומנויות רגשיות-חברתיות שהן קריטיות לתפקוד בבית הספר, במערכות יחסים, בשוק העבודה ובחיים בכלל. התלמידים ילמדו אמפתיה, זיהוי וניהול רגשות, התמודדות עם מצבי לחץ וחרדה, עבודה בצוות, וכל זה באמצעות טכנולוגיה", מסבירה גלית גל, מנכ"לית פילנתרופיה בקרן עזריאלי ישראל. "פיתוחים טכנולוגיים יכולים להיות כלי עזר ראשון במעלה עבור מורים ואנשי חינוך, בייחוד בעידן הנוכחי, שבו הצורך של מערכת החינוך גדול מאי פעם".
לא פחות מ-300 יזמים וסטארטאפים הציעו רעיונות ו-8 הסטרטאפים שהציעו את הרעיונות הטובים ביותר התקבלו לאתגר. כבר בשנת הלימודים הקרובה, ישולבו הטכנולוגיות הללו בעשרות בתי ספר בכל רחבי הארץ. תלמידים בשכבה ז' ילמדו בעזרתן לאורך שנת לימודים שלמה, וחוקרים מאוניברסיטת שיקגו יעקבו אחרי הטמעת הפתרונות הטכנולוגיים בכיתות, במטרה לבחון את השפעתם על המורים והתלמידים. הסטרטאפ שיציג את הטכנולוגיה היעילה ביותר, זו שתביא לשיפור הניכר ביותר במיומנויות חברתיות ורגשיות של תלמידים, יזכה בפרס בסך מיליון שקלים ובהזדמנות ליישם את הפיתוח שלו בבתי ספר נוספים.
הערים בהם ישתמשו באפליקציות הבאות הן, בין היתר, קריית שמונה, עכו, נהריה, ינוח ג'את, כפר כנא, עראבה, יבנה, לוד, נצרת, תל אביב, מודיעין, ירושלים, באר שבע, אשדוד, אופקים, נתיבות, שדרות ועוד.
"אלמנט מיוחד במינו באתגר, הוא היכולת של הטכנולוגיה לשקף למורה בדיוק מה קורה בכיתה של עשרות תלמידים, בצורה שקשה מאוד לעשות אותה לבד", מוסיפה גל. "כאשר עובדים עם אפליקציה או מערכת ממוחשבת, היא יכולה לאפשר למורים לקבל בכל רגע תמונת מצב מפורטת על מצבו של כל תלמיד ותלמידה, איפה הם מתקשים, איפה הם מצטיינים, באיזו צורה הם אוהבים ללמוד ועוד. המערכת גם יכולה לסייע למורה להכין תכנית עבודה פרטנית לכל תלמיד בכיתה ולהתאים לו את החומרים בצורה פרסונלית, כך שבכיתה אחת, כל תלמיד ילמד בצורה אחרת, שמתאימה לו בדיוק. בקיצור, השמיים הם הגבול והפוטנציאל פה הוא אדיר".
הנה שלוש טכנולוגיות מתוך אתגר SEL שתלמידי כיתה ז' יתנסו בהן בשנת הלימודים הקרובה.
יוריקה וורלד
משחק משימות תלת ממדי מרובה משתתפים, המשלב מיומנויות חברתיות ורגשיות עם למידת חקר ופתרון בעיות בתחום המדעים. קבוצות תלמידים יפעלו במשחק כדי ליצור תרבות חדשה, ברת קיימא בסביבה תת ימית. היכולת לשרוד ולעמוד מול האתגרים שהסביבה התת ימית מזמנת, תחייב את התלמידים לבצע למידת חקר, לחלק תפקידים וללמוד לסמוך על חברי הקבוצה בביצוע המשימות.
"יוריקה וורלד הוקמה ב-2019 כדי להכניס את טכנולוגיית המטאוורס, כלומר העולם הווירטואלי, למערכת החינוך", מספר אורי שפירא, שהתוודע לעולם זה כששירת בצה"ל במסגרת קורס חובלים בחיל הים. "בהמשך הייתי מפקד בית ספר לוחמה נגד צוללות בחיל הים, וזו הייתה תקופה שבה נכנסה לצה"ל טכנולוגיית מחשבים מתקדמת. עסקתי הרבה בלמידה דרך סימולטורים ופשוט התאהבתי. מה שטכנולוגיה יכולה לעשות ללמידה הוא בעל פוטנציאל אינסופי, זו חווית לימוד שונה לחלוטין. מדובר בעולם וירטואלי שבו לומדים, יוצרים ומתרגלים את החומר הנלמד", הוא אומר.
"במשחק לתלמידים יש משימה מסוימת, והם פועלים לפתור אותה באמצעות חשיבה יצירתית, עבודת צוות ועקרונות פתרון בעיות שהם לומדים. התלמידים עצמם יכולים לעצב את העולם הזה כרצונם, והמורה מקבל פידבק בזמן אמת על התוצרים שלהם. אנחנו מלמדים החל מתלמידים בכיתה ד' ועד סטודנטים לתואר שני בכל נושא: לימודים טכנולוגים, תכנות ועיצוב תלת מימד, פיתוח משחקים לתעשיית הגיימינג, וגם תנ"ך, היסטוריה ואנגלית ועוד".
SpeakingPal
8 מיליון תלמידים ב-160 מדינות מסביב לעולם השתמשו בטכנולוגיה הזו כבר. חברת SpeakingPal פיתחה סימולטור שיחה המאפשר לתרגל דיבור באנגלית מול שחקנים שצולמו מראש, ולקבל משוב מידי על ידי טכנולוגית זיהוי דיבור, שפותחה במיוחד ללומדי האנגלית כשפה שנייה.
"התאהבתי בתוכנה בגיל צעיר מאוד. עוד לפני עידן המחשב האישי, אבא שלי נהג להרכיב מחשבים כתחביב, ותמיד היה לנו בבית מחשב. בגיל 9 גיליתי את עולם התוכנה והתחלתי לכתוב משחקי מחשב. הסטרטאפ הראשון שהקמתי עסק בעיבוד וידאו לעולם האבטחה, הוא נמכר לחברה אמריקאית תוך פחות משנתיים והחזיר למשקיעים פי 10 על השקעתם", מספר בגאווה איל אשד, מנכ"ל החברה.
SpeakingPal היא החברה החמישית שהקים אשד. "חבר ללימודים חשף אותי לתחום החינוך והציג צורך עולמי גדול. שותפיי לחברה ואני התחברנו לצורך מיד, גם אנחנו חווינו את האתגר של עמידה מול קהל דובר אנגלית בכנס גדול או בחדר דיונים מפואר, והצורך להיות מספיק רהוטים וברורים כדי להעביר מסר קצר ומדויק באנגלית. הטכנולוגיה שלנו מאפשרת לימוד בעזרת סימולציית שיחה עם אדם, ושמה במרכז את חשיבות הקשר הרגשי חברתי כחלק מהתקשורת ומהשפה. התרגול בונה ביטחון עצמי בשימוש בשפה האנגלית וגם בניהול שיחה באופן כללי.
כחלק מאתגר הלימוד הרגשי חברתיSEL בו אנו משתתפים, הוספנו תרגולי זוגות ואיסוף נתונים ייחודי, אשר מנתח את המיומנויות הרגשיות חברתיות של כל תלמיד, כך שהמורים יכולים להתאים את הלמידה ליכולות התלמיד ולחזק מיומנויות רגשיות חברתיות".
כלים שלובים
המערכת, שמיועדת הן למורים והן לתלמידים, עוזרת ללמוד את מקצוע המדעים באופן משחקי, הכולל חידונים ומשימות, ובקצב אישי. במסגרת אתגר ה-SEL, דע0לי וחברת ממשק משתפות פעולה לפיתוח פתרון "כלים שלובים".
"אנחנו מציעים רצפי למידה-הוראה, המבוססים על אבני בניין של הכנה למשימה, התנסות במשימות ומשוב לאחר מעשה. חלק מהמשימות אישיות ומיועדות, לדוגמה, להגביר את תחושת המסוגלות העצמית, וחלק קבוצתיות ונותנות לתלמידים להתנסות בעבודת צוות והבנת האחר", מספרת אורית כסלו קפון, מנכ"לית חברת דע-לי. "הפתרון מכיל הדרכה והעצמה של המורים שעוברים את אותו תהליך שעוברים התלמידים, ומקבלים כלים ללימוד משולב SEL בכיתות שלהם".
כסלו קפון הקימה את דע-לי בשנת 2015, ובהמשך הצטרף אליה ד"ר עוזי מלמד, מומחה בתחום חינוך ופדגוגיה. "תמיד היה לי ברור שאלך ללימודים 'ריאליים'. מיד אחרי הצבא התחלתי ללמוד מתמטיקה והמשכתי לתואר שני במחשבים במכון וייצמן. אחרי הלימודים התחלתי לעבוד בחברת אפרת (לימים קומברס) שהיו בה 100 עובדים. אחרי 12 שנים, מגוון תפקידי פיתוח וניהול, 2 ילדים וכ-5,000 עובדים בחברה, החלטתי לעזוב מעט לפני הולדת ביתי השלישית", מספרת כסלו קפון.
"הצטרפתי להקמה של סטארטאפ (Aternity) וניהלתי את הפיתוח במשך כ-5 שנים. כשפרשתי מאטרניטי, התחלתי לעבוד כעצמאית ואז גם גיליתי את העושר האדיר בחומרי לימוד והדרכה באינטרנט. גיליתי גם שהילדים שלי ואיתם כלל התלמידים לא משתמשים בכל העושר הזה. הבנתי שבתי הספר והמורים לא יכולים להיות אלו שיובילו את המהפכה (הנחוצה) וצריך לעזור ולהנגיש להם את החומרים הקיימים ברשת באמצעות פתרונות טכנולוגיים".