יש לא מעט כוכבי רשת שההצלחה תפסה אותם לא מוכנים, שקמו יום אחד בבוקר והופתעו לגלות שהם הפכו לשם מוכר ברשתות החברתיות. זה לא הסיפור של ליאור מארס. "ידעתי שאני אפרוץ ככה. הייתה לי אינטואיציה שזה יעבוד", מספרת כוכבת הרשת בת ה-24 בשיחה עם mako אחרי שסרטון שהעלתה לטיקטוק בחודש שעבר הגיע למספר מטורף של 6.4 מיליון צפיות. רק לשם השוואה, חלק מהסרטונים של קים קרדשיאן לא מגיעים לנתון הזה. ההצלחה של מארס זיכתה אותה בתגובות מחברות ענק כמו גוגל וספוטיפיי, ויש אפילו מי שהכתירו אותה לישראלית הכי מצליחה בטיקטוק כרגע.
הסרטון המפורסם של ליאור הוא בסך ריקוד קטן, יותר נכון תנועות ידיים, למנגינת הפתיחה המפורסמת לסרטים של אולפני המאה ה-20 (לשעבר פוקס המאה ה-20, 20th Century Fox) מבית דיסני. קטן ככל שיהיה, הסרטון הזה הצליח לשבור שיאים ולהגיע לפור יו העולמי, הפיד של טיקטוק שמציג יוצרי תוכן מהעולם כולו. כיום היא עובדת במשרה מלאה כיוצרת תוכן ובין שיתופי הפעולה הראשונים והבולטים שלה ישנו השת"פ עם BUYME, שיחד עם סוכנות פראש, היו הראשונים לזהות את הפוטנציאל ואת האופי הייחודי של מארס, בחרו בה להיות ילדת יום ההולדת של המותג ולהוביל אותו בטיקטוק.
"זו תקופה מטורפת, אבל אני מאוד נהנית ממנה. זה רק נותן לי חשק ליצור עוד. מדהים שזה קורה דווקא עכשיו, במלחמה. אני מרגישה שאני שמה את ישראל על המפה", היא אומרת. מארס נמצאת על במה ומול מצלמות מילדות, בתחילה בתיאטרון הקהילתי של העיר אשדוד בה היא מתגוררת ובהמשך כמתמודדת בעונה התשיעית של הכוכב הבא ששודרה בקשת 12 לפני כשנה וחצי. אל הרשת היא הגיעה זמן קצר אחרי הגיוס שלה לצה"ל, תקופה שהיא מתארת כמאתגרת עבורה.
״נכנסתי לדיכאון. היה לי קשה בצבא, אבל זה מה שפרסם אותי. הייתי פותחת את הטלפון, בוכה למצלמה ומבקשת עזרה. בדיעבד אני מסתכלת על זה אחורה וצוחקת, אני אומרת לעצמי של פעם 'תתאפסי על עצמך', אבל אני מאמינה שהכל קורה מסיבה מסוימת", היא נזכרת. אחרי שהצליחה לעמוד בחזרה על הרגליים, היא עברה לתפקיד אחר והופיעה בסרטוני טיקטוק שבהם היא מחלקת עצות למלש"בים וחיילים במשבר, בדיוק כמוה. "כשהתחלתי לצבור כוח הבנתי שאני חייבת לנתב אותו למקום טוב. קיבלתי הרבה הודעות מחיילים שאמרו לי שעזרתי להם, שהם היו במקום נמוך כמוני ועזרתי להם לצאת ממנו".
על הסרטון שהפך אותה למפורסמת הפעם, מספרת מארס: "יום אחד ישבתי עם בן הזוג שלי לראות סרט. כשעלה הפתיח של הסטודיו חשבתי לעצמי, 'איזה מצחיק אם מישהו יעשה את זה עם הידיים'. רשמתי את זה לעצמי בפתקים של הטלפון, קמתי למחרת וצילמתי. העליתי את הסרטון לטיקטוק בלי אף מילה בעברית כדי שהאלגוריתם לא ישים את זה רק בפיד של ישראל. בהתחלה זה בכלל לא הגיע לחשיפה, זה נתקע בערך ב-10,000 צפיות. אני חושבת שטיקטוק הורידו לי את החשיפה בגלל שהעליתי הרבה סרטוני הסברה במהלך המלחמה, הגעתי לנתונים של כמה אלפים בודדים, משהו שלא הייתי רגילה אליו. לא היה מתסכל מזה".
למרות האכזבה, מארס המשיכה להעלות תוכן נוסף לרשת החברתית, עד שיום אחד באמצע חודש פברואר, היא התחילה לקבל הודעות באנגלית באינבוקס שלה. ברגע הזה היא הבינה שהצליחה לחצות את הגבול ולהגיע לטיקטוק העולמית. "הסרטון הזה נתן חשיפה לעוד סרטונים שהעליתי בחשבון שלי שמסבירים את המצב של ישראל. אין גאווה גדולה יותר מזה. אני גאה לייצג את המדינה שלי, יש לי חלומות להגיע להוליווד ולככב בנטפליקס, אבל אני לעולם לא אסתיר את הזהות שלי כישראלית".
Are these your leaders ?
אז למה דווקא הסרטון הספציפי הזה, משעשע ככל שיהיה, הצליח כל כך? "היופי בפור יו הוא שאין נוסחת קסם אחת, והאינדיבידואליות של יוצרי התוכן היא מה שתיקח אותם רחוק", אומר צחי כהן, סמנכ"ל שותפיות יוצרי תוכן (VP creators partnership) בחברת HUMANZ, שפיתחה פלטפורמת בינה מלאכותית שמחברת בין משפיענים לחברות מסחריות.
"אין באמת יכולת לנבא איזה סרטון יצליח, אבל בסרטון של ליאור יש כמה מאפיינים שעזרו לו. המשמעותי שבהם הוא האוניברסליות שלו, מדובר בקטע בן 23 שניות שכמעט כל אדם בעולם יבין את המשמעות שלו. בלי מילה אחת היא הצליחה לדבר לכולם בהומור, אבל גם בהמון כנות. זו בדיוק הסיבה לכך שחשבונות הטיקטוק של החברות הגדולות בעולם בחרו להגיב לה. הם יודעים שכל העוקבים שלהם, בכל רחבי העולם, יבינו את ליאור גם".
״ה-attitude של ליאור בסרטון הוא מה שגורם לו להיות מנצח. היא מסתכלת לצופים בעיניים, ושוב בלי להגיד מילה, היא אומרת הכל", ממשיך כהן. "תנועות הידיים, המבט החודר, התחושה שהיא מנצחת עלינו, כמו מנצח של תזמורת, אבל גם משתיקה אותנו, כאילו אנחנו באמצע ריב והיא אמרה את המילה האחרונה. זה הכל בגישה שלה. אחד המאפיינים החזקים של טיקטוק הוא צפייה בלופים. בגלל שליאור דייקה כל כך בתנועות שלה, ואפילו עוד יותר בהבעות הפנים, הצופים ימשיכו לצפות בה שוב ושוב כדי לקלטות עוד ניואנס, עוד מבט קטן".
כפי שאמר כהן, סוד ההצלחה של מארס הוא ככל הנראה הכנות שלה. בניגוד לאינסטגרם הפלסטיקי והערוך היטב, טיקטוק, בניגוד אולי לתדמית הפרועה, היא פלטפורמה לספר סיפורים מרגשים, אנושיים ומפתיעים. כך גם הסיפור האישי של ליאור, שאיתו היא פרצה ושממשיך ללוות אותה בהמשך הקריירה. "אחרי שהתמודדתי עם דיכאון בעצמי, הבנתי שיש לי הזדמנות להיות שם בשביל אנשים אחרים, לעזור להם ולחלק עצות, לא ממקום מקצועי אלא ידידותי", היא מבקשת לחדד.
"אני חושבת שזו המטרה שלשמה אני פה, אני משפיענית, אז אני צריכה להשפיע איכשהו", היא אומרת ומהדהדת את דבריה של דורין אטיאס, שהציתה את הוויכוח בעד ונגד התרבות של כוכבות רשת שמוכרות קמפיינים מסחריים במסווה של הנחות לצרכן. "אני לא כאן רק כדי למכור לאנשים מוצרים עם קוד קופון של עשר אחוז הנחה. אני לא חושבת שזה משהו רע, זו הפרנסה שלי בסופו של דבר, אבל אני מאמינה שברגע שיש יש לך את הטייטל הזה, משפיענית, את צריכה להשפיע מעבר לזה, לייצר לאנשים ערך. זאת גם הסיבה שאני לעולם לא אפרסם מוצר שנוגד את העקרונות שלי, כמו לדוגמה מוצרים שנוסו על בעלי חיים".
איפה את רואה את עצמך בשנים הקרובות?
"בהוליווד. הכי גבוה שאפשר לכוון, לשם אני הולכת. באתי לטרוף את העולם, ישראל עדיין לא מבינה. עוד מעט היא תתעורר".