8200 הוא אחד המותגים הגלובליים החזקים ביותר שהצמיח צה"ל. זהו שם קוד ליחידת עילית טכנולוגית ולאחת מנקודות הכניסה הטובות ביותר להיי־טק הישראלי. 9900 היא יחידה אחות של 8200 באגף המודיעין, שמוכרת הרבה פחות. כמו אחותה המפורסמת, גם 9900 נמצאת בחזית הטכנולוגיה, מספקת מידע ערכי למקבלי ההחלטות ולכוחות הלוחמים ומתחרה על כוח אדם איכותי. בעוד 8200 מתעסקת במודיעין אותות ויוצאיה הקימו אינספור סטארט־אפים בתחומי אבטחת מידע ורשתות תקשורת, 9900, עוצבת המודיעין החזותי, עוסקת בניתוח תמונות, מיפוי ומודיעין המבוסס על מידע חזותי.
למרות הפוטנציאל הטכנולוגי, עד כה לא נהפכה 9900 לחממת סטארט־אפים בתחומה. בימים אלה, כחלק מהמאמץ לשפר את תדמיתה, למשוך כוח אדם איכותי ולשפר את השירות שלה לכוחות בשטח, היחידה נערכת לקליטת טכנולוגיות שיצעידו אותה לעולם של מחשוב לביש ושל מציאות רבודה, באמצעות פיתוח מוצרים צה"ליים שמבוססים על פתרונות כמו גוגל גלאס.
"9900 מתכללת את העולמות הגיאוגרפיים והחזותיים באגף המודיעין (אמ"ן) ובצה"ל. מתוקף כך, תחת 9900 יש כמה גופים שזה עיקר התמחותם והם עוסקים גם ברובד הטכנולוגי", אומר אל"מ י', מפקד מערך 9900, שבו משרתים כמה מאות חיילים. עד השנים האחרונות היחידה כמעט שלא נחשפה בתקשורת, וכעת היא מגלה מעט פרטים על פעילותה. "9900 היא מיקרו־קוסמוס של אנשים שעוסקים באיסוף מודיעין, טכנולוגיה וגופי מטה", מוסיף י'.
המערך אחראי על איסוף מודיעין חזותי, שמתקבל ממקורות כמו צילומי לוויין, תצפיות מוטסות ומידע גלוי. לאחר מכן המערך מעביר את התובנות המודיעיניות ללקוחותיו - מקבלי ההחלטות בצד אחד והכוחות בשטח בצד השני. 9900 מורכבת מכמה יחידות: הראשונה היא מרכז המודיעין, שעוסק בפענוח, מחקר שטח ומיצוי החומרים לתובנות מבצעיות. פעילות המרכז כוללת ניתוח צירי תנועה, נתוני שטח והבנת משמעויות של איומים. מפענחי היחידה יודעים, למשל, לזהות אמצעי לחימה לפי תמונות אוויריות. המידע שהיחידה מנתחת מגיע מחיישנים בתחום הלוויינות, תצפיות קרקעיות, חיישנים מוטסים, מערכת מידע גיאוגרפית (GIS), וחלק גדול מהמידע מופק ממידע גלוי.
יחידה נוספת היא מרכז המיפוי והגיאו־אינפורמציה, שעוסק במיפוי לצרכים מבצעיים ולשאר הצרכים של צה"ל. יחידת הלוויינות אוחזת בלוויינים המודיעיניים (לא לווייני התקשורת הישראלית), ועוסקת בכל המשימות שלהם לטובת כל הגופים הזקוקים למידע מרגע שיגורם.
"חשש מעודף מידע"
במשך שנים, כולל במלחמת לבנון השנייה, המודעין שהיה בידי כלל הגופים באמ"ן וצה"ל לא תמיד הגיע בזמן ללוחמים בשטח. כדי לשנות את המצב, נדרשים חיילים, אנשי אמ"ן ו-9900, שיודעים לקרוא את המידע ועברו הכשרות מתאימות בכל הדרגים - בגדוד, בחטיבה ובאוגדה. כחלק מהשינוי, חיילי המערך חוברים לכוחות בשטח במידת הצורך. האמל"ח שמשמש להעברת המודיעין בזמן אמת הוא הכלים הטכנולוגיים.
לדברי י', "בשל ריבוי האמצעים, יש כיום חשש של עודף מידע. הצרכים גדולים יותר והצורך לספק את התשובות חד, ברור ומצריך לא מעט משאבים. היכולות התקדמו מאוד - יש יותר חיישנים מסוגים רבים יותר, שפועלים מסביב לשעון. אנחנו צריכים להיות מתקדמים יותר, למצות טוב יותר את המידע ולספק כלים תומכי מידע. לא הכל נשען על הבינה האנושית, אנו משתמשים ביכולות מתקדמות אחרות". הוא מוסיף כי כיום חלק מעבודת המודיעין נעשית בצורה אוטומטית במקומות שניתן להגיע לרמת דיוק טובה במשימות.
אחד ממושאי הביקורת המרכזיים במלחמת לבנון השנייה היה היצמדות המפקדים הבכירים למסכי הפלזמה בשטח ישראל במקום להיכנס עם הכוחות לשטח. ל–9900 יש כיום תפקיד בהחזרת הכוחות לשטח, עם שילוב המידע ממסכי הפלזמה המפורסמים. "כשראיתי את מסקנות עופרת יצוקה, לחרדתי ראיתי שהן דומות באופן מפתיע למסקנות ממלחמת לבנון השנייה", אומר י'. "מצבנו לא השתפר מספיק. מודיעין השטח, עם כל המשמעויות שלו, הוא הבסיס להכל. אם לא מכירים את השטח, לא יודעים לאן להגיע, איפה אפשר לראות, מה המבנה של הכפר, של המחסן, איפה אפשר להיכנס. לא משנה כמה המודיעין מתוחכם, הכוחות לא יודעים לבצע את המשימה".
בשנים האחרונות מנסים ביחידה לשנות את המצב, ולדברי י', התוצאות כבר נראות בשטח. "דברים שנראו כמו חלום לפני כמה שנים לא היו מתאפשרים בלי הטכנולוגיה. בצוק איתן היינו במקום טוב באמצע בתהליך בניין הכוח הזה, הוכחנו מפגן יכולות סביר לעת הזאת, והוא ממשיך ומשתפר בכל רגע נתון".
"דיאלוג עמוק עם המגזר האזרחי"
הטכנולוגיה נמצאת בליבת העיסוק של 9900. פיתוח הטכנולוגיות נעשה בתוך היחידה ומחוצה לה. בדומה למקומות אחרים בצה"ל, בשל הצורך להתייעל, חלק מהפיתוח עבר לספקים חיצוניים. בנוסף, ביחידה משתמשים בטכנולוגיות מדף קיימות, שעוברות התאמה לצרכיה. אחת הטענות המרכזיות ביחידה בעבר היתה שקיים נתק בין היכולות הטכנולוגיות שפותחו בה לבין השימוש שנעשה על ידי המפענחים. י' מודה כי "האמירה הזאת היתה נכונה בעבר. הטכנולוגים אוהבים להתפרע, אבל הדברים צריכים להיות רלוונטיים ולהגיע בהקשר הנכון".
בניגוד ל-8200, שהיא מעין חממת סטארט־אפיסטים, מעט מאוד מיוצאי 9900 הקימו חברות עד כה, ונראה שהדי־אן־אי של בוגרי היחידה הוא פחות יזמי. בישראל קמו חברות בתחומי המומחיות של היחידה, והדוגמה הבולטת היא אפליקציית הניווט ווייז, שנמכרה במיליארד דולר לגוגל, אבל לא ידוע על קשר בין החברה ליחידה.
עם זאת, לידע של היחידה יש יישומים אזרחיים, בין השאר בתחום ראיית מכונה, שכבר כיום הוא תחום בו להיי־טק הישראלי יש יתרון תחרותי. סיפור ההצלחה שבו מתגאים ב–9900 הוא חברת ויז'נמאפ (VisionMap), שעסקה בצילום תלת־ממדי ומיפוי, ונרכשה על ידי רפאל וקבוצת SK של סמי סגול ב–150 מיליון דולר. י' מכיר בפוטנציאל העסקי של הידע שניתן לבוגרי היחידה, בייחוד בעידן שבו החיישנים בסמארטפונים מספקים מידע גיאוגרפי רב.
"העולמות של ווייז וגוגל גלאס נמצאים עמוק בלב העשייה של 9900. יש דיאלוג עמוק בין המגזר האזרחי לצבא. אנחנו לא מתכוונים להשקיע את המיליארדים שמשקיעות החברות האזרחיות, אלא בחלק גדול מהמקרים לקחת דברים קיימים ולעשות את ההתאמה הנדרשת, או לקיים שיתופי פעולה", אומר י'. הוא מדגים כיצד ניתן ליצור ווייז צה"לית: "אפשר ליצור מודל של סביבת הקרב, ולתת כלים כמה שיותר מתקדמים ללוחמים. לא איפה יש פקקים, אלא איפה יש סכנות, איפה הקרקע מאפשרת לעבור, היכן הכוחות מוסתרים - ולתת המלצה לגבי מה שהכי טוב לעשות לפי בסיס הנתונים שמוזן לפני המשימה, ולפעמים גם בזמן אמת. זו כמובן מהפכה".
"לתרגל מקרים ותגובות מול אויב"
הדוגמה הזאת לשימוש של הכוחות הלוחמים בשטח אינה מקרית. זו התפישה שעומדת מאחורי אחד הפיתוחים המרכזיים ביחידה בתקופה האחרונה, שאף זיכה אותה בפרס ראש אמ"ן ל-2014 על החזון וההישגים עד כה. הפרויקט נקרא "בונים עולמות", והחזון הוא לחבר את עולם המיפוי והגיאו־אינפורמציה וליצור מודל שיאפשר שימוש במשקפי מציאות רבודה, כמו גוגל גלאס, כדי לספק לכוחות בשטח מודיעין בזמן אמת על גבי תמונת המציאות. הכוח יוכל לראות, למשל, מה נמצא בתוך מבנה שמולו הוא עומד - כוחות צה"ל יסומנו בצורה מסוימת, בעוד כוח אויב יסומן בדרך אחרת, וגם ניתן יהיה לקבל את מירב המידע המודיעיני הקיים על תוואי השטח.
"לא המצאנו את הגלגל ולא את עולם התלת־ממד. אנחנו יודעים לעשות חיבור בין הצרכים שלנו ליכולות הקיימות", אומר י'. הרעיון הוא לשלב את מירב המידע מכלל גופי האיסוף המודיעיני ולהנגיש אותו בשעת הצורך ללוחמים בדרגת מ"פ או מ"מ. הכוונה היא להשתמש במערכת למבצעים בשגרה ולאירועים כמו צוק איתן. המערכת מספקת מידע מודיעיני למגוון משימות, כמו השתלטות על מבנים וכניסה למבנים.
כדי להמחיש כיצד עובדת המערכת, י' מציג הדגמה של כוח הנמצא בסמטה בעזה. באמצעות משקפי מציאות רבודה, אפשר להזרים נתונים לכוח - מה המטרה, לסמן באדום את האויב ובכחול את כוחותינו, מידע בזמן אמת על שיגורים של רקטות בגזרה, ויכולת לראות פנימה לתוך מבנים.
הטכנולוגיה הזאת עוד לא בשלה, וכרגע היא מאפשרת לכוחות להתכונן למבצע לפני שהם מגיעים לשטח. הניסויים במערכת נעשים על גבי מכשיר המציאות המדומה Oculus Rift - מסיכה שמשמשת בעיקר גיימרים למשחקים בסביבה תלת־ממדית. החברה שפיתחה את המכשיר, Oculus VR, נרכשה במארס 2014 על ידי פייסבוק ב–2 מיליארד דולר, וביחידה אומרים שהתחילו להשתמש במכשיר עוד לפני הרכישה.
9900 מספקת את השירות לכוחות המבצעיים, ולכל יחידה מותאם פתרון ותוואי הרלוונטי לצרכיה. "הכוחות יכולים ללכת למקום שאליו הם צריכים להגיע, לעשות סימולציה וללמוד את המשימה", אומר י'.
עד כה נעשה שימוש במכשיר לפני עשרות מבצעים בצוק איתן, ולדברי י', המשוב של החיילים חיובי מאוד: "בעזרת בנייה של עולם וירטואלי, החיילים מקבלים כלים טובים יותר ללמוד את המשימה ולתרגל מקרים ותגובות מול אויב". בשלב הבא של המערכת ישתמשו בה הכוחות בשטח בזמן פעילות באמצעות משקפי מציאות רבודה, בצורה קלה ונוחה, שתיתן כלים ללוחם, לא תפריע לו, ותאפשר לו לתקשר עם סביבתו. ב–9900 לא מתכוונים לפתח בעצמם משקפי מציאות רבודה, אלא להתאים פתרון שקיים בשוק האזרחי.
עוד ב-TheMarker: