לינקדאין, הרשת החברתית המקצועית, היא מעין בועה שרק מי שפועל בה מכיר את החוקים שלה. על אף שמאז תחילת המלחמה ניתן למצוא בה יותר ויותר תוכן שקשור להסברה והנצחה, רובם של הפוסטים שעולים בלינקדאין עוסקים בתובנות מקצועיות מתחומים כמו טכנולוגיה, מדע, שיווק, כלכלה ועוד, וחלק גדול מהם, איך נאמר, מאדירים את כותביהם.
לינקדאין היא לא המקום להצטנע בו מהסיבה הפשוטה שהרשת החברתית היא גם מנוע לחיפוש עבודה, לרוב בהייטק, ועל כן כל מי שמקווה לקבל דרך הרשת את ההזדמנות המקצועית הבאה שלו, מוסיף לפרופיל שלו כותרות ותיאורים על הניסיון המקצועי שלו, לרוב בתוספת של הגזמה קטנה. מי ששם לב לתופעה הזו והחליט להציף אותה הוא תום אורבך, איש שיווק בעצמו שמשמש בתפקיד Head of Growth Marketing בחברת היוניקורן Wiz וכותב ניוזלטר על שיווק בשם MarketingIdeas.com.
אורבך יצר שיר שנקרא "אני יותר טוב ממך", או פשוט שיר הלינקדאין. השיר זכה נכון לרגע זה לכ-300 אלף צפיות בכלל הפלטפורמות, אלפי לייקים, שיתופים ותגובות. מעבר להצלחה ולוויראליות, מדובר בקטע הומוריסטי מוצלח במיוחד שמצליח להציף תופעה שלא רבים מדברים עליה בתעשייה. בשיר משתף אורבך קלישאות נפוצות בלינקדאין, שלטענתו לא ממש מוסיפות לבן אדם שמשתמש בהן.
"הכל התחיל כשנתקלתי בפרופיל מסוים, והייתי ממש בשוק מכל הטייטלים שלו - במיוחד כי רובם למעשה נובעים מהגדרה עצמית: מי מסמיך אדם להיות ׳מומחה חדשנות׳? או ׳מוריד גשם׳? או נינג׳ה?״, הוא מספר בשיחה עם mako. "המשכתי לגלול בפרופילים המומלצים בלינקדין וראיתי שכולם אותו דבר - אנשים שאומרים שהם אבות, מרצים, מומחים לעניינים שונים, או לשעברים. ברור לי שהכוונה בלינקדאין היא להאדיר את עצמך כדי לשדרג לעצמך את הסטטוס - אבל מה שנהיה מהטייטלים כבר חצה כל גבול. רוב הטייטלים האלה ממש לא רלוונטיים לשוק, וגם לא מעידים על שום תכונה שיכולה להיות רלוונטית לעבודה; הם סתם שם כדי לנפח את הפרופיל".
"נדמה שזה חלק מתנועה של האדרה עצמית וניפוח הסטטוס העצמי בלינקדאין, שנובעת מהמחשבה שזה ימשוך מעסיקים והצעות עבודה, אבל זה כבר נהיה מגוחך", הוא ממשיך. לטובת השיר, אסף אורבך יותר מ-30 טייטלים הזויים, לרבות "Ex-Something" (לשעבר-משהו) - התלהבות יתרה מעבודות קודמות שהיו בהיסטוריה.
"לקחתי את כל הטייטלים שמצאתי והפכתי אותם לשיר. השורה התחתונה של השיר, שגם מופיעה בפזמון, היא ׳יש לי את כל הטייטלים האלה, למה אתם לא מוסיפים אותי בלינקדין?׳ - וזה בהחלט מסכם את התחושה של כל מי שגולל ברשת החברתית הזו כיום. אנשים מנסים להרשים בכוח גם כשלא עומדים הישגים אמיתיים מאחורי זה".
"חשוב לי לציין שאני מאוד אוהב את לינקדין וחושב שהעתיד של הרשת החברתית הזו מאוד ורוד", מסכם אורבך. "אפשר להשיג ממנה ערך מטורף ולפתוח דלתות רבות בקריירה, רק צריך לשים לב מתי אנחנו מזייפים יותר מידי הצלחות, ולשים שם גבול. אנשים צריכים להתמקד בתוכן אמיתי שיכול לתת ערך אמיתי. אם הייתי יכול לתת עצה אחת לאנשים שרוצים לגדול בלינקדאין, היא הייתה תהיו שונים. אם כולם מנפחים סטטוסים וטייטלים באותה שיטה, נסו לחשוב על טייטל יצירתי שיהיה ייחודי רק לכם ובאמת ישקף את ההצלחות שלכם, ואם כולם מדברים בשפה מאוד רשמית ומכובדת בפוסטים, נסו לכתוב באופן יותר קליל ואולי אפילו הומוריסטי. כיום, חלק מ׳להיות שונה׳ בלינקדאין זה גם להיות מעט אנטי-מקצועי, כלומר להיות קלילים ומצחיקים בפוסטים ולא לקחת את העולם העסקי המיושן ברצינות יותר מידי (אבל כן לקחת אותו בכבוד). לכולם נמאס מההצגה המתמשכת בלינקדאין - אז ברגע שתהיו שונים מכולם, תצליחו לתפוס הרבה תשומת לב".