אחרי קמפיין מטורף כמו שרק אילון מאסק יודע לעשות, מנכ"ל ומייסד טסלה הכריז אתמול (שלישי) על הוזלה דרמטית במחירי המכוניות החשמליות - ועל מחיקת יתרון המחיר של מכוניות הבנזין, הלכה למעשה. החשיפה נערכה במסגרת אירוע המשקיעים השנתי של טסלה, "יום הסוללה" (Battery Day).
במהלך האירוע הצהיר מאסק שטסלה תייצר מכונית חשמלית שעלותה 25 אלף דולר בלבד, ותהיה "אוטונומית לחלוטין". מעבר לבשורה האוטונומית (שאין לדעת אם תתקיים, לאור הבטחותיו הקודמות של מאסק), מדובר בהוזלה דרמטית לעומת הדגמים הקודמים: דגם 3, למשל, נמכר בעת ההשקה עבור 35 אלף דולר, אך המחיר הממוצע שבו היא נמכרה הוא 50 אלף דולר. לדבריו, ההוזלה המשמעותית תתאפשר הודות לפיתוחים חדשים בתחום הסוללות, שייסיעו גם להגדיל ב-50% את טווח הנסיעה בין הטענות. עוד נחשפה במהלך האירוע סוללה מתוצרת עצמית, שמכונה 4860. לפי טסלה, היא תהיה "חזקה פי שישה" לעומת הסוללה הנוכחית מתוצרת פנסוניק, ותגדיל את טווח הנסיעה ב-16 אחוזים.
לפי מאסק, בשנת 2019 חל זינוק של 50% במסירות, עם 367,500 מכוניות שנמכרו בסך הכל. מאסק צופה שבשנה הקרובה תחול עלייה של 30 עד 40 אחוזים ביחס לשנה שעברה, כך שייתכן שטסלה תשבור את הרף של 500,000 מכוניות.
הציוצים של מאסק גרמו לתנודות במניית טסלה
אירוע המשקיעים השנתי של טסלה זכה השנה לבאזז תקשורתי מטורף, הודות לאילון מאסק. "הרבה דברים רבים ייחשפו ביום הסוללה שייערך ב-22 בספטמבר", כתב היזם ואחד האנשים העשירים בעולם בציוץ שפירסם בטוויטר ב-11 בספטמבר וזכה כמעט ל-200 אלף לייקים. הספקולציות לפני האירוע היו רבות; רבים שיערו שיצרנית המכוניות החשמליות מתקרבת להשלמת התכנון של סוללה שתוכל לשרוד קילומטראז' של מיליון מייל (1.6 מיליון קילומטר. לא, לא טעינו). Many exciting things will be unveiled on Battery Day 9/22 ⚡️
כצפוי, ההכרזות והטיזרים גרמו לתנודות חזקות כלפי מעלה במניית טסלה, אך מאסק נאלץ להוריד את האנליסטים בחזרה אל הקרקע. "ההצהרה ביום שלישי תשפיע על הייצור לטווח הארוך, במיוחד של משאית הסמי, הסייברטראק והרודסטר, אבל מה שנכריז עליו היום לא יגיע לייצור רציני ובהיקף גבוה עד שנת 2022", כתב היזם בטוויטר שלשום (שני). "רבים לא מבינים את הקושי הקיצוני בייצור טכנולוגיה חדשה. זה קשה ב-1000 אחוזים עד 10,000 אחוזים מאשר לייצור אב טיפוס". לדבריו, החברה תמשיך להסתמך על חברות כמו פנסוניק, ואף מתכננת להגדיל את היקף הרכישות מהן.
אלא שמאסק הביע גם חשש מפגיעות בשרשרת האספקה החל משנת 2022; לפני שנתיים, למשל, מחסור בשרשרת האספקה של פנסוניק גרם לעיכוב בשרשרת הייצור של טסלה מודל 3, דווקא בשעה שבה החברה ניסתה להתקרב לשיווק המכונית. לפי דיווחים בתקשורת האמריקנית, הציוצים של מאסק גרמו לירידה של 6 אחוזים במניית טסלה.
Important note about Tesla Battery Day unveil tomorrow. This affects long-term production, especially Semi, Cybertruck & Roadster, but what we announce will not reach serious high-volume production until 2022.
לאור סדרת הציוצים, רבים שיערו שמאסק יציג יכולת לייצר בטריות באופן עצמוני; אבל ישנן עדויות נוספות לכך, בהן הצעות עבודה שפרסמה טסלה בעת האחרונה, תמונות שדלפו לרשת, פטנטים שנרשמו, רכישת ציוד לייצור סוללות – ואפילו מחקר שפירסם ג'ף דאהן (Jeff Dahn), אחד המהנדסים הבכירים בפיתוח סוללות ליתיום-יון ומי שמוביל את חקר הסוללות בטסלה.
The extreme difficulty of scaling production of new technology is not well understood. It’s 1000% to 10,000% harder than making a few prototypes. The machine that makes the machine is vastly harder than the machine itself.
בשבוע שעבר פורסמו באתר Electrek תמונות של הסוללות בייצור-עצמי של טסלה (לכאורה), ונראה שהן גדולות פי שניים מסוללות 2170 של פנסוניק; לפי הדיווחים, הן גם יציעו טווח נסיעה גדול יותר עבור עלות ייצור נמוכה יותר, ויסייעו להמשך החדרת הרכבים החשמליים לשוק.